پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 55883
تاریخ انتشار: 25 شهريور 1399 18:38
ستاد تنظیم بازار با توجه به تاثیر کود و سم بر محصولات مصوب کرد که بانک مرکزی تامین ارز نهاده‌های پایه را با اولویت ویژه انجام دهد.
به گزارش راه امروز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که تا بانک مرکزی با توجه به تاثیر نهاده‌های مانند کود و سم بر محصولات کشاورزی به خصوص محصولات باغی، تامین ارز این نهاده های پایه را با اولویت ویژه انجام دهد.

هفته گذشته «جعفر سرقینی» سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در وزارت جهاد کشاورزی و برگزاری نشستی راهکارهای تامین پایدار کود و سم محصولات کشاورزی را با حضور وزیر جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار داد و آمادگی شرکت ملی صنایع مس ایران برای تامین کود فسفاته مورد نیاز کشاورزان را نیز اعلام کرد.

حمایت دولت از محصولات کشاورزی با ورود به بازار

در جلسه ستاد تنظیم بازار با توجه به دریافت اخباری مبنی بر ورود تجار کشورهای همسایه به بازار استان‌ها برای خرید سیب و پرتقال به قیمت سر درخت و صادرات این محصولات به نام خود، اتاق‌های بازرگانی و تعاون مکلف شدند تا با برگزاری جلسات تخصصی راهکار قانونی برای تأمین حداکثر سود صادرات برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را به کارگروه تنظیم بازار ارایه دهند.

همچنین برای اینکه مقادیر افزایش صادرات در قالب نرخ ارز تأثیرگذار بر بازار منجر به بالا رفتن قیمت این محصولات برای مصرف کننده نشود، کارگروهی مکلف به رصد و پایش موضوع شد و در این راستا اعلام شد که برای حمایت از تولیدکننده، مصرف کننده و فعال اقتصادی به وضع عوارض صادراتی نیز در صورت لزوم توجه خواهد شد.

همچنین طرح ذخیره‌سازی سیب و پرتقال هر ساله با دو هدف اصلی انجام می‌شود که حمایت از تولیدکننده در فصل برداشت یکی از این اهداف است و وقتی دولت به عنوان یک عامل کمی به بازار ورود می‌کند و خرید انجام می‌دهد، قاعدتا افزایش تقاضا محسوب می شود و با افزایش قیمت سردرخت برای باغدار سودمند خواهد شد.

همچنین طبق گزارشی که وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد تنظیم بازار ارایه کرد، امسال در زمینه انواع پرتقال ناول، والنسیا، خونی و سایر اقلام حدود سه میلیون و ۴۷۱ هزار تن تولید می‌شود که نسبت به سه میلیون تن پارسال تقریبا ۱۵ درصد رشد خواهد داشت. همچنین اعلام شد که در تولید سیب نیز حدود یک درصد نسبت به سال گذشته رشد خواهیم داشت که با این رشد تولید، بازار نیز متعادل خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر