جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 55408
تاریخ انتشار: 18 شهريور 1399 09:22
مقایسه شاخص بازار مختلف در دو هفته اخیر حاکی از نوسان در بیشتر بازارهاست که تفاوتی در بازارهای داخلی و خارجی نمی توان قائل شد. اخبار سیاسی و بیم و امیدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و ساخت واکسن بیماری کووید ۱۹ همچنان بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.
نرخ دلار در هفته منتهی به ۷ شهریور با رشد ۳.۷ درصدی روبرو شده بود در هفته گذشته (منتهی به ۱۴ شهریور) نیز با رشدی مشابه روند صعودی خود را ادامه داد و از ۲۳۶۰۰ به ۲۴۴۵۰ تومان به رسید.  بهای سکه در هفته منتهی به ۷ شهریور نوسان شدیدی را به ثبت رساند. به طوری که در دو روز متوالی با یک کاهش و افزایش ۲.۳ درصدی روبرو بود. با توجه به این که با هر بار کاهش نرخ دلار با حمایت معامله گران از محدوده ۲۳۸۰۰ تومانی پایین تر نیامده است، کاهش قیمت این دارایی به دور از انتظار است. همچنین به دلیل کاهش شاخص سهام در هفته های متوالی، جذابیت بازار ارز و افزایش بهای آن بیشتر گردیده است.

در هفته گذشته نیز قیمت سکه با رشد پرقدرت ۴.۴ درصدی به ۱۱ میلیون ۳۵۰ هزار تومان رسید. بهای جهانی هر اونس طلا در هفته منتهی به ۲۸ آگوست اگر چه با نوسان روبرو بود اما در انتها تنها کاهش ۳ دلاری را نسبت به آغاز هفته به ثبت رساند. نوسان نرخ سکه نیز در این هفته متاثر از بهای جهانی طلا بوده است. این در حالی است که قیمت جهانی این دارایی در هفته منتهی به ۴ سپتامبر تا روز سه شنبه رشد ۲.۲ درصدی و در دو روز آخر با کاهش ۱.۷ درصدی مواجه بوده است. سکه در این هفته تحت تاثیر دلار رشد داشته است.

یکی از عوامل مهم در افزایش بهای جهانی طلا افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا و نرخ بهره پایین بوده است اما این رشد دوامی نداشته و در انتهای هفته با تقویت ارزش دلار کاهش ۳۴ دلاری را به همراه داشت. اگر چه نشانه هایی از کاهش اختلافات میان آمریکا و چین و همچنین اخبار امیدوارکننده در خصوص واکسن بیماری کووید ۱۹ بر افت بهای طلا موثر بوده است.

شاخص سهام که در هفته منتهی به ۷ شهریور ۶.۹ درصد کاهش و افزایش یافته بود در هفته اخیر کاهش ۵.۱ درصدی را به ثبت رسانده است. نوسانات قیمت ارز و تناقض در مساله حمایت بازار سهام از جمله دلایل نزول شاخص سهام بوده است. در حالی که در ابتدای هفته گذشته روند صعودی همچنان ادامه داشت اما افت بیش از ۹۶۰۰۰ واحدی شاخص سهام تا پایان روز کاری بازار بورس، فعالان این بازار را غافلگیر نمود. حمایت دستوری حقوقی ها، دامنه نوسان و حجم مبنا باعث ایجاد هیجان منفی در بازار و سنگینی صف های فروش گردید. به عقیده برخی تحلیل گران، رشد ۲۹۰ درصدی بازدهی بازار سهام در چهار ماهه نخست سال جاری دلیل اصلی این اصلاح قیمت های متوالی است و پیش بینی می شود پس از اتمام این اصلاحات با کاهش هیجانات در این بازار، تقاضا بر مبنای ارزش واقعی سهام شکل گیرد.

نفت خام آمریکا، برنت و اوپک که درهفته منتهی به ۲۸ آگوست به دلیل وقوع توفان در خلیج مکزیک آمریکا با رشد ملایمی روبرو بودند (۱.۳، ۰.۵ و ۰.۶ درصد). در حالی که در هفته منتهی به ۴ سپتامبر به ترتیب کاهش ۳.۹، ۳.۴ و ۵.۳ درصدی را به ثبت رسانده اند. شیوع مجدد ویروس کرونا در اروپا و آسیا (به خصوص در هند) منجر به افت قیمت انواع نفت در هفته گذشته گردید. حتی انتشار داده های افزایش فعالیت های صنعتی چین نیز مانع این افت قیمت ها نشد. پیش بینی می شود خوش بینی ها در مورد به نتیجه رسیدن واکسن کرونا روند صعودی قیمت نفت را در روزهای آتی به دنبال داشته باشد.

شاخص دلار که در انتهای هفته منتهی به ۲۸ آگوست افزایشی شده بود در ابتدای هفته گذشته با افت ۰.۹ درصدی مواجه شد. دلیل تضعیف این شاخص افزایش بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا و تداوم سیاست نرخ بهره پایین در بلندمدت بوده است. این شاخص از روز دوشنبه با افزایش ۰.۷ درصدی به ۹۲.۷۶ دلار در پایان هفته رسید.

بیت کوین نیز که در هفته منتهی به ۲۸ آگوست با اصلاح قیمتی مواجه شده بود در هفته گذشته با اندکی افزایش در ابتدای هفته، مجددا روند کاهشی را در پیش گرفت. انتظار می رود سیاست‌ های فدرال رزرو آمریکا مبنی بر هدف گذاری نرخ تورم بالای ۲ درصد منجر به کاهش بیشتر ارزش دلار و افزایش قیمت بیت کوین گردد.

بازار فلزات پایه نیز در دو هفته اخیر به دلیل اخبار امیدوارکننده ساخت واکسن بیماری کووید ۱۹، پیشرفت مذاکرات آمریکا و چین و افزایش فعالیت های اقتصادی در چین با رشد قیمت مواجه بوده که سرب در هر دو هفته  آلومینیوم در هفته منتهی به ۲۸ آگوست از این قاعده مستثنی بوده اند.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز
برچسب ها: جمال رزاقی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر