جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 55319
تاریخ انتشار: 16 شهريور 1399 11:44
با وجود آنکه هواداران فوتبال هنوز هم می‌توانند جسته وگریخته از احوال علی دایی باخبر شوند، ولی او جایی که باید نیست! دایی بیش از یک‌سال‌و‌نیم است که از سطح اول فوتبال ایران به‌عنوان مربی فاصله گرفته و دقیقا از همان زمان به بعد، شایعه‌های زیادی درباره‌اش به راه افتاده است. قوی‌ترین شایعه‌ای که درباره او در این مدت در رسانه‌ها مطرح شده، این است که ممنوع‌الکار است و اجازه نمی‌دهند در ایران هدایت تیمی را بر عهده بگیرد؛ حالا چه باشگاهی و چه تیم ملی.
به گزارش راه امروز: اسم و چهره‌اش زیاد شنیده و دیده می‌شود، ولی آنجایی که باید نیست؛ این خلاصه داستان علی دایی، سرمربی سابق تیم‌های ملی و پرسپولیس و برترین گل‌زن تاریخ تیم‌های ملی در دنیا‌ست. تازه‌ترین تصاویری که از او منتشر شده، مربوط به دیدار دوستانه‌اش با محمدرضا گلزار در یکی از رستوران‌های تهران است. کمی قبل از آن، تصویری با علیرضا حقیقی، دروازه‌بان این روز‌های نساجی و سابق پرسپولیس منتشر کرد که ریش‌های سفیدش بیش از هر چیز دیگری نظر‌ها را به خود جلب می‌کرد؛ البته هنوز هم پای ثابت نظرسنجی‌های AFC است و هر بار کنفدراسیون فوتبال آسیا به بهانه‌ای، نظرسنجی‌ای ترتیب می‌دهد تا هواداران علی دایی را در فضای مجازی فعال نگه دارد.

با وجود آنکه هواداران فوتبال هنوز هم می‌توانند جسته وگریخته از احوال علی دایی باخبر شوند، ولی او جایی که باید نیست! دایی بیش از یک‌سال‌و‌نیم است که از سطح اول فوتبال ایران به‌عنوان مربی فاصله گرفته و دقیقا از همان زمان به بعد، شایعه‌های زیادی درباره‌اش به راه افتاده است. قوی‌ترین شایعه‌ای که درباره او در این مدت در رسانه‌ها مطرح شده، این است که ممنوع‌الکار است و اجازه نمی‌دهند در ایران هدایت تیمی را بر عهده بگیرد؛ حالا چه باشگاهی و چه تیم ملی.

این شایعه زمانی راه افتاد که او از باشگاه سایپا اخراج شد. دایی بعد از اخراج از سایپا، وارد کارزاری جدی با مدیر‌عامل وقت این باشگاه، یعنی مصطفی مدبر شد. او کنفرانسی خبری ترتیب داد و با بیان جملاتی شبیه به اینکه «با عوض‌کردن اسم نمی‌شود پیشینه طلایی را عوض کرد»، به مصطفی مدبر تاخت. علی دایی در آن کنفرانس خبری گفت کسی را به اسم مصطفی مدبر نمی‌شناسد و او همان سردار غفور است. بعد از برملا‌شدن چنین داستانی، شایعه ممنوع‌الکاری علی دایی سر زبان‌ها افتاد؛ خودش هم البته چندین‌بار به‌طور ضمنی به این موضوع اشاره کرد و گفت اگر چنین چیزی باشد اصلا تعجب نمی‌کند؛ چون خیلی‌ها از محبوبیتش ناراحت هستند.

این شایعه در حد حدس و گمان بود که ماجرای پیشنهاد فدراسیون فوتبال به او برای جایگزینی مارک ویلموتس در تیم ملی از راه رسید. از علی دایی به‌عنوان گزینه نهایی تیم ملی یاد شد، ولی در چرخشی عجیب‌و‌غریب، فدراسیون فوتبال اسم دایی را از بین گزینه‌ها خط زد. علی دایی شاید همان زمان بود که خیلی جدی داستان ممنوع‌الفعالیتی خود را در فوتبال ایران باور کرد. او در صحبت‌هایی تند‌و‌تیز، وزارت ورزش را خطاب قرار داد و گفت حراست این مجموعه صلاحیتش را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی تأیید نکردند. دایی جمله معروف «صلاحیت آن‌هایی که بردند و خوردند تأیید شده، ولی صلاحیت من نه» را به زبان آورد و گفت بهتر است صلاحیتش را از نهاد‌های رسمی پرس‌و‌جو کنند نه از عوامل پشت پرده.

در این فاصله زمانی، به غیر از پیشنهاد تیم ملی، چندین پیشنهاد باشگاهی نیز به دست علی دایی رسید، ولی هربار عنوان می‌شد همکاری با او به نتیجه نرسیده است تا شایعه‌ها به قوت خود باقی بمانند؛ شایعه‌هایی که خبر می‌دادند سراغ علی دایی رفتن یعنی عبور از خط قرمزها! با‌این‌حال موردی که می‌شد خوش‌بین بود که چنین شایعه‌هایی صددرصد هم درست نیستند، این بود که پیشنهاد‌های دایی غالبا از سوی باشگاه‌های شهرستانی بود و بر کسی پوشیده نیست که او علاقه‌ای به مربیگری در تیم‌های شهرستانی ندارد.

البته باز هم دو مورد رخ داد که خلاف آن را ثابت کرد؛ اول پیشنهاد یکی از تیم‌های شهرستانی به دایی بود که آن‌ها گفتند حاضرند تمرینات تیمشان را در تهران برگزار کنند تا دایی مشکلی برای همراهی باشگاه نداشته باشد، ولی دوباره و با وجود چنین پیشنهادی، دایی به نیمکت برنگشت. مورد دوم نیز که داستان تیم ملی بود که در بالا عنوان شد و خود علی دایی به دست‌های پشت پرده و نهاد‌هایی که باید صلاحیتش را تأیید کنند، اشاره کرد تا مشخص شود این شایعه‌ها چندان هم بی‌اساس نیستند.

با به‌پایان‌رسیدن فصل اخیر فوتبالی که به واسطه شیوع ویروس کرونا فرسایشی هم شد، به نظر می‌رسید ممنوعیت علی دایی از مربیگری برداشته شده باشد؛ این موضوع را می‌توان در طرح پیشنهاد تراکتوری‌ها به علی دایی جست؛ جایی که خبرگزاری تسنیم عنوان کرد مذاکرات او با باشگاه تراکتور جدی دنبال شده و توافق‌های اولیه هم صورت گرفته است. به غیر از تراکتور، صحبت درباره حضور علی دایی در تیم‌های ذوب‌آهن و گل‌گهر سیرجان، دیگر تیم‌هایی که توان پرداخت دستمزد دایی را دارند نیز به گوش می‌رسید.

با مطرح‌شدن چنین مواردی، به نظر می‌رسید دایی دیگر «خط قرمز» نباشد، ولی اتفاق‌های رخ‌داده در چند روز اخیر، نشان می‌دهد که نمی‌شود چندان با قاطعیت در این‌باره صحبت کرد. ذوب‌آهن با رحمان رضایی و گل‌گهر با امیر قلعه‌نویی به توافق رسیدند تا تنها گزینه موجود تراکتور باشد؛ تیمی که به‌تازگی جام حذفی را به دست آورده و حالا باید مهیای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باشد. اگرچه خبر‌ها حکایت از توافق دایی با تراکتوری‌ها داشت، ولی حالا مسئولان باشگاه تراکتور می‌گویند چنین خبری صحت ندارد و قرار نیست با علی دایی همکاری کنند.

روز گذشته یکی از اعضای کادر فنی تراکتور در گفتگو با ایسنا، این خبر را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» توصیف کرد تا مجددا ابهام درباره وضعیت علی دایی در لیگ ایران پابرجا باشد. مصطفی صداقت، دستیار ساکت الهامی در تراکتور، درباره سرمربی‌شدن علی دایی این‌طور گفت: «این‌ها بازی رسانه‌هاست. الهامی قبل از نیمه‌نهایی قراردادش را تمدید کرد و حتی در جلسه‌ای که با زنوزی و سهرابی پیش از دیدار فینال داشتیم، آن‌ها از الهامی برنامه سال بعدش را خواستند. با قاطعیت می‌گویم که ساکت الهامی سرمربی فصل بعد تراکتور است».

نه ذوب‌آهن، نه گل‌گهر و نه تراکتور، هیچ‌کدام علی دایی را در اختیار نخواهند داشت تا وضعیت همچنان به روال سابق باشد؛ اینکه شایعه شود دایی ممنوع‌الکار است و دوباره عنوان شود که او به تیم‌های شهرستانی نمی‌رود. به نظر می‌رسد این در قرار است همچنان روی همین پاشنه بچرخد.

منبع: روزنامه شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر