جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 56420
تاریخ انتشار: 07 مهر 1399 10:05
در یادداشت روزنامه ایران آمده است: وزارت صمت به عنوان مسئول مستقیم حوزه اشتغال و تولید سهم قابل توجهی در اداره اقتصاد کشور دارد. اما مهمتر از این باید متوجه بود که به همین دلیل این وزارتخانه نقشی اساسی و پررنگ در «استقلال» کشور نیز بر عهده دارد.
 به گزارش راه امروز؛روزنامه ایران دوشنبه هفتم مهر یادداشتی را به قلم سید رضا تقوی نماینده تهران در مجلس، منتشر کرده است که در ادامه متن آن را می خوانیم: به عبارت دقیق‌تر اگر نگاهی به مؤلفه‌های اصلی قدرت ملی بیندازیم متوجه می‌شویم که نقش وزارتخانه‌ای که مدیریت همزمان حوزه تولید و تجارت را بر عهده دارد، در تنظیم مناسبات و جایگاه اقتصادی تا چه اندازه است. بر همین اساس در شرایط جنگ و مصاف اقتصادی امروز، ادامه بلاتکلیفی مدیریت چنین مجموعه‌ای، ضربه‌ای مستقیم به استقلال و منافع ملی است.

بنابراین تعیین و تکلیف سریع‌تر این وزارتخانه وظیفه‌ای است که مجلس و دولت به صورت همزمان دارند.اما مسأله مهمتر این است که تعیین تکلیف این وزارتخانه با رأی به یک وزیر قوی و دارای توانمندی‌های لازم برای اداره این حوزه رخ دهد. در واقع اگر سایش میان قوای مقننه و مجریه در شرایط فعلی به گونه‌ای پیش برود که مدیریت وزارتخانه مهم صمت به فردی که دارای توانمندی‌های سطح بالایی نیست، سپرده شود، باز هم این مجموعه مهم در بسیاری از جهات از انجام وظایف حیاتی خود باز خواهد ماند.

با توجه به دو مورد یاد شده در شرایط فعلی، گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت صمت یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانست برای این جایگاه راهی مجلس شود. به گواه شناختی که از سال‌ها قبل از آقای رزم حسینی و کارنامه ایشان دارم، وی چهار ویژگی مهم دارد؛ اول از همه اینکه به عنوان یکی از یاران قدیمی، نزدیک و مورد اعتماد شهید سلیمانی از نیروهای ساخته شده در عرصه جهاد و جبهه است و با مفهوم مقاومت آشنایی کامل دارد. ویژگی دوم او اما داشتن نگاه تخصصی و غیرسیاسی به حوزه اجرایی است. چیزی که خصوصاً در دوران استانداری کرمان و خراسان رضوی آن را ثابت کرده و اکنون در مرحله قبل از رأی اعتماد مجلس تمام گروه‌های سیاسی این دو استان بر توانمندی و پرهیز از سیاسی‌کاری او معترف هستند و تأیید می‌کنند که ایشان دارای توانایی قابل ملاحظه‌ای در همکاری با همه طیف‌های سیاسی است. اما ویژگی سوم گزینه پیشنهادی وزارت صمت نگاه مستمر او به حاشیه‌ها و مناطق محروم است.

آقای رزم حسینی این نگاه را خصوصاً در دوران استانداری کرمان در طرح‌های بی‌نظیر و مهمی که برای مناطقی چون قلعه‌گنج، کهنوج و دیگر مناطق جنوب این استان اجرا کرد، به نمایش گذاشت. طرح‌هایی که موفقیت چشمگیر آنها ابعادی ملی داشت.

در نهایت نیز آقای رزم حسینی ثابت کرده که در مدیریت کلان توان خوبی در تشخیص اولویت‌ها جهت تخصیص منابع و به وجود آوردن فرصت‌های جدید دارد. با این توصیف هم‌اکنون فضای مجلس برای دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت صمت کاملاً مهیا و آماده است. اما نباید از این نکته غافل بود که اصل کار برای کارآمد شدن این بخش به بعد از رأی اعتماد مجلس برمی‌گردد.

جایی که مجلس و دولت باید نشان دهند که توانمندی خوبی برای تقویت نقاط قوت یکدیگر و پر کردن خلأها و جبران ضعف‌های هم دارند. جای امیدواری اینجاست که وزیر پیشنهادی صمت بتواند با همان روش خود در دوری جستن از منازعات سیاسی و تکیه بر مسائل کارشناسی در امر مدیریت، کمک بزرگی به همکاری مجلس و دولت در عرصه تولید و تجارت داشته باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر