جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 57121
تاریخ انتشار: 18 مهر 1399 20:42
عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

برخورد آل کثیری با اقتصاد ایران!

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید، در ماه‌های گذشته در کنار محدودیت‌های کرونا، برخی کشورها نیز رفتاری تبعیض آمیز با اقتصاد ایران داشته‌اند.
 به گزارش راه امروز علی شریعتی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: همانطور که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، قابل حدس بود، با توجه به محدودیت‌هایی که برای مقابله با گسترش آن اجرایی شده، کاهش تجارت بین المللی در ایران مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان رخ داد و آمار عملکرد ماه‌های گذشته نیز این موضوع را نشان می‌دهد. بسته شدن مرزها یا محدود شدن رفت و آمدها بخشی از دلایل این کاهش تجارت است.

وی با اشاره به رقابت‌های اقتصادی میان کشورهای مختلف در حفظ و به دست آوردن بازارهای جدید، توضیح داد: این رقابت امری طبیعی و غیر قابل انکار است و قطعا کشورها به منافع خود می‌اندیشند اما متاسفانه بعضا این رقابت به خود شکلی تبعیض آمیز می‌گیرد و همین موضوع فشار موجود بر فعالان اقتصادی ایران را بیشتر می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: برای مثال ما در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم که ترکمنستان برای مدتی نسبتا طولانی مرزهای خود را به روی کالاهای ایرانی بست اما در همان زمان، کالاهای ترکیه را وارد کرد. مشابه این مثال در سایر بازارها نیز به چشم می‌خورد اما متاسفانه این موضوع به درستی مطرح نشده و جامعه در جریان آن نیست. رفتار تبعیض آمیز با مهاجم تیم پرسپولیس و محرومیت او پیش از بازی، بارها و بارها در عرصه اقتصاد رخ داده و تاجران و صادرکنندگان ایرانی همچون چیزی که بر آل کثیر رفت، با محدودیت‌های ناعادلانه مواجه شده‌اند.

شریعتی با بیان اینکه در کنار محدودیت‌های خارجی، برخی سیاست‌های داخلی نیز به ضرر صادرات ایران منجر شده است، بیان کرد: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بلای جان صادرات شده است. اینکه صادرکننده در دوره‌ای سرباز جنگ اقتصاد نامیده شود و چند ماه بعد به مجرمی تبدیل شود که ارز را به کشور بازنگردانده، نشان دهنده سیاست‌های غلط در این بخش است. در شرایطی که دولت در بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به مشکل برخورده، این توقع که تمام صادرکنندگان در مدتی کوتاه ارز خود را بازگردانند و تمام محدودیت‌ها را کنار بزنند، قطعا از واقعیت به دور است.

وی افزود: اینکه بدون پاسخ دادن به سوالات و صرفا با پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی توقع داشته باشیم تمام مشکلات حل شده و صادرکنندگان باعبور از محدودیت‌ها ارز را بازگردانند از واقعیت به دور است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به عملکرد سازمان توسعه تجارت در سال‌های گذشته، گفت: این سازمان با هدف تسهیل شرایط تجارت و بهبود زیرساخت‌ها فعالیت می‌کند اما ما متاسفانه در طول ماه‌های گذشته هیچ برنامه و هدف گذاری برای عبور از مشکلات امروز و چشم انداز سال‌های آینده ندیده‌ایم. این سازمان باید در حوزه اجرا فعال باشد اما ما می‌بینیم در مسائل کلان، مانند آنچه در اختیار حاکمیت و مقامات بلندپایه دولتی است، اظهار نظر صورت می‌گیرد اما در عرصه اجرایی هیچ نشانه‌ای از بهبود اوضاع نیست. با این شرایط جبران آمار کاهشی صادرات در ماه‌های ابتدایی سال بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی تهران، میزان صادرات ایران در شش ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته که بخش عمده‌ای از آن به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است.

ایران در سال گذشته بیش از ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر