شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 55214
تاریخ انتشار: 13 شهريور 1399 15:58
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره شیوه عرضه خودرو به بورس، می‌گوید: ارایه شیوه‌ای مانند عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار عجیبی است که در هیچ کجای دنیا آزموده نشده است و شکست خوردن آن از هم‌اکنون واضح و مبرهن است.
به گزارش راه امروز: فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره شیوه عرضه خودرو به بورس، می‌گوید: ارایه شیوه‌ای مانند عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار عجیبی است که در هیچ کجای دنیا آزموده نشده است و شکست خوردن آن از هم‌اکنون واضح و مبرهن است.
او در تحلیل خود می‌آورد: سازوکار بورس کالا برای کالاهای عمومی مانند فولاد و محصولات پتروشیمی مناسب است نه خرید و فروش خودرو. فرایند قیمت گذاری در بازار خودرو که درواقع همان بورس خرید و فروش خودرو است به صورت سنتی در جریان است. به گفته زاوه، پذیرش خودرو به عنوان یک کالای بورسی، درواقع تنها لجاجت در عدم پذیرش بازار موجود به عنوان مرجع قیمت گذاری است. شرکتها قاعدتا مانند همه دنیا باید در عرضه به قیمت دلخواه آزاد باشند و نهایتا مشتریان باید در خصوص ارزش کالا در بازار تصمیم بگیرند. انتقال پروسه کشف قیمت به بازار بورس کالا، تنها پیچیدگی را افزایش می‌دهد و حسنی برای مشتریان ندارد. 
زاوه بر این باور است که کاهش شفافیت مانند دستور بر حذف قیمت از سایت‌های خرید و فروش نه تنها منجر به کاهش قیمت نمی‌شود که سبب افزایش جرایم و کلاه‌برداری‌ها می‌شود و درگیر کردن بازار بورس کالا که خود هم اکنون از دستورات بی منطق در عرضه خارج از بازار برخی کالاها رنج می‌برد، منجر به بهبود شرایط نخواهد شد. 
این صاحبنظر خودرویی می‌گوید: اگر سیاستگذار به جای تلاش بر عرضه خودرو در بورس کالا، فرایند قیمت گذاری را آزاد کند و در کنار آن برای جلوگیری از اجحاف بر حقوق مصرف‌کنندگانی که سال‌ها برای توسعه صنعت خودرو از جان و مال خود ایثار کرده‌اند، حداقل فرایند تولید را در کشور آزاد و رقابتی کند نتایج به مراتب بهتری در اقتصاد ایجاد خواهد شد. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر