پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 56516
تاریخ انتشار: 08 مهر 1399 20:05
از نفرین تا درخواست برکناری

جنجال غیبت روحانی در مجلس

جلسه رای اعتماد وزیر صمت روز سه شنبه هشتم مهر بار دیگر در غیاب رئیس جمهور برگزار شد آنچه موجب انتقاد گسترده نمایندگان شد.
 به گزارش راه امروز  بررسی رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت در دستور کار جلسه روز سه شنبه بود، اما رئیس جمهور باز هم برای دفاع از وزیر پیشنهادی در جلسه علنی حاضر نشد تا یک ساعت فرصتی که در آیین‌نامه داخلی مجلس برای دفاع رئیس جمهور پیش‌بینی شده بود استفاده نشود.

گر چه گفته می‌شود حضور نیافتن روحانی در مجلس به دلیل رعایت توصیه ستاد ملی مقابله با کروناست اما به نظر می‌رسد روحانی چندان تمایلی هم به این حضور نداشته باشد. آن هم در حالی که رفتن وزرایی چون وزیر امور خارجه چندان خاطره خوبی از حضور در صحن علنی مجلس برای دولت به جای نگذاشته است. به خصوص که این روزها و با پیچیده شدن کلاف اقتصاد کشور و اوج گرفتن بحران‌ها گمان نمی‌رود نمایندگان مجلس بخواهند به سادگی از کنار روحانی عبور کنند و حتما حضور رئیس جمهور در مجلس جنجالی خواهد شد. انتقادات به حضور نیافتن روحانی در مجلس در شرایطی است که پیش از این روحانی در جلسه بازگشایی مدارس و حتی دانشگاه‌ها به صورت مجازی شرکت کرد، اقدامی که با واکنش منفی مردم مواجه شد. این بار نیز او از رفتن به جلسه رای اعتماد به وزیر صمت، سرباز زد تا به گفته خود و نزدیکانش بر خلاف مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا عمل نکرده باشد. شاید هم برای آن‌که نشان دهد تهدید کرونا چقدر جدی است آنقدر که رئیس جمهور هم از آن می‌ترسد.
این در حالی بود که یک روز قبل از آن، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با فارس، در خصوص حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرده بود: آقای رئیس جمهور تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است. ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که ما صلاح نمی‌دانیم آقای رئیس جمهور فردا در جلسه رای اعتماد در مجلس حضور یابد لذا به دنبال عدم موافقت ستاد، آقای روحانی برای معرفی رزم حسینی فردا در مجلس حضور نمی‌یابد، اما آقای جهانگیری به جای رئیس جمهور به مجلس می‌آیند.

علاوه بر این، امیری دوم مهرماه نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرده بود: حضور رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی بستگی به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد. اگر نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا بر حضور رئیس‌جمهوری در جلسه رای اعتماد باشد ایشان شرکت می‌کنند و اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا نظر دیگری داشته باشد، رئیس جمهوری مقید است که از مصوبات ستاد تبعیت کند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امکان حضور رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی به صورت ویدئو کنفرانس گفته بود: اینکه رییس جمهوری در این جلسه به صورت ویدیو کنفرانس شرکت کنند بستگی به توافق ما با مجلس شورای اسلامی دارد. فکر نمی‌کنم از جهت شرکت رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد به شکل ویدئو کنفرانس مشکلی وجود داشته باشد، اما این موضوع بستگی به توافق دولت و مجلس شورای اسلامی دارد.

ولی روز یکشنبه ششم مهرماه مجلس با درخواست دولت مبنی بر سخنرانی رئیس جمهور یا معاون اول وی به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه رأی اعتماد به علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مخالفت کرد تا این جلسه در غیاب رئیس جمهور برگزار شود.

هر چند پیش از جلسه رای اعتماد مشخص بود که رئیس جمهور  در مجلس حضور نمی‌یابد، اما ورود حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، علوی وزیر اطلاعات و حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به همراه رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت در جلسه علنی تذکر و اخطار نمایندگان را در پی داشت. آن‌ها نسبت به عدم حضور رئیس جمهور معترض بودند. البته این اعتراض‌ها به حضور نیافتن روحانی در مجلس از روز‌های گذشته آغاز شده بود، اما در صحن علنی مجلس به اوج خود رسیده بود.

چنانچه علیرضا سلیمی این جلسه را غیرقانونی و خلاف آئین نامه خواند. او در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۳۱ گفت: بر اساس این اصل در صورتی که رئیس‌جمهوری بیش از دو ماه غیبت کرده یا بیمار شود، با اذن مقام معظم رهبری مسئولیت به عهده معاون ایشان است و آقای روحانی از روز افتتاحیه مجلس در ملاء عام حاضر نشده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس‌جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی است، افزود: اصل ۱۲۱ قانون اساسی می‌افزاید که رئیس‌جمهوری سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خود را در راه ایفای مسئولیت‌ها به کار گرفته و خود را وقف خدمت به مردم کند. بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی رئیس‌جمهوری موظف است به مصوبات مجلس عمل کند، این در حالی است که اگرچه ماده ۲۰۲ و ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی تصریح می‌کند که در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری باید در جلسه حضور یابد، اما ایشان به قانون عمل نکرده و در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی حاضر نشده است.
 
سلیمی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهوری موظف است به مصوبات مجلس عمل کند، ادامه داد: حضور نیافتن رئیس‌جمهوری در نشست امروز مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت برگزار می‌شود، استنکاف از قانون است. طبق آیین‌نامه هم سازوکار این جلسه بدون حضور ایشان مشخص نیست که آیا می‌توانیم جلسه را ادامه بدهیم یا نه. به نظرم خلاف قانون است و دو بار قبلی هم خلاف قانون بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: می‌گویند ستاد کرونا مصوب کرده ایشان نیاید. آیا این ستاد صرفا فقط برای یک نفر تشکیل جلسه می‌دهد. چطور رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس به سفر می‌روند. لازم است رئیس جمهور یک بار قانون اساسی را بخواند و به وظایف خود آشنا شود.

اما محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست.

با این حال انتقادات به روحانی همچنان ادامه یافت. اردشیر مطهری، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صمت در این باره گفت: رئیس جمهور خودش را مخفی کرده و به هیچ وجه درانظار عمومی نمی‌آید و حتی برای دومین بار درمجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش حضور پیدا نکرده است؛ ما متاسفیم. آقای رئیس جمهور آیا می‌دانی مردم در خیابان‌ها چه می‌گویند می‌گویند خدا روحانی را لعنت کند؟! مردم یک سر سوزن به شما اعتماد ندارند.

افزون بر او، علی اصغر عنابستانی نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیز طی سخنانی به رئیس جمهور تاخت که رئیس‌جمهور محترمی داریم که خلاف سوگندی که یاد کرده تا خود را وقف مردم بکند آنقدر جان عزیز است که برای دومین بار حاضر نشده چند دقیقه برای حمایت از وزیر پیشنهادی خودش در مجلس و درخانه ملت حاضر شود.

روحانی یک بار دیگر در مردادماه در مجلس در جلسه‌ای که برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت برگزار شده بود شرکت نکرد و این غیبت بر اساس رعایت پروتکل‌ها و نظر ستاد ملی مقابله با کرونا توجیه شد، اما باز هم اعتراض نمایندگان را در پی داشت که می‌گفتند مگر خون رییس جمهور از ما رنگین‌تر است که در جلسه رای اعتماد حاضر نشده است؟
 
گر چه گفته می‌شود حضور نیافتن روحانی در مجلس به دلیل رعایت توصیه ستاد ملی مقابله با کروناست اما به نظر می‌رسد روحانی چندان تمایلی هم به این حضور نداشته باشد. آن هم در حالی که رفتن وزرایی چون وزیر امور خارجه چندان خاطره خوبی از حضور در صحن علنی مجلس برای دولت به جای نگذاشته است. به خصوص که این روزها و با پیچیده شدن کلاف اقتصاد کشور و اوج گرفتن بحران‌ها گمان نمی‌رود نمایندگان مجلس بخواهند به سادگی از کنار روحانی عبور کنند و حتما حضور رئیس جمهور در مجلس جنجالی خواهد شد.

انتقادات به حضور نیافتن روحانی در مجلس در شرایطی است که پیش از این روحانی در جلسه بازگشایی مدارس و حتی دانشگاه‌ها به صورت مجازی شرکت کرد، اقدامی که با واکنش منفی مردم مواجه شد. این بار نیز او از رفتن به جلسه رای اعتماد به وزیر صمت، سرباز زد تا به گفته خود و نزدیکانش بر خلاف مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا عمل نکرده باشد. شاید هم برای آن‌که نشان دهد تهدید کرونا چقدر جدی است آنقدر که رئیس جمهور هم از آن می‌ترسد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر