پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 55957
تاریخ انتشار: 27 شهريور 1399 09:33
حضور مجازی رئیس‌جمهوری در کنار سوابقی مثل عدم حضورش در مجلس باعث شده تا بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به نگاه دوگانه نسبت به مردم و مسئولین انتقاد کنند. روی آوردن روحانی به فعالیت مجازی در شرایطی است که مشاهدات حاکی از این است که در کشور‌های دیگر مسئولین با رعایت همان دستورعمل‌های توصیه شده برای مردم در عرصه حضور دارند و در مجامع دیده می‌شوند. همین امر می‌تواند فاصله‌ای که بین مردم و مسئولین به وجود آمده است را بیشتر کند.
روحانی با عدم شرکت در مجلس، نواختن مجازی زنگ مدارس و حالا غیبت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها نشان داده با شیوع کرونا تمایلی به حضور در جمع ندارد، اما در عمل خودش از هر گونه بازگشایی و بازگشت به روال عادی دفاع می‌کند.

به گزارش راه امروز به نقل از فرارو، در آخرین رویداد مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و آموزش مجازی در حالی با حضور وزرای علوم و بهداشت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد که رییس جمهور برخلاف روند مرسوم و به دلیل شیوع کرونا در این مراسم به صورت مجازی سخنرانی کرد.
 
او درباره حضور نیافتن در این مراسم ضمن تبریک آغاز فعالیت تحصیلی سال ۱۳۹۹_۱۴۰۰ گفت: ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها به من اجازه می‌داد که امروز مانند سال‌های گذشته، از نزدیک در میان جمع شما فرهیختگان، اساتید، مسئولین عالی رتبه بخش فرهنگ و دانشجویان عزیز باشم.
 

وی عنوان کرد: اما چه کنیم اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا برای همه ما لازم الاجرا است و از روز اول مواجهه با کرونا، خود را موظف می‌دیدم در شرکت در مجامع، سفر، برنامه‌ها و فعالیت‌هایم پروتکل‌ها را مراعات کنم و معتقد هستم پروتکل‌شکنی نباید به عنوان یک شیوه در ذهن ما باشد ولو اینکه در برخی موارد اجرای پروتکل با علاقه، خواست قلبی و عواطف انسان سازگاری ندارد.


اما دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاکید کرد:‌ ای کاش امروز بعد از هفت ماه تلاش دانشگاه علوم پزشکی و تمام کادر بهداشت و درمان، رییس جمهور را در جمع خودمان داشتیم تا شما حضوری از کادر درمان تشکر می‌کردید و شاید روحیه کادر درمان نیز تغییر می‌کرد و خستگی از تنها می‌رفت.
 
در مقابل سعید نمکی وزیر بهداشت در پاسخ به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره حضور نیافتن روحانی در دانشگاه ‌گفت: فشار بر اجرای پروتکل‌ها مانع حضور رئیس جمهور در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها شده است. 

 پیش از این نیز رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۵ شهریور در روز بازگشایی مدارس از محل نهاد ریاست جمهوری دستور نواخته شدن زنگ شروع سال تحصیلی را صادر کرد و محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در یکی از مدارس تهران، این زنگ را به صدا درآورد.

با این حال رئیس جمهور در سخنرانی مجازی خود گفت «ثابت می‌کنیم دوگانه سلامت یا آموزش نادرست است» و خطاب به دانش‌آموزان و کادر‌های آموزشی هم بیان کرد: «اگر نظافت مد نظر ما باشد، ضدعفونی کلاس، ضدعفونی یا شستن دست‌ها، استفاده مداوم از ماسک و رعایت فاصله می‌تواند ما را از این بیماری مصون بدارد.»

روحانی همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی مدارس به صورت حضوری دفاع کرد و گفت: «دشمنان به دنبال این بودند که ما در مقابله با ویروس کرونا کشور را تعطیل کنیم و می‌خواستند کشور را به هم بریزند.هر قدمی که برمی‌داریم و رسانه‌های بیگانه که ضد کشور و ضد ملت ما هستند نمی‌خواهند کار‌ها به روال معمول انجام شود.»

این اظهارات در مقابل رویه روحانی در حضور مجازی در بازگشایی مدارس موجب شد تا مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران، روحانی را به «اظهارت ضد و نقیض» درباره مساله مربوط به همه گیری ویروس کرونا متهم کند و بگوید با این رویکرد «جامعه به ویروس مخرب بی‌اعتمادی و جدی‌نگرفتن خطر ویروس مخوف کرونا دچار شد.»

معین همچنین در گفتگو با روزنامه شرق از سیاست‌های دولت انتقاد کرده و گفته است: «مطرح‌کردن دوگانه‌های کاذبی همچون سلامت و اقتصاد از سوی رئیس محترم دولت، منطقی صحیح و توجیهی ندارد؛ همه چیز از اقتصاد گرفته تا دین، علم، سیاست و قدرت باید در خدمت تأمین حقوق انسان‌ها و حفظ سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی آنان باشد و نه بالعکس.»

جز او کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها آغاز آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به حضور نیافتن روحانی در مراسم بازگشایی به سخره گرفته و مورد انتقاد قرار دادند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند نمی‌شود شب تا صبح از فاصله‌گذاری اجتماعی و خیال جمع پدر و مادر‌ها از وضعیت مدارس حرف زد و بعد صبح روزی که باید اعتماد‌سازی اتفاق بیفتد، پرده‌ای نصب شود و رئیس جمهور به صورت مجازی با دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها حرف بزند. امکان نداشت روحانی برای نیم ساعت با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی راهی مدرسه مورد نظر شود و زنگ سال تحصیلی جدید را با رنگ کرونا بزند؟

کاربری هم پرسیده بود: «واقعا اگر فضای مدرسه برای رئیس جمهور خطرناک است و امکان دارد ایشان با حضور در جمع عمومی، کرونا بگیرند، پس دادن این همه اطمینان به خانواده‌ها برای چیست؟»
 
 کاربران دیگری هم با توجه به حضور مجازی رئیس جمهور در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها نوشته بودند: ما رو دعوت کردند حضوری بریم بشینیم بعد رئیس جمهور خودش آنلاین حرف بزنه یا «روحانی تو شرایطی از لزوم آموزش حضوری و تاثیرش روی دانشجو میگه که خودش به صورت مجازی آئین بازگشایی دانشگاه‌ها رو اونم وقتی که رؤسای دانشگاه‌ها رو یک جا جمع کرده بود.»
 
کاربری هم بر مبنای دلیل رئیس جمهور برای حضور نیافتن در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها به دلیل رعایت پروتکل‌ها آورده بود: "اگر بحث رعایت پروتکل‌هاست بهتر نبود که همگی از منزل شاهد بازگشایی‌های شما باشیم؟"

حضور مجازی رئیس‌جمهوری در کنار سوابقی مثل عدم حضورش در مجلس باعث شده تا بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به نگاه دوگانه نسبت به مردم و مسئولین انتقاد کنند. چنانچه کاربری در این باره با توجه به عدم حضور رئیس جمهور در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها نوشته است: "ابدا از کرونا هم نمی‌ترسند چون کرونا فقط دشمن مسئولین با خون رنگین تر از مردم است."

روی آوردن روحانی به فعالیت مجازی در شرایطی است که مشاهدات حاکی از این است که در کشور‌های دیگر مسئولین با رعایت همان دستور عمل‌های توصیه شده برای مردم در عرصه حضور دارند و در مجامع دیده می‌شوند.

اما روحانی علیرغم حضور در جمع و فعالیت‌های مجازی در اظهارات متعددی ادعا‌هایی درباره موفقیت‌های طرح‌های پیشگیری از کرونا، توجه کشور‌های خارجی به شیوه مقابله ایران با این بیماری و علاقه‫ مندی‌شان به استفاده از تجربیات ایران، چرخیدن چرخ معیشت، امور مذهبی و آموزش در عین مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طرح‌های گوناگون ضدکرونایی را مطرح کرده است که البته با مشاهدات عمومی تطابق ندارد. در عین حال خود شخص رئیس‌جمهوری و سایر مقامات هم اغلب سطح بالایی از مراقبت‌ها در حد برگزاری جلسات و افتتاحیه‌های مجازی را رعایت می‌کنند.

امتناع رئیس جمهور از حضور در مدارس و دانشگاه در حالی است که اغلب مردم انتظار داشتند رئیس جمهور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جمع حضور پیدا کند و این اطمینان را به خانواده‌ها بدهد که در این مکان‌ها، پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، اما عدم حضور او بیش از هر زمان این باور را در میان مردم تقویت می‌کند بر خلاف ادعا‌های مطرح شده مدارس یا دانشگاه‌ها آن قدر‌ها هم امن نیستند و هیچ پروتکل بهداشتی در آن‌ها رعایت نمی‌شود و دانش آموز یا دانشجو هر لحظه در خطر ابتلا قرار دارد. همین امر فاصله‌ای که بین مردم و مسئولین را بیشتر می‌کند. افزون بر این، رفتار متناقض با گفتار رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولین در مواجهه با کرونا موجب افزایش بی‌اعتمادی مردم  می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر