پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 54465
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1399 10:50
بانک‌ها درحال حاضر بین هفت تا ۱۸درصد به حساب‌های سپرده سود می‌دهند و این انتخاب شماست که کدام بانک و کدام حساب سپرده را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. شورای پول و اعتبار ماه گذشته در مصوبه‌ای، سقف نرخ سود بانکی را برای انواع حساب‌های سپرده اعلام کرده. در این مصوبه سه نوع سپرده جدید هم علاوه بر مدل‌های قدیمی اضافه شده است.
به گزارش راه امروز، همشهری آنلاین به نقل از هفت صیح براساس این مصوبه بانک‌ها می‌توانند در کنار سپرده یک‌ماهه و یک‌ساله، حساب‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و دوساله هم داشته باشند. برخی بانک‌ها این نوع سپرده‌های جدید را هم در اختیار مشتریانشان گذاشته‌اند، ولی بعضی دیگر همچنان در همان دوگانه یک‌ماهه و یک‌ساله باقی مانده‌اند. در این گزارش نرخ سود انواع سپرده‌های ۱۵بانک را بررسی کرده‌ایم.

در بین آنها شش‌بانک یعنی ملی، سپه، مسکن، پاسارگاد، کشاورزی و شهر سپرده‌هایشان را مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار چیده‌اند و همان نرخ سود یعنی ۱۰درصد برای یک‌ماهه، ۱۲درصد برای سه‌ماهه، ۱۴درصد برای شش‌ماهه، ۱۶درصد برای یک‌ساله و ۱۸درصد برای دوساله در نظر گرفته‌اند. بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، رفاه، آینده، سرمایه، سینا و دی، صرفا حساب‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه با سود هشت تا ۱۰درصد و حساب‌های بلندمدت یک‌ساله با سود ۱۵ تا ۱۶درصد ارائه می‌کنند. در این بین بانک گردشگری هم حساب‌هایش را به‌صورت یک‌ماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه، ۹ماهه و یک‌ساله با نرخ سود ۱۰ تا ۱۵درصد دسته‌بندی کرده است.

بانک ملی: سود سپرده سرمایه‌گذاری بانک ملی درست مطابق با مصوبه شورای پول و اعتبار است. این بانک به سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی یک‌ماهه ۱۰درصد سود می‌دهد. سود سپرده سه‌ماهه ۱۲درصد و شش‌ماهه ۱۴درصد اعلام شده است. بانک ملی دونوع سپرده بلندمدت دارد؛ سپرده‌های یک‌ساله مشمول سود ۱۶درصدی و سپرده‌های دوساله مشمول سود ۱۸درصدی می‌شوند. حداقل مبلغ سپرده‌گذاری در بانک ملی ۵۰هزار تومان است.

بانک سپه: بخشنامه بانک مرکزی روی سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک سپه هم تاثیر گذاشته و اینطور که از اطلاعات سایت این بانک می‌توان فهمید، مشتریان بانک سپه علاوه بر سپرده‌های یک‌ماهه و یک‌ساله می‌توانند سراغ گزینه‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و دوساله هم بروند. نرخ سود سپرده‌های یک‌ماهه ۱۰درصد، سه‌ماهه ۱۲درصد، شش‌ماهه ۱۴درصد، یکساله ۱۶درصد و دوساله ۱۸درصد در نظر گرفته شده است.

در کنار این حساب‌های سپرده، بانک سپه طرح سمن را هم دراختیار مشتریانش گذاشته. در این طرح سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش‌ماهه ۱۵٫۲۳درصد و سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله ۱۶٫۰۴درصد است که بیشتر از سپرده‌های عادی به نظر می‌رسد. حداقل مبلغ برای افتتاح حساب سپرده طرح سمن، ۱۰۰هزار تومان اعلام شده و مبلغ سپرده‌گذاری باید مضربی از ۱۰۰هزار تومان باشد.

بانک ملت: سپرده‌های بانک ملت مثل گذشته به دونوع سپرده کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم شده و در سایت این بانک خبری از سپرده‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و دوساله نیست. در بین بانک‌هایی که همچنان از سیستم کوتاه‌مدت یک‌ماهه و بلندمدت یک‌ساله برای تقسیم‌بندی انواع سپرده‌هایشان استفاده می‌کنند، بیشترین سود را پرداخت می‌کند.

این بانک برای سپرده‌های کوتاه‌مدت، هشت‌درصد و برای سپرده‌های بلندمدت ۱۶درصد سود در نظر گرفته است. بررسی گزارش عملکرد بانک ملت که در سایت کدال منتشر شده، نشان می‌دهد این بانک در ماه گذشته ۳۸٫۵هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت یک‌ساله داشته و به آن ماهانه ۵۱۶میلیارد تومان معادل ۱۶٫۰۵درصد سالانه سود داده است.

بانک کشاورزی: سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی، منطبق با بخشنامه بانک مرکزی است. یعنی این بانک به سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی یک‌ماهه ۱۰درصد، سه‌ماهه ۱۲درصد، شش‌ماهه ۱۴درصد، یک‌ساله ۱۶درصد و دوساله ۱۸درصد سود می‌دهد. برای استفاده از چنین سودی، سپرده شما باید دست‌نخورده در حساب بانک کشاورزی باقی بماند.

بانک صادرات: سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک صادرات بین هفت تا ۱۵درصد سود می‌دهند. سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی سود هفت‌درصدی دارد و سپرده کوتاه‌مدت امید به مشتریان سود ۱۰درصدی پرداخت می‌کند. در کنار سپرده‌های کوتاه‌مدت، بانک صادرات به کسانی که نگاه بلندمدت دارند و می‌خواهند حداقل یک‌سال در بانک صادرات سرمایه‌گذاری کنند، سود ۱۵درصدی پرداخت می‌کند. بررسی گزارش عملکرد ماهانه بانک صادرات در سامانه کدال نشان می‌دهد، این بانک در ماه گذشته حدود ۶۵٫۸هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت یک‌ساله داشته و به آن سود ماهانه ۸۱۳میلیارد تومانی پرداخت کرده است. این یعنی میانگین نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله بانک صادرات حدود ۱۴٫۸درصد سالانه است.

بانک تجارت: اگر بخواهید نرخ سود سپرده بانک تجارت را از سایت این بانک پیدا کنید، به نتیجه نخواهید رسید. چراکه روی سایت بانک خبری از سود سپرده‌ها نیست و صرفا شرایط افتتاح حساب اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بانک تجارت دونوع حساب سپرده سرمایه‌گذاری دارد که مدل کوتاه‌مدت آن یک‌ماهه و با نرخ سود ۱۰درصد است و مدل بلندمدت به‌صورت یک‌ساله با نرخ سود ۱۶درصد در نظر گرفته شده است.

بررسی گزارش‌ عملکرد بانک تجارت در سامانه کدال نشان می‌دهد، این بانک در ماه گذشته حدود ۷۱هزار و ۲۸۰میلیارد تومان سپرده بلندمدت یک‌ساله داشته و به این سرمایه حدود ۹۹۵میلیارد تومان سود ماهانه پرداخت کرده است که معادل سالانه آن می‌شود حدود ۱۶٫۷درصد و نشان می‌دهد این بانک سپرده‌هایی با نرخ سود بالاتر از ۱۶درصد دارد.

 بانک مسکن: حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در بانک مسکن ۵۰هزار تومان است. با چنین مبلغی می‌توانید سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی یک‌ماهه با سود ۱۰درصدی باز کنید. اگر کاری با سرمایه‌تان ندارید، می‌توانید سراغ سپرده‌های سه‌ماه با سود ۱۲درصدی یا سپرده‌های شش‌ماهه با سود ۱۴درصدی بروید.

سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله با سود ۱۶درصد و بلندمدت دوساله با سود ۱۸درصد از دیگر گزینه‌های پیش روی شما هستند. اگر نمی‌دانید تا چه مدت می‌توانید سرمایه‌تان را سپرده‌گذاری کنید، بهتر است سراغ حساب‌های بلندمدت بروید. اگر قبل از سررسید پولتان را از حساب خارج کنید، نرخ سود براساس آخرین دوره محاسبه می‌شود. مثلا اگر سپرده دوساله داشته باشید و بعد از هفت‌ماه پولتان را از حساب خارج کنید، نرخ سود سپرده‌های شش‌ماهه یعنی ۱۴درصد برای سرمایه‌تان در نظر گرفته می‌شود.

 بانک رفاه: اگر فکر می‌کنید ممکن است در میانه سرمایه‌گذاری پول لازم شوید و مجبور باشید از حساب سپرده‌تان برداشت کنید، می‌توانید روی بانک رفاه حساب باز کنید. این بانک هنوز سپرده‌های خود را با مصوبه شورای پول و اعتبار هماهنگ نکرده و آنطور که از اطلاعات سایتش پیداست، صرفا سپرده کوتاه‌مدت یک‌ماهه با سود ۱۰درصدی و سپرده بلندمدت یک‌ساله با سود ۱۵درصدی دارد. حداقل مبلغ برای افتتاح حساب کوتاه‌مدت ۵۰هزار تومان و بلندمدت ۱۰۰هزار تومان است. بانک رفاه امکان برداشت از حساب بلندمدت قبل از سررسید را در اختیار مشتریانش گذاشته. آنها می‌توانند قبل از سررسید حداکثر دومرتبه از حسابشان پول برداشت کنند، بدون این‌که نرخ سود سپرده تغییری کند یا مشمول جریمه شود.

بانک پاسارگاد: همزمان با مصوبه شورای پول و اعتبار برای تعیین حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی، بانک پاسارگاد تغییراتی در انواع سپرده خود ایجاد کرد و نرخ سود را براساس همان سقف تعیین‌شده در بخشنامه بانک مرکزی در نظر گرفت. یعنی سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی یک‌ماهه ۱۰درصد، سه‌ماهه ۱۲درصد، شش‌ماهه ۱۴درصد، یک‌ساله ۱۶درصد و دوساله ۱۸درصد.

برای افتتاح حساب سپرده در بانک پاسارگاد حداقل مبلغ ۵۰هزار تومان تعیین شده و مبلغ سپرده باید مضربی از همین رقم باشد. اگر زودتر از سررسید از حساب‌های سپرده پول برداشت کنید، نرخ سود بر اساس مقطع قبلی با نیم‌درصد جریمه محاسبه می‌شود. مثلا اگر سپرده یک‌ساله داشته باشید و سر ۹ماه از حسابتان پول برداشت کنید، نرخ سود براساس سپرده شش‌ماهه و با نیم‌درصد جریمه یعنی نهایتا به جای ۱۶درصد، ۱۳٫۵درصد محاسبه خواهد شد.

بانک شهر: سپرده‌ کوتاه‌مدت یک‌ماهه بانک شهر سود ۱۰درصدی دارد. اگر کاری با سرمایه‌تان ندارید، می‌توانید سراغ سپرده‌های سه‌ماه با سود ۱۲درصدی یا سپرده‌های شش‌ماهه با سود ۱۴درصدی بروید. سپرده‌های بلندمدت یکساله با سود ۱۶درصد و بلندمدت دوساله با سود ۱۸درصد از دیگر گزینه‌های پیش روی شما هستند. اگر یک‌میلیون تومان در سپرده‌های بلندمدت دوساله سرمایه‌گذاری کنید، ماهانه حدود ۱۵هزار تومان و در مجموع پایان دوره حدود ۳۶۰هزار تومان سود خواهید کرد.

بانک سینا: آنطور که در سایت بانک سینا آمده، این بانک صرفا سپرده‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه و بلندمدت یک‌ساله دارد. نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک سینا ۱۰درصد است، ولی صحبتی از نرخ سود سپرده بلندمدت در این بانک نشده. با این وجود، بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک سینا به سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله، ۱۶درصد سود پرداخت می‌کند.

 بانک آینده: حداقل مبلغ سپرده‌گذاری در بانک آینده ۱۰هزار تومان است که نسبت به مبالغ ۵۰ یا ۱۰۰هزار تومانی بقیه بانک‌ها کمتر به‌نظر می‌رسد. بانک آینده دو نوع حساب سپرده کوتاه‌مدت یک‌ماهه و بلندمدت یک‌ساله دارد. در سایت بانک آینده سود سپرده کوتاه‌مدت عادی هشت‌درصد اعلام شده و سود سپرده بلندمدت یک‌ساله ۱۵درصد است.

بانک سرمایه: سپرده‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه و بلندمدت یک‌ساله تنها گزینه‌های پیش روی مشتریان بانک سرمایه‌ است. این بانک به سپرده‌های کوتاه‌مدت ۱۰درصد سود می‌دهد. آنهایی که نگاه بلندمدت دارند، سود ۱۵درصدی از سپرده‌های بانک سرمایه نصیبشان می‌شود. حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری در حساب‌های سپرده بانک سرمایه ۱۰۰هزار تومان است. همچنین اگر در طول مدت سپرده‌گذاری از حسابتان پول برداشت کنید، مبلغ باقی‌مانده مشمول همان سود ۱۵درصدی می‌شود و از این بابت نگرانی نخواهید داشت.

بانک دی: آنطور که سایت بانک دی نشان می‌دهد، این بانک فعلا سپرده‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه و بلندمدت یک‌ساله را برای مشتریانش در نظر گرفته و براساس بخشنامه بانک مرکزی فعلا سپرده‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و دوساله ندارد. بانک دی به حساب‌های کوتاه‌مدت ۱۰درصد و به حساب‌های بلندمدت ۱۵درصد سود می‌دهد. مبلغ سپرده‌گذاری در این بانک باید مضربی از عدد ۵۰هزار تومان باشد. اگر سپرده بلندمدت داشته باشید و قبل از یک‌سال پولتان را از حساب خارج کنید، شامل نیم‌درصد جریمه خواهید شد و سود سپرده شما ۱۴٫۵درصد در نظر گرفته می‌شود. حساب‌های سپرده این بانک به صورت خودکار تمدید می‌شوند.

بانک گردشگری: سپرده ۹ماهه تنها در بانک گردشگری در بین انواع حساب‌های سپرده‌گذاری به چشم می‌خورد. نرخ سود حساب‌های این بانک تا حد زیادی با بقیه بانک‌ها متفاوت است. بانک گردشگری به حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت یک‌ماهه ۱۰درصد سود می‌دهد. سپرده‌های سه‌ماهه ۱۴٫۲۵درصد، شش‌ماهه ۱۴٫۵درصد و ۹ماهه ۱۴٫۷۵درصد سود می‌گیرند. در آخر سپرده بلندمدت یک‌ساله بانک گردشگری با نرخ سود ۱۵درصدی در نظر گرفته شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر