شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 55886
تاریخ انتشار: 25 شهريور 1399 20:07
چند روز گذشته، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در برنامه تهران 20 موضوعات مختلفی را در خصوص قیمت و هزینه تمام شده خودرو مطرح کرد. فارغ از مباحث فنی مطرح شده در این مصاحبه، یک نکته اساسی و مهمی در اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو وجود دارد
به گزارش راه امروز؛چند روز گذشته، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در برنامه تهران 20 موضوعات مختلفی را در خصوص قیمت و هزینه تمام شده خودرو مطرح کرد. فارغ از مباحث فنی مطرح شده در این مصاحبه، یک نکته اساسی و مهمی در اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو وجود دارد و آن دفاع جانانه مازیار بیگلو از شرکت های خودروسازی است. اینکه چرا دبیر یک انجمن قطعه سازی به گونه ای از عمکلرد شرکت های خودروسازی دفاع می کند که گویی دبیر انجمن خودروسازان است و نه قطعه سازان موضوع کم اهمیتی نیست. 

از آنجا که بیگلو به عنوان دبیر انجمن مربوطه پیش از این نیز تلویحا یا مستقیم بارها از عمکرد شرکت های خودروسازی دفاع کرده است، این سوال مهم به ذهن متبادر می شود که اساسا چرا باید دبیر انجمن قطعه سازان از عملکرد شرکت های خودروسازی دفاع کند؟ مگر شرکت های قطعه سازی سهامدار شرکت های خودروسازی هستند؟ آیا منافع این دو به طور مشترک است؟
مگر نه این است که قطعه سازان متعددی از نحوه رفتار خودروسازان با آنان گله و شکایت دارند. قراردادهای ترکمنچای بین قطعه سازان و برخی خودروسازان، پرداخت های معوق طولانی مدت، عدم رعایت عدالت مالی و تولیدی بین همه شرکت های قطعه سازی و .... از موضوعات مهمی است که دغدغه بسیاری از قطعه سازان است. 

مگر غیر از این است که رابطه بین شرکت های قطعه سازی و خودروسازی صرفا در خرید و فروش قطعه معنا پیدا می کند پس چه دلیلی دارد دبیر یک انجمن قطعه سازی این گونه سنگ شرکت های خودروسازی را به سینه بزند؟ آیا شرکت های خودروسازی انجمن مربوطه ندارند که از عملکردشان دفاع کند؟

آیا در پشت پرده، منافع خاصی بین برخی از اعضای انجمن قطعه سازی و برخی شرکت های خودروسازی وجود دارد؟

اساسا آیا انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نماینده تمامی قطعه سازان است و یا تامین کننده منافع عده ای خاص؟ اگر این انجمن نماینده تمامی قطعه سازان است پس تعدد انجمن های قطعه سازی چه معنا دارد؟

آیا شرکت های خودروسازی با چند عضو اصلی انجمن قطعه سازان همان گونه رفتار می کنند که با بقیه اعضای خرد و متوسط انجمن قطعه سازان رفتار می کنند؟ اگر این گونه است(که فرض بر همین است)شرکت های خودروسازی لیست نحوه ، میزان و زمان پرداختی ها به شرکت های قطعه سازی را منتشر کنند.

این دفاع جانانه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از عملکرد اعضا و شرکت های خودروسازی و ابهاماتی که در بالا به آن اشاره شد، در مجموع مستلزم یک بررسی دقیق از روابط فیمابین قطعه سازان و خودروسازان است.  آیا بهتر نیست انجمن قطعه سازان به جای دفاع از عملکرد شرکت های خودروسازی، ابهامات و اتهامات وارده توسط دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی به برخی از اعضای خود را شفاف کند؟ 

عقل اینگونه حکم می کند و مردم نیز این انتظار را دارند شرکت های قطعه سازی قطعات باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند تا هزینه تمام شده تولید خودرو در شرکت های خودروسازی کاهش یابد. اینکه عملکرد شرکت های خودروسازی چگونه است ارتباطی به شرکت های قطعه سازی ندارد. شرکت های خودروسازی با موضوعات مختلفی فراتر از قطعه سازی درگیر هستند که باید خود پاسخگو افکار عمومی باشند. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر