جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 54450
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1399 09:54
با حضور هیات رئیسه اتاق ایران و جمعی از اعضای انجمن مدیران صنایع صورت گرفت

کتابخانه اتاق ایران؛ به نام محسن خلیلی عراقی

مراسم نکوداشت و نامگذاری کتابخانه اتاق ایران به نام مهندس محسن خلیلی عراقی به‌پاس بیش از 65 سال فعالیت صنعتی و کارآفرینی ایشان، بعداز ظهر امروز با حضور اعضای هیات رئیسه و مشاور عالی اتاق ایران و جمعی از اعضای انجمن مدیران صنایع برگزار شد. در این مراسم همچنین از تندیس این مرد خوشنام صنعت ایران رونمایی شد.
به گزارش راه امروز: مراسم نکوداشت و نامگذاری کتابخانه اتاق ایران به نام مهندس محسن خلیلی عراقی به‌پاس بیش از 65 سال فعالیت صنعتی و کارآفرینی ایشان، بعداز ظهر امروز با حضور اعضای هیات رئیسه و مشاور عالی اتاق ایران و جمعی از اعضای انجمن مدیران صنایع برگزار شد. مردی که اسطوره تولیدکنندگان، تشکل‌گرایی و سرآمد اخلاق در کسب‌وکار نامیده می‌شود و به باور فعالان بخش خصوصی و رئیس اتاق ایران «دانشگاه عشق» است. در این مراسم همچنین از تندیس این مرد خوشنام صنعت ایران رونمایی شد. آرمان‌گرایی، عزت‌نفس، مسئولیت‌پذیری، بردباری و اشاعه عشق مهم‌ترین عواملی است که به باور رئیس اتاق ایران موجب کامیابی مهندس خلیلی عراقی شده است.


شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به تجربیات همکاری‌اش با مهندس خلیلی عراقی گفت: در سال ۱۳۵۳ که وارد گروه صنعتی بوتان شدم، درواقع پا در خانواده‌ای گذاشتم که مالامال از عشق  و دوستی بود. به یاد ندارم کسی مهندس خیلی عراقی را به فامیل صدا کند. بلکه ایشان «آقاجان» همه بودند. بوتان یک خانواده صمیمی بود و یه یاددارم وقتی که این دانشگاه عشق دچار مشکلات مالی شد، پرسنل بوتان جمع شدند تا اعلام کنند که حاضر حقوق نداشته باشند اما در این خانواده صمیمی، هر روز حضور بهم رسانند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: با تاسیس انجمن مدیران صنایع، شاهد بودیم که چه مقاومت‌های در مقابل تاسیس این انجمن شد و حتی برخی اقدام به تاسیس انجمنی دیگر برای مقابله با انجمن مدیران صنایع کردند.

شافعی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب، مهندس خلیلی عراقی اقداماتی انجام دادند که بیشتر آنها در ظاهر مشخص نیست. تأکید مهندس خلیلی عراقی بر «انسان‌سازی» در دستگاه خود بود. با همین تاکید است که امروز شاهدیم هرکدام از شاگردان ایشان، مدیریت یکی از بخش‌های اقتصادی را بر عهده دارند.

به باور رئیس اتاق ایران متاسفانه یکی از اقدامات ناپسندی که در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود از بین بردن نمادهاست؛ او در همین زمینه نامگذاری کتابخانه اتاق ایران را به نام مهندس خلیلی، اقدام کوچکی از جانب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مقابل خدمات ایشان دانست و ابراز امیدواری کرد تا بتوان تنها بخش کوچکی از منزلت ایشان را به جامعه شناساند.

احمد پور فلاح مشاور عالی اتاق ایران نیز مهندس خلیلی عراقی را به‌عنوان یک سمبل معرفی کرد و یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های فعالان بخش خصوصی را تقدیر از چهره‌ها و مفاخر اقتصادی دانست. او در همین زمینه پیشنهاد داد تا به‌پاس قدردانی از چهره‌های اقتصادی، کمیته ارزیابی در اتاق ایران تأسیس شود.

صنعتی شدن، راه‌حل مشکلات است

در ادامه، مهندس محسن خلیلی عراقی با تأکید بر اینکه ریشه حل مشکلات فعلی اقتصاد کشور در گرو صنعتی شدن است، به سخنرانی پرداخت و از همراهی چند دهه بخش خصوصی با او قدردانی کرد.

او گفت: سبب این‌همه مهر و محبت را نه صرفاً شخصیت یا اقدامات خود، بلکه علاوه بر بزرگ‌منشی و بزرگواری این شخصیت‌های برجسته، ناظر به روشن‌بینی و ژرف‌اندیشی این عزیزان در اصالت دادن به راهی می‌دانم که این خدمتگزار یکی از رهروان کوچک آن هستم؛ راه عشق، صلح، دوستی، آزادی، پیشرفت و توسعه.

او افزود: خداوند را شاهد می‌گیرم که لحظه‌ای نبوده که دغدغه و سودای تحقق آرمان‌ها و آرزوهای موارد گفته‌شده را نداشته باشم. همواره تلاش کردم و تمامی امکانات مادی و فکری خود را مصروف تحقق خوشبختی، رفاه و آسایش هم‌وطنان و کشورم کردم.

مهندس خلیلی عراقی با اشاره به مراسمی که اتاق ایران سال گذشته به مناسبت گرامیداشت او برگزار کرده بود، گفت: مراسم سال گذشته و امروز گواه این است راهی که رفتم بی‌حاصل نبوده و مسیری صحیح و اصیل در جهت خیر و صلاح جامعه و اقتصاد بوده و چه قدر شوق‌انگیز است که انسان در سالخوردگی دریابد راهی که این‌همه سال رفته، مقبول فرهیختگان جامعه است.

 او ادامه داد: شادی و خوشحالی دیگرم از ابتکاری است که به کار گرفته‌شده است. اینکه کتابخانه اتاق ایران به نام این‌جانب نام‌گذاری شود، از هر هدیه‌ای برایم ارزشمندتر است. چراکه کتاب را مقدس و کتابخانه را معبد می‌دانم. کتابخانه به گمانم نقطه کانون جهان و تمدن بشری است. هر جا کتابخانه‌ای دایر بوده، تمدنی ساخته‌وپرداخته و توسعه و پیشرفتی واقع‌شده و بشر از جهل رهایی یافته است. کتابخانه معبد علم، دانش، احساس بشری، کانون تبدیل فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و غوغای اندیشه‌هاست.

مهندس خلیلی عراقی خاطرنشان کرد: بر همین مبناست که اگر قرار باشد ظلم و جهلی حاکم شود، این کتابخانه است که ویران و این کتاب است که سوزانده می‌شود. غافل از اینکه هر دو مانند هوا نیاز بشری هستند.

او خطاب به حاضران گفت: استدعا دارم تا می‌توانید اصحاب خرد و اندیشه و صاحبان دانش و فرهنگ را ارج نهید. ما صاحبان سرمایه و امکانات بی‌شک می‌توانیم بخشی از امکانات خود را به‌صورت فردی و البته چه‌بهتر در قالب جمعی و نهادی صرف خدمت صاحبان علم و دانش کنیم. نهادهایی را ایجاد یا نهادهای موجود اعم از مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی را یاری تا فردایی بهتر برای مردم، کشور، اقتصاد و کسب‌وکارها فراهم کنیم.

به باور مهندس خلیلی عراقی، بدون ارج نهادن صاحبان خرد، «خرد» رشد نمی‌کند و در ضعف خردورزی، پیشرفت و توسعه‌ای حاصل نمی‌شود و انسانیتی هم به‌جا نمی‌ماند. چراکه راه صنعتی کردن این سرزمین از طریق بذل عشق و صلح بوده است.

علی اصغر سعیدی، جامعه‌شناس اقتصادی می‌گوید: جهت‌گیری رفتاری کارآفرین‌ها در دوره ناامیدی اجتماعی متفاوت است. شرایط ناامید کننده در جایی است که انباشت سرمایه ممکن نیست. در شرایطی که کارآفرینی توان تبدیل سرمایه متغیر به ثابت را دارد، می‌تواند امیدوار باشد و در نبود این شرایط، ناامیدی به وجود می‌آید.
دشواری‌ها و ناامیدی‌ها، ریسک‌پذیری فعالان اقتصادی را کاهش می‌دهد
در پایان معاملات روز دوشنبه 27 ژوئیه (ششم مردادماه) قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تحت تأثیر عواملی همچون پایین بودن نرخ بهره در آمریکا و تضعیف دلار، افزایش آمار ابتلا به کووید-19 در جهان و تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین، به قله تاریخی خود رسید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر