پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 55844
تاریخ انتشار: 25 شهريور 1399 09:53
درست ۴ سال قبل بود که جنتلمن پاراوزنه‌برداری ایران با ثبت یک رکورد تاریخی وارد گینس شد.
دیروز ۲۴ شهریورماه روزی بود که ورزش پارالمپیک ایران تاریخی شد؛ روزی که سیامند رحمان فقید توانست در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی چشم جهان را خیره کند. اگر هرکول خوش‌خنده ورزش ایران اینقدر ناگهانی از دنیا نمی‌رفت و کرونا هم اجازه می‌داد که المپیک و پارالمپیک در موعد مقرر برگزار شوند، در چنین روز‌هایی باز هم احتمالا شاهد ثبت یک رکورد فوق‌العاده از سیامند رحمان روی تخته وزنه‌برداری توکیو بودیم.

۴ سال پیش و در چنین روزی قهرمان ارزنده ایران و جهان در جریان رقابت‌های وزنه‌برداری پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ موفق به ثبت رکوردی شد که به گواه همگان جابه‌جا کردن این رکورد تا سالیانی دور بسیار دشوار خواهد بود. سیامند رحمان که یک بار و در جریان اولین حضور خود در بازی‌های پارالمپیک که به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد، برای شکستن این رکورد تلاش کرده بود، این بار و در بازی‌های پارالمپیک ریو موفق شد ضمن تکرار مدال طلای لندن ۲۰۱۲، این رکورد تاریخی را نیز به نام خود ثبت کند. او که نماینده ایران در رقابت‌های دسته فوق‌سنگین ۱۰۷+کیلوگرم بود، در اولین حرکت خود وزنه ۲۷۰کیلوگرمی را با موفقیت بالای سر برد و در حرکت دوم با مهار وزنه ۳۰۰کیلوگرمی ضمن شکستن رکورد دنیا مدال طلای خود را قطعی کرد و در حرکت سوم هم وزنه ۳۰۵کیلوگرمی را با موفقیت بالای سر برد.

سیامند، اما به همین رکورد بسنده نکرد و در حرکت چهارم وزنه ۳۱۰کیلوگرمی را انتخاب کرد و با مهار آن رکوردی بی‌نظیر و دست‌نیافتنی را در کتاب گینس به ثبت رساند. قوی‌ترین مرد دارای معلولیت جهان با ثبت این رکورد، عنوان اولین ورزشکار جهان که موفق به مهار وزنه‌ای بیش از ۳۰۰کیلوگرم شده را نیز به خود اختصاص داد و نام خود را برای همیشه در تاریخ ورزش جهان جاودانه کرد. با این حال، اما رکورد ۳۱۰ کیلوگرم هم برای سیامند کافی نبود. او سودای ثبت یک رکورد بی‌تکرار را در دنیای پاراوزنه‌برداری در سر می‌پروراند؛ رکوردی که قول داده بود در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو از آن رونمایی کند و اگر چنین اتفاقی می‌افتاد معلوم نبود واکنش دنیا به خلق چنین شگفتی بزرگی چه خواهد بود.

اما سرنوشت از همان ابتدا پایان زودهنگامی برای سیامند رقم زده بود؛ پایانی که بیشتر از ۱۱ اسفندماه ۹۸ نبود تا پیمانه زندگی سیامند در ۳۱ سالگی و در اوج جوانی و شهرت پر شود تا ورزش ایران خیلی زود از الماس درخشانی از اخلاقیت و استعداد را از دست بدهد.
دیروز در حالی تاریخ رکوردشکنی ماندگار سیامند تکرار شد که خودش دیگر در جمع ما نیست و به همین منظور فدراسیون جانبازان و معلولین تصمیم گرفت برای گرامیداشت یاد و خاطره پهلوان فقید، اسطوره بی‌بدیل پاراوزنه‌برداری ایران و قوی‌ترین ورزشکار دارای معلولیت جهان، همزمان با سالروز ثبت بهترین رکورد وزنه‌برداری معلولین توسط آن مرحوم در مسابقات پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ طی مراسمی اقدام به نامگذاری سالن وزنه‌برداری کمپ تیم‌های ملی جانبازان و معلولین به نام پهلوان سیامند رحمان کند. این مراسم امروز برگزار خواهد شد.

منبع: خراسان
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر