جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 55939
تاریخ انتشار: 26 شهريور 1399 16:18
معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه هوشمندسازی فرآیندها و روال های اداری در اولویت ناجا قرار دارد، موضوع روزآمدی در پلیس را با توجه به تغییرات و تحولات دهه‌های اخیر حائز اهمیت و همواره مورد اهتمام فرماندهان نیروی انتظامی دانست.
به گزارش راه امروز به نقل از ایرنا، سردار احمد نوریان معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حضور یافت و ضمن بازدید از بخش های مختلف خبرگزاری، با محمدرضا نوروزپور مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد و در نشستی صمیمانه با خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص اقدامات نیروی انتظامی در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا، پیشرفت ناجا در حوزه هوشمند سازی، مهمترین اقدامات ناجا در زمینه اجتماعی شدن و روز آمدی پلیس، همچنین موضوع قابل توجه آموزش همگانی در ناجا و ... پاسخ داد.

در ابتدای این گفت وگو سردار نوریان به عملکرد مطلوب خبرگزاری ایرنا در عرصه ­های مختلف اشاره کرد و این خبرگزاری را به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان رسانه ای کشور دانست که از قبل از انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون به عنوان ارگان خبری دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز به عنوان مرجع خبری مهم تلقی می شود.

مشروح این گفت وگو در پی می آید: 

نقش آفرینی خبرگزاری ایرنا در طول چهار دهه بعد از انقلاب در رویدادهای مختلف

سردار نوریان در این گفت وگو تصریح کرد: خبرگزاری ایرنا به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان رسانه ای کشور، که از قبل از انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی در صحنه ها و رویدادهای مختلف تاریخ معاصر ایران نقش آفرینی جدی داشته و تجارب بسیار ارزشمندی در عرصه خبر و اطلاع رسانی دارد، ایرنا بعنوان ارگان خبری دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها در داخل، بلکه برای بسیاری از بنگاه های خبری دنیا در خارج از کشور، همچنان یک مرجع خبری مهم جهت اطلاع از موضع رسمی دولت به شمار می رود.

وی افزود: رسانه ها به عنوان حلقه واسط مسئولان، نخبگان و مردم هستند، هر رسانه متعهد و انقلابی، حفظ و صیانت از هویت و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و انتقال بین نسلی و همچنین شناساندن این هویت و فرهنگ غنی به ملت های آزاده جهان را رسالت واقعی خود می داند.

سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: امیدواریم این خبرگزاری و دیگر رسانه های ساعی کشور در زمانه ای که به عصر دانایی و انفجار اطلاعات و ارتباطات نام گرفته بتوانند از تجارب گذشته برای رشد آگاهی و دانش عمومی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مخاطبانشان بهره گیرند و همچنین با سرلوحه قراردادن توصیه ها و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، به حفظ وگسترش اقتدار نظام در عرصه ملی و جهانی، ارتقاء و توسعه امنیت اجتماعی در دو بعد عینی و ذهنی، پیگیری و دفاع از حقوق مردم و کمک به تحقق برنامه های توسعه ای و پیشرفت کشور توجه جدی داشته باشند.

اهمیت آموزش رسانه ای و هشدار درباره پدیده های نوظهور

سردار نوریان افزود: معتقدیم رسانه در دوره پدیده های نوظهور می تواند به عنوان چشمان بیدار جامعه و ناظر اجتماعی درباره مسایلی که سلامت و امنیت جامعه، خانواده ها، افراد و گروه ها را به خطر خواهد انداخت، پیشاپیش هشدار داده و یا با افزایش آگاهی و دانش افراد از تبعات منفی این تغییرات بکاهد.

وی تصریح کرد: امّا به نقش آموزش در رسانه ها  کمتر پرداخته شده است، این در حالیست که خلاء های زیادی را به لحاظ آموزش قوانین، مقررات، حقوق و تکالیف شاهد هستیم که اگر رسانه ها با تمام ظرفیت و توان خود به این رسالت مهم عمل کنند، بخش زیادی از کژکارکردی دستگاه ها و رفتارهای نابهنجار، و غیراجتماعی و جرم زا از سوی افراد و نهادها کاهش می یابد.

عملکرد شفاف و عادلانه عاملی موثر در افزایش اعتماد عمومی

معاون اجتماعی ناجا گفت: قطعا عملکرد شفاف، عادلانه و پاسخگویی درست و سریع به خواسته ها و نیاز شهروندان عامل موثری در افزایش اعتماد عمومی بوده و در جامعه ای که افراد به نهادها و دستگاه های بالادستی خود اعتماد داشته باشند قطعا نظم اجتماعی و قوانین و مقررات بیشتر رعایت می شود.

وی افزود: یکی از حوزه های تاثیرگذار بر اعتماد عمومی، عملکرد درست دستگاه ها و سازمان ها در پاسخگویی به انتظارات و خواسته های به حق مردم و مراجعان است. لذا رسانه ها باید پلیس و دیگر نهادها و دستگاه های نظارتی را در مطالبه خواسته ها و حقوق مردم یاری رسانند و اجازه ندهند عده ای با فریب افکار عمومی از پاسخگویی در برابر مردم خود را مبرا بدانند هر شخص و نهادی باید در برابر قانون و مردم و رسانه تسلیم و آماده پاسخگویی باشند،  قطعا در چنین شرایطی،شاهد کاهش جرایم و افزایش امنیت در جامعه خواهیم بود.

سردار نوریان ادامه داد: مردم از درجه قانون پذیری بالایی برخوردار هستند و وقتی مسئولان و دستگاه ها دربرابر مطالبات،خواسته ها و نیازهایشان در چارچوب وظایف قانونی  پاسخگو هستند و رسانه ها نیزبا هر گونه کم کاری ها و کژکارکردی آنها رفتار مصلحت طلبانه و جناحی و حزبی نمی کنند از یکطرف مشارکت مردم برای رعایت نظم و انضباط اجتماعی و اجرای قوانین و مقررات افزایش می یابد، از سویی دیگر از آمار بزه و آسیب کاسته خواهد شد در واقع این همان رسالت واقعی و اصلی رسانه ها در کنار پلیس است.

وی افزود: به طور قطع پلیس به تنهایی و بدون مشارکت مردم، دستگاه ها و نهادهای مردمی نمی تواند بخوبی امنیت و آرامش سرزمینی پهناوری چون ایران را با صدها شهر و روستا و کیلومترها مرز آبی و خاکی، تامین کند، از طرفی جلب مشارکت و همکاری شهروندان  در امر تولید و حفظ امنیت بدون گرفتن ارتباط و اطلاع رسانی و آموزش مردم در عرصه ها و سطوح مختلف امکان پذیر نیست؛ رسانه ها نه تنها باید به آموزش مردم توجه کنند بلکه مسئولان را در خصوص سواد رسانه ای، حق و حقوق مردم و تهدیدات امنیتی آگاه سازند. مردم باید به صورت لحظه ای مورد آموزش قرار بگیرند و حرف مردم نیز به درستی شنیده شود؛ همچنین ارائه خدمات متنوع پلیس به مردم نیاز به اطلاع رسانی دارد و این مهم جزء در فضای تعاملی مثبت و اثرگذار بین رسانه و پلیس میسّر نخواهد شد.

روزآمدی پلیس دغدغه اصلی فرماندهان

معاون اجتماعی ناجا در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد:‌ نیروی انتظامی یکی از ارکان مهم امنیت کشور است یک سازمان گسترده با وظایف متنوع و مسئولیت های خطیر، نهادی انقلابی برخاسته از بطن جامعه اسلامی که بر خلاف تعاریف رایج دنیا از پلیس، صرفا به عنوان قوه قهریه حاکمیت نبوده بلکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معزز کل قوا (مدظله العالی)، «مظهر حاکمیت و امنیت است» و آحاد کارکنان آن به عنوان مجاهدان فی سبیل الله حافظ نظم و امنیت و خدمتگزار مردم عزیز بوده و باید بگونه ای عمل کنند که تصویر یک یار مهربان و مقتدر از نیروی انتظامی در اذهان مردم ایجاد و ترسیم شود.

وی افزود: موضوع روزآمدی در پلیس با توجه به تغییرات و تحولات دهه های اخیر حائز اهمیت و همواره مورد اهتمام فرماندهان ناجا بوده است، اقتضائات این تغییرات که عرصه های زندگی بشر را بشدت تغییر داده و تبعات آن در حوزه جرم و بزه بروز و نمود پیدا کرده، می طلبیده که نیروی انتظامی با در نظر گرفتن سرعت روزافزون تغییرات اجتماعی و حوزه جرایم بویژه پس از فراگیری فن آوری های نوین ارتباطی و رسانه های شبکه ای و تعاملی، ضمن تحلیل دقیق و علمی ماهیت و ابعاد تحولات، بتواند با استفاده از ساز و کارهای های علوم ارتباطات ، علوم اجتماعی، روان شناسی،  هنر و ... ساختار و کارکردهای خود را باز تعریف نماید.

پلیس هوشمند

سردار نوریان گفت:‌ پلیس به منظور جلب رضایت عموم هموطنان و همچنین شفاف سازی خدمات و پاسخگویی بموقع به نیازهای انتظامی به عنوان یکی دیگر از شاخصه های اجتماعی شدن پلیس، هوشمندسازی فرآیندها و روال های اداری را در اولویت قرار داده است.

وی ادامه داد: هوشمندسازی یکی از برنامه های محوری پلیس در سال ۹۹ مبتنی بر تحول دیجیتال است، محور این طرح توانمندسازی کارکنان، اصلاح فرآیندهای مأموریتی، مشارکت و تحول در ارائه خدمات است. بخش مهم این طرح، ایجاد درگاه تعاملی روی بسترهای نوین اینترنت و اَپ موبایلی می باشد.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا افزود: با تأکید فرماندهی محترم نیرو سردار اشتری تلاش بر این است که انشاءالله به همّت معاونت فن آوری، اطلاعات و ارتباطات ناجا بتدریج همه خدمات پلیس از طریق این بسترها به مردم ارائه شود. کیفی سازی، تسهیل ارائه خدمات به مردم همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه، همچنین اصلاح فرآیندها، و مدیریت بهینۀ سیستم های سرویس دهنده، اصلی ترین هدف طرح هوشمند سازی می باشد که ان شاءالله در هفتۀ ناجا که از ۲۷ مهرماه آغاز می شود، کلید خواهد خورد.

بررسی نتایج طرح ملی پیمایش سرمایه اجتماعی

سردار نوریان گفت: از فرصت استفاده کرده به نتایج یک نظرسنجی اشاره می کنم؛ در بررسی که توسط وزارت کشور در سال ۱۳۹۷ به انجام رسید، بخشی به ارزیابی مردم نسبت به موفقیت دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور در حل مشکلات و مسائل پیرامون زندگی شان، اختصاص داشت. بیشترین رضایت مردم در این بخش، مربوط به حل مشکل ناامنی بوده که عمدۀ آن نتیجه زحمات همکاران من در نیروی انتظامی بوده است.

وی ادامه داد: در بخش اعتماد سازی نیز، بیشترین اعتماد مردم در بین ۲۷ دستگاه و سازمان، بعد از مدارس و دانشگاه ها، به کلانتری ها (نیروی انتظامی) بوده است. بخش دیگر این پیمایش به سنجش میزان اعتماد شهروندان به گروه های مختلف شغلی و مسئولیتی اختصاص یافته بود. در اینجا نیز در بین ۲۰ گروه شغلی، پلیس در کنار پزشکان، معلمان، اساتید، کارگران و ... جزو رتبه های نخست قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا گفت:‌ موفقیت های پلیس در عرصه های مختلف با عنایت الهی و تحت توجهات ولی عصر «عج الله تعالی فرجه الشریف» مرهون حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب، همکاری و مساعدت دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، ستادکل نیروهای مسلح، دستگاه ها و نهادها، دانشگاه ها، اقشار مختلف اجتماعی و مردم عزیز بوده است که امیدواریم با برنامه ریزی که صورت گرفته با مشارکت معنی دار همگانی و مخصوصا همکاری جدی تر رسانه ها گام های بلندتری در راستای حفظ و ارتقای نظم و امنیت عمومی، حفظ ارزشها و آرامش جامعه، برداشته شود.

اقدامات اجتماعی پلیس در زمان شیوع کرونا

سردار نوریان افزود: با جدی شدن شیوع بیماری کرونا، با تدبیر سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی اولاً قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) فعال شد و معاونت ها، روسای پلیس های تخصصی و فرماندهان انتظامی استان ها موظف شدند همپای انجام وظایف ذاتی در حوزه نظم و امنیت در قدم اول نظام سلامت کشور را در مهار کاهش و کنترل ویروس منحوس کمک کنند.

وی ادامه داد: همچنین در راستای اجرای طرح های پیشگیرانه با موضوعاتی چون سلامت فردی و همگانی و رعایت پروتکل های بهداشتی - درمانی، تغییر ساعات و کیفیت خدمات عمومی پلیس در مراکز وابسته و کمک به ضد عفونی و گند زدایی اماکن عمومی و شهری، حمایت از پویش مردمی در خانه بمانیم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضمن طراحی شعار محوری «سلامت خانواده - امنیت جامعه» که ذیل تمام تولیدات فرهنگی - هنری پلیس در طول این ایام درج می شد، با هدف اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی نسبت به تهیه چند پوستر اختصاصی، تیزر، برنامه های تولیدی و زنده تلویزیونی و حضور فرماندهان و مسئولان ناجا در شبکه های مختلف صدا و سیما نیز اقدام شد. از جمله پخش برنامۀ سلام در شبکه های ۲ و ۵ بمدت هفت روز در ایام تعطیلات نوروز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.آخرین پوستر تولیدی اداره کل امور هنری معاونت اجتماعی، مربوط به ماه محرم با محوریت توصیه حضرت آقا به عزاداران هیئات مذهبی، مداحان و ... است که ایشان  تاکید فرمودند: «ضوابط ستادملی کرونا باید رعایت شود.»

مقابله جدی پلیس با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه

سردار نوریان افزود: معاونت اجتماعی در طول دوران شیوع این ویروس، همپای اقدامات پلیس های تخصصی اعم از  امنیت اقتصادی، یگان ویژه، پلیس پیشگیری، فتا، راهور و ... در مقابله با آثار سوء اجتماعی، اقتصادی، انتظامی و امنیتی این بحران، تمام سعی و تلاش خود را کرد تا با رصد و پایش به موقع فضای عینی و مجازی، با عوامل برهم زننده امنیت ذهنی و روانی جامعه مقابله کرده و عملیات روانی دشمن برای تضعیف روحیه کارکنان پلیس، کادر بهداشت و درمان و یا هموطنان را خنثی سازد و اجازه ندهد به عزم و اراده ملی در راه مقابله با این بیماری خدشه ای وارد شود، زیرا همانطور که متخصصین و کارشناسان اعلام کردند، بعد روانی بیماری کرونا بر بعد جسمی بیماری غلبه داشته و اضطراب و استرس موجب تضعیف ایمنی بدن در برابر ویروس می شود.

وی ادامه داد: از این رو به هر میزان بتوان از استرس و نگرانی و اضطراب جامعه کم کرد، سیر درمان سرعت پیدا می کند. البته، بخشی از این استرس و نگرانی جزئی از روند طبیعی یک بیماری است. در بررسی ها، رصد و پایش پلیس موضوع احساس امنیت هم بحث بسیار با اهمیتی است. در این شرایط دو عامل بر احساس امنیت اثرگذار بود.

۱ - در روزهای نخست شیوع بیماری، وقوع جرایم و تخلفاتی در زمینه احتکار، قاچاق و کاهش اقلام بهداشتی مثل ماسک، ژل، دستکش، مایع ضد عفونی، الکل و ... اثرات نامطلوبی بر روحیه مردم می­ گذاشت.

۲ - عملکرد رسانه ها بویژه رسانه های معاند و شبکه های اجتماعی به دلیل پمپاژ شایعات، اطلاعات و باورهای غلط، اخبار متناقض و کذب و... مخاطبان تشنه اطلاعات را سردر گم  و دچار تشویش و نگرانی می کرد، بررسی های پلیس فتا و مرکز رصد فضای مجازی معاونت اجتماعی نیز نشان دارد، یک جریان سازمان یافته با منشاء خارجی و برخی مجموعه ها در داخل و ناآگاهی های افراد در تشدید نگرانی­ها و ایجاد رعب و وحشت کاذب از این بیماری تأثیر بسزایی داشته است .

معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی افزود: در بستر شبکه ها و پیام رسان های اجتماعی نیز فعال سازی کانال ها و صفحات مختص آموزش های مردمی پلیس در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است که در حال حاضر این امکان در پیام رسان سروش و سایت آپارات فراهم شده است. فلذا در هفته ها و ماه های نخست شیوع ویروس به دلیل ناشناخته بودن این بیماری و همچنین القائات غلط و شبهاتی که برخی رسانه ها در خصوص راه های پیشگیری و درمان بیماری داشتند که موجب خسارت های جانی به برخی از هموطنان هم شد با همکاری تعدادی از متخصصان علوم روانشناسی، رسانه و پزشکان تخصصی برای مقابله با باورهای غلط،  اقدام به ساخت چند قسمت مستند تحت عناوین سواد سلامت، القائات منفی رسانه های فارسی زبان خارجی و نقش رسانه در آرامش روانی جامعه شد.  

در حوزه اطلاع رسانی

سردار نوریان گفت: همزمان با ورود ویروس کرونا به کشور به منظور آگاه سازی و افزایش اطلاعات هموطنان در خصوص تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و اقدامات پلیس در طرح های مقابله ای، فعالیت های مختلف خبری و رسانه ای در دستور کار مرکز اطلاع رسانی و فضای مجازی معاونت اجتماعی ناجا قرار گرفت.

وی ادامه داد: رویکرد کلی این مرکز در تولیدات رسانه ای، همراه سازی هموطنان با مصوبات و سیاست های ستاد ملی مبارزه با کرونا، مقابله با تهدیدات، شایعات، هجمه ها و احصاء القائات مخرب و منفی جهت خنثی سازی سناریوهای عملیات روانی دشمنان و اقدامات پلیس در مقابله با احتکار کنندگان، متخلفان و برهم زنندگان نظم عمومی بوده است.

سخنگوی ناجا گفت:‌ رصد هوشمندانه رسانه های داخلی و خارجی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت روزانه، طراحی سناریوها و استراتژی های متنوع رسانه ای با همکاری دیگر دستگاه ها برای تنویر و اقناع سازی افکار عمومی (که اوج آن را در روز ۱۳ فروردین به دنبال همکاری بسیار خوب هموطنان شاهد بودیم)، تهیه و انتشار بیش از ۶۰۰ مورد انواع تولیدات خبری باهمکاری رسانه های رسمی اعم از صدا و سیما، خبرگزاری ها، و مجلات، تولید و انتشار ۷۰۷ مورد محتوای رسانه ای با رویکرد آموزشی و اطلاع رسانی جهت انتشار گسترده در فضای مجازی، تولید ۲۴۰ مجله خبری تصویری، تولید ۱۱۵محتوای کوتاه یک دقیقه ای مختص فضای مجازی، ۱۴۵ کلیپ تصویری در خصوص اقدامات پلیس در مقابله با کرونا و تولید ۱۱۸ مورد پادکست صوتی و تصویری از جمله اقدامات این مرکز در دوران شیوع کرونا در کشور است.

وی افزود: اقدامات سایت خبرگزاری پلیس در بحث کرونا نیز قابل توجه است که می توان به تهیه و انتشار ۴ هزار و ۳۷۸ خبر و مصاحبه، یادداشت، مقاله و عکس با موضوعات نظیر کرونا، طرح فاصله گذاری اجتماعی، برخورد با محتکران و سودجویان اقلام بهداشتی، خدمات درمانی پلیس به بیماران و همچنین ارسال بیش از ۳۶۵ پیامک برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ مخاطب سایت در خصوص موضوع کرونا اشاره کرد.

معاون اجتماعی ناجا گفت:‌ در چنین شرایطی با دو گروه از مخاطبان و کاربران فضای مجازی مواجه بودیم یک گروه از مصرف کنندگان تولیدات رسانه ای به عنوان یک مخاطب هوشمند و فعال که قدرت جدا سازی شایعات و اخبار غلط از داده های واقعی و درست را داشتند و دسته دومی از مخاطبان بویژه در شبکه های اجتماعی که به دلیل سواد پایین رسانه ای، دیجیتالی و ارتباطی در تماس و ارتباط با این فن آوری ها با مشکل و آسیب جدی مواجه شده، این گروه مخاطبین منفعل، به سرعت تحت تأثیر آلودگی های اطلاعاتی و رسانه ای قرار گرفته و دچار رعب و وحشت می شوند.

سردار نوریان افزود:‌ وقتی شهروندان نتوانند اطلاعات صحیح و کافی درباره ویروس کرونا کسب کنند دچار استرس، آشوب روحی و احساس ناامنی خواهند شد. طبیعت بحران ها، اعم از اجتماعی و زیستی این است که با خود شایعه به همراه دارد و شایعات، اخبار جعلی، موهومات، بعضا داستان های عجیب و غریب توسط افراد سودجو و فرصت طلب ساخته و پرداخته می شوند. اما با افزایش آگاهی و تغییر بینش افراد نسبت به موضوع، پذیرش خرافات و اطلاعات غیر حقیقی توسط جامعه از گردونه اطلاعاتی خارج می شود چرا که سواد رسانه ای جامعه در اینجا مانند یک فیلتر و تصفیه کننده عمل می کند .

آموزش های حضوری و غیرحضوری در زمان شیوع کرونا و نقش اداره آموزش همگانی ناجا

وی گفت: شیوع ویروس منحوس کرونا، فرصت مغتنمی برای محک میزان مشارکت پذیری هموطنانمان در شرایط خاص و بحرانی بوده است و جهان شاهد بود که ایرانیان در موج اول شیوع این بیماری با همکاری و تعاون توانستند در مهار و کنترل بیماری بسیار موفق عمل کنند و آمار مرگ و میر را کاهش دهند.

سردار نوریان افزود: اداره کل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی که مسئولیت برگزاری انواع آموزش های حضوری و غیرحضوری را بر عهده دارد در ایام کرونایی با توجه به محدودیت هایی که برای تشکیل اجتماعات و فعالیت های حضوری و آموزش های چهره به چهره، با آن مواجه بودیم؛ عمده آموزش ها  خود را به صورت غیرحضوری از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و همچنین رسانه های جمعی با اولویت رسانه ملی ارائه می کرد.

وی ادامه داد: این اداره کل از اسفند ماه سال ۹۸ نیز یک نرم افزار کاربردی آموزش همگانی را در دسترس عموم شهروندان قرار داد و تلاش شد با کمک پلیس های تخصصی و فرماندهی انتظامی استان ها، محتواهای آموزشی مورد نیاز هموطنان و گروه های مختلف اجتماعی، تولید و در این نرم افزار بارگذاری شود. تاکنون بیش از ۶۶۰ محتوای آموزشی اعم از متن، گرافیک، ویدئو، موشن، ویدئو موزیک، پادکست، اینفوگراف، پوستر و ... در این نرم افزار بارگذاری شد.

معاون اجتماعی ناجا گفت:‌ اخیرا با آموزش و پرورش (واحد پیشگیری از آسیب های اجتماعی) هماهنگ کرده ایم که این محتواها جهت بهره برداری دانش آموزان و والدین آنها و جامعه فرهنگیان کشور در شبکه آموزشی «شاد» هم بارگذاری شود. نسخه قابل دانلود نرم افزار کاربردی «آموزش همگانی پلیس» در فروشگاه نرم افزار های کاربردی (کافه بازار) و یا پایگاه اطلاع رسانی پلیس به آدرس اینترنتی www.police.ir  در دسترس عموم مردم است و همچنین با مراجعه به وبگاه مجزای اینترنتی برای این نرم افزار به آدرس www.publicedu.police.ir  امکان دانلود و نصب سریع آن فراهم شده است.

رشد ۲۵ درصدی خدمات مشاوره و مددکاری پلیس در دوران کرونا

سردار نوریان افزود:‌ مراکز مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا از زمان شیوع کرونا برای کاهش اضطراب و حفظ آرامش عمومی جامعه و ایجاد حس روانی مثبت در فضای عمومی کشور با رویکرد پیشگیرانه آموزش های غیر حضوری روان شناختی بیماری کرونا بویژه در حوزه اضطراب، استرس، رفتار های وسواس گونه و نگرانی ها و کنترل بیش از حد، در اولویت قرار گرفت.

علاوه بر این، همچنین یک سلسله اقدامات تخصصی نیز برنامه ریزی، اجرائئ و عملیاتی گردید من جمله:

۱ - برنامه ریزی جهت تغییر ارائه خدمات مشاوره ای حضوری به غیرحضوری

۲ - ارائه خدمات آموزشی پیشگیرانه روانشناختی در بستر فضای مجازی

۳ - طراحی بسته های آموزشی - تخصصی در راستای ارتقاء دانش عمومی کارکنان ناجا در مواجهه موثر با بیماری کرونا در ابعاد روانشناختی در غالب پیام مشاور

۴ - تولید و پخش کلیپ های آموزشی - روانشناختی توسط کارکنان مراکز مشاورۀ ناجا و انتشار در فضای مجازی برای استفاده عموم مردم

۵ - از اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ نیز سامانه جامع مشاوره تلفنی (پلیس پاسخگو) به شماره ۰۹۶۵۸۰ عملیاتی، و کلیه راهنمایی های مشاوره ای در کلیه حیطه ها به عموم مردم در سراسر کشور ارائه می گردد.

۶ - معاونت اجتماعی ناجا آمادگی خود را جهت همکاری با کلیه فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی، مشاوره، مددکاری اجتماعی و مطالعات زنان اعلام می نماید، البته این موضوع در قالب یک فرآیند تعریف شده (پلیس افتخاری) قابلیت اجرا دارد.

سردار نوریان گفت:‌ از زمان فعال سازی این سامانه تا کنون حدود ۲۰ هزار خدمات مشاوره برای کاهش تنش ها و مسائل مبتلا به خانواده ها و تماس گیرندگان ارائه گردیده است، آمارها نشان می دهند میزان خدمات رسانی این مراکز مشاوره ۲۵ درصد افزایش داشته است.

مطالبه مردم از پلیس برای برخورد با شایعه سازان و انتشاردهندگان اخبار کذب

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در ادامه گفت وگو با ایرنا افزود:‌ افکارسنجی و سنجش نظرات و درخواست های مردم از پلیس همواره در دستور کار این معاونت قرار دارد. در حوزه کرونا با توجه به طولانی شدن زمان شیوع بیماری تا کنون چهار مرحله نظرسنجی با موضوع کرونا توسط مرکز افکارسنجی معاونت انجام گرفته است که به برخی از آنها اشاره می شود.

وی گفت: «کرونا و مسائل اجتماعی»، عنوان پیمایشی بود که توسط مؤسسه سنجش افکار امین در اردیبهشت سال جاری در مقیاس ملی به انجام رسید. بر اساس نتایج  این پیمایش، میزان مفید بودن اقدامات پلیسی در اعمال محدودیت های قانونی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا،  ۶۷.۹  از ۱۰۰ نمره ارزیابی شده است.

سردار نوریان افزود: ۷۱.۹ درصد پاسخگویان نیز از اعمال جریمه خودروهای متخلف توسط پلیس که محدویت های قرنطینه را رعایت نمی کردند، حمایت کرده بودند. این خود از آمادگی و مشارکت عمومی شهروندان با پلیس در اجرای طرح های اجتماعی حکایت دارد.

وی ادامه داد: در سومین موج پیمایش کرونا توسط مؤسسه مذکور ۸۷.۷ درصد شهروندان از پلیس خواسته اند تا خودروهایی که قرنطینه را رعایت نمی کنند، اعمال مجازات و جریمه شوند. ۸۱.۷ درصد پاسخگویان در بخش دیگر مطالبات خود، خواستار برخورد پلیس با افرادی شدند که در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار نادرست و شایعات مربوط به کرونا کرده بودند.

سردار نوریان تصریح کرد: ۹۶.۶ درصد خواهان برخورد با محتکران مواد ضدعفونی و ماسک و ۷۱.۷ درصد نیز برابر مقررات مصوبات جاری آن زمان، خواهان پلمب مغازه هایی بودند که ضرورتی به فعالیت آنها نبود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر