شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 54596
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1399 23:23
مصوبه‌ای به سود بازیکنان و مربیان خارجی فعلی شاغل در تیم‌های باشگاهی کشور و دلالان آن‌ها

خرید جنس خارجی در فوتبال ایران ممنوع شد / مدیران ناکاربلد کی فیلتر می‌شوند؟

این مصوبه را می‌توان با گران شدن ناگهانی خودرو‌های لوکس در بازار ایران بعد از ابلاغ ممنوعیت قانونی واردات آن‌ها مقایسه کرد. این محدودیت می‌تواند قیمت بازیکنان خارجی فعلی شاغل در فوتبال ایران را به طرز شگفت آوری بیشتر کند، چون تیم‌ها در صورت از دست دادن این ستاره ها، دیگر امکان خرید بازیکن خارجی ندارند و حتی تیم‌های رقیب نمی‌توانند خارجی‌های موجود را جذب کنند!
به گزارش راه امروز: در پی جریمه نجومی فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس، هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال با انتشار بیانیه ای، ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای باشگاه‌ها در فصل آینده را تصویب و اعلام کرد. طبق اعلام روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، هیات رئیسه این نهاد بنا به ملاحظات متعدد مصوب کرد که در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مسابقات باشگاهی عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی جدید در باشگاه‌ها ممنوع شود. البته طبق این مصوبه بازیکنان و مربیان خارجی فعلی شاغل در صورت اتمام مدت قرارداد فقط می‌توانند با همان باشگاه فعلی خود تمدید کنند و پیوستن آن‌ها به سایر باشگاه‌ها نیز ممنوع است.

تکرار اشتباه وزارت صمت در فدراسیون فوتبال
شاید این مصوبه در شرایط اضطراری فعلی که میلیون‌ها دلار جریمه با اشتباه مدیران ناکارآمد و نابلد و طبق احکام فیفا به فوتبال کشورمان تحمیل شده، خوب به نظر برسد؛ اما زیان‌های عجیبی نیز در دل خود دارد. این مصوبه را می‌توان با گران شدن ناگهانی خودرو‌های لوکس در بازار ایران بعد از ابلاغ ممنوعیت قانونی واردات آن‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مقایسه کرد.

شاید بهتر بود به جای وضع این محدودیت ها، در پی ایجاد فیلتر در انتصاب‌های مدیریتی خود در ورزش می‌بودیم و به جای صدور حکم به نام خویشان و اقوام و رفقای بیگانه با مقررات بین المللی عرصه ورزش، از متخصصین این حوزه بهره می‌بردیم تا اسیر چنین گرداب‌های خودساخته‌ای که یک شبه صد‌ها میلیارد تومان از دارایی کشور را به باد می‌دهد، نباشیم.

در نخستین نگاه، این مصوبه می‌تواند قیمت بازیکنان خارجی فعلی شاغل در فوتبال ایران را بیشتر کند، چون تیم‌ها در صورت از دست دادن این ستاره ها، دیگر امکان خرید بازیکن خارجی ندارند و حتی تیم‌های دیگر نمی‌توانند خارجی‌های موجود در تیم‌های رقیب را جذب کنند! به این ترتیب، می‌توان پیش بینی کرد که مدیر برنامه‌های شاغل در فوتبال ایران قیمت موکلان خود را بالا ببرند تا در بازار سیاه فوتبال ایران با تیم سابق خود تمدید کنند.

تاوان جهل مدیران فدراسیون فوتبال و سرخابی‌ها را همه بدهند!

پر واضح است که ۸۰ درصد مشکلات پیش آمده در زمینه قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران در دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس و همچنین خود فدراسیون فوتبال با مربیان خارجی تیم ملی رخ داده است. به نظر می‌رسد اگر وزارت ورزش و هیات رییسه فدراسیون فوتبال مراقب پرداخت بموقع دستمزد همین چند چهره خارجی باقی مانده در فوتبال ایران باشند، دیگر نیازی به وضع قوانین اینچنینی نیست.

با توجه به شرایط بغرنج ارزی کشور و تحریم‌های همه جانبه علیه ملت ایران، شاید طی ماه‌های آتی تامین دلار و یورو برای پرداخت و تسویه حساب قرارداد فصل جاری بازیکنان و مربیان هم سخت و دشوار باشد و این قانون هم مانع تشکیل پرونده‌های جدید علیه فوتبال ما در کمیته انضباطی فیفا نشود.

تبصره‌ای که در مصوبه جدید سازمان لیگ فراموش شد

با توجه به نکاتی که درباره گران شدن نرخ بازیکنان و مربیان خارجی فعلی با این مصوبه مطرح شد، شاید بهتر بود سازمان لیگ و مدیرانش بندی هم در این قانون می‌گنجاندند که خارجی‌های فعلی نیز تنها با همان دستمزد‌های سابق اجازه تمدید دارند تا فضا برای سوداگری دلالان، واسطه‌ها و ایجنت‌ها برای سودجویی بیشتر باز نشود. وگرنه در یک چشم بهم زدن خواهید دید که ایجنت‌ها، همان سود سابق را از تعداد کمتر نقل و انتقالات به جیب خواهند زد و باز هم این سر بیت المال است که بی کلاه می‌ماند.

صف طلبکاران خارجی منتظر دریافت دلار و یورو از خزانه مردم ایران

جای تاسف است که مدیران ورزش و فوتبال ایران اشتباهات خود را با وضع قوانینی نه چندان ضروری، به کل باشگاه‌ها تعمیم می‌دهند. باشگاه‌های زیادی در فوتبال ایران فعالیت دارند که هیچ گاه درگیر چنین اشتباهاتی نشدند و با استخدام نیرو‌های متخصص از تحمیل زیان‌های ارزی به کشور جلوگیری کرده اند. مدیرانی که قبل از امضای قرارداد، به موجودی جیب مجموعه متبوع خود نگاه می‌کنند و اگر توان مالی خرید مربی و بازیکن خارجی را ندارند، دست به این کار نمی‌زنند. اما در تیم‌های دولتی، چون خرج از کیسه دولت و مردم است، و البته منافع ناشی از فعالیت دلالان هم وجود دارد، چنین امضا‌هایی بدون لحاظ کردن خطرات احتمالی زیر برگه‌ها می‌نشیند.

پیش از این، وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده بود که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حق جذب مربی و بازیکن خارجی ندارند و حالا این قانون به همه تیم‌ها تعمیم داده شده است. غیر از شکست فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت ویلموتس، چندین پرونده شامل شکایت برانکو و دستیارانش از پرسپولیس، بازیکنانی نظیر استوکس، فورچونه و کنستانت از تراکتور، استراماچونی و دستیارانش از استقلال، کالدرون و دستیارانش از پرسپولیس، وینفرد شفر و دستیارانش از استقلال و سایر پرونده‌های بین المللی فوتبال ایران در محاکم قضایی، این تصمیم به همه تیم‌های فوتبال ایران اختصاص یافته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر