سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 54291
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1399 00:51
«جو بایدن» فردی را به عنوان معاون خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزیده است (کامالا هریس) که طرفدار سرسخت اسرائیل و منتقد صریح عربستان سعودی است.
به گزارش راه امروز: «علی حرب»، تحلیلگر ارشد «پایگاه خبری میدل ایست آی»، در مقاله‌ای برای این پایگاه خبری، به بررسی مواضع «کامالا هریس»، که به تازگی از سوی "جو بایدن" به عنوان معاون وی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده، پرداخته است.

وی در این رابطه می‌نویسد: «قانون اساسی آمریکا، قدرت زیادی را به معاون رئیس جمهور آمریکا اختصاص نمی‌دهد. بر اساس قانون، مهمترین مسوولیت معاون رئیس جمهور آمریکا، عهده دار شدن سمت ریاست جمهوری در صورت بروز هرگونه اتفاق ناخواسته برای رئیس جمهور آمریکا است. با این حال، نزدیک بودنِ بیش از حد معاون رئیس جمهور آمریکا به مرکز قدرت در این کشور، می‌تواند زمینه مناسبی را برای وی جهت ایفای نقش موثر در عرصه معادلات سیاسی آمریکا فراهم سازد. در شرایط فعلی، "مایک پنس" معاون ترامپ، چهره اصلی در مدیریت سیاست مبارزه با شیوع ویروس کرونا در دولت فعلی آمریکا است. "جو بایدن" به عنوان معاون باراک اوباما نیز نقش مهمی در عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق بازی کرد. "دیگ چنی" معاون جرج بوش پسر نیز نقش قابل توجهی در اداره امور مرتبط با کاخ سفید بازی می‌کرد و در نوع خود، فردی قدرتمند در دولت آمریکا به حساب می‌آمد».

به گزارش فرارو، اگر جو بایدن ۷۷ ساله بتواند ترامپ را در انتخابات نوامبر ریاست جمهوری آمریکا شکست دهد، تبدیل به مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد شد. از این رو، معاون وی کامالا هریس، نقش قابل توجهی را در زمینه فعالیت‌های مرتبط با دولت جدید آمریکا، ایفا خواهد کرد.
اضافه بر این، قرار گرفتن کامالا هریس در سمت معاونت ریاست جمهوری آمریکا، پرستیژ و تجربه کافی را به وی خواهد داد تا خودِ او در آینده، نامزد کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا شود. اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود، انتظار می‌رود تا دولت وی، برخی رویه‌ها و سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه را معکوس سازد و احتمالا، برخی مسوولیت‌ها در حوزه سیاست خارجی در دولت آمریکا، به کامالا هریس واگذار خواهند شد.

کامالا هریس کیست؟

کاملا هریس فرزند یک خانواده مهاجر است که والدینش جامائیکایی و هندی بودند. هریس در اوکلند کالیفرنیا به دنیا آمده است. وی پس از فارغ التحصیلی از مدرسه حقوق، دادستان محلی در شهر آلامدا آمریکای شد. سال ۲۰۰۳، توانست بازپرس قضایی سانفرانسیسکو شود. هفت سال بعد، وی به سمت دادستان کل کالیفرنیا انتخاب شد. وی نخستین فرد سیاه پوستی بود که توانست به این پست برسد. کاملا هریس سال ۲۰۱۶ و با انتخاب شدن به عنوان سناتور در سنای آمریکا، به عرصه سیاست ملی آمریکا راه یافت. وی از همان ابتدا خود را به عنوان منتقد جدی و سرسخت دونالد ترامپ معرفی کرد.
سال ۲۰۱۹، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات اعلام کرد. با این حال، قبل از برگزاری نخستین دور از انتخابات درون حزبی در آیووا، کناره گیری کرد. در ماه مارس، وی حمایت خود را همزمان با حمایت دسته جمعی دموکرات‌ها از جو بایدن در برابر برنی سندرز، از او اعلام کرد. کامالا هریس خود را یک سیاستمدار ترقی خواه و پیشرو می‌داند. با این حال، منتقدان وی به دلیل طرفداری سرسخت او از اسرائیل و همچنین سابقه وی در دورانی که فعالیت قضایی می‌کرده، ایرادات و نقد‌های زیادی را از او مطرح می‌کنند. در ادامه به برخی مواضع وی در مورد مسائل مهم خاورمیانه اشاره خواهد شد.

موضع هریس در مورد ایران: بازگشت به برجام

کامالا هریس قویا از اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران موسوم به «برجام» انتقاد کرده و آن را اقدام نابخردانه‌ای دانسته است. وی پس از این اقدام ترامپ در بیانیه‌ای گفت: "اقدام امروز ترامپ در خارج کردن آمریکا از برجام، امنیت ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت و ما را از متحدانمان بسیار دور خواهد کرد.» در اوایل سال ۲۰۲۰، پس از اقدام نیرو‌های آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، کامالا هریس از چهره‌های تاثیرگذاری بود که از تصویب قانون، جهت منع تامین مالی هرگونه اقدام نظامی ترامپ بر علیه ایران حمایت می‌کرد. وی علت اصلی این اقدام خود را نیز دوری از یک جنگ خونین و بی نتیجه برای آمریکا عنوان کرده بود. هریس قویا از کنگره آمریکا درخواست کرده بود تا به مسوولیت قانونی خود عمل کند و جلوی هرگونه ماجراجویی احتمالی دولت دونالد ترامپ و تشدید تنش‌های خارجی آمریکا را بگیرد.

موضع هریس در مورد نزاع اسرائیل و فلسطین:
 حمایت دو آتشه از اسرائیل

هریس از طرفداران سرسخت و دوآتشه اسرائیل است. وی اندکی پس از ادای سوگند خود در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک عضو سنای آمریکا، در جریان یک سخنرانی برای لابی آیپک، روابط و پیوند‌ها میان اسرائیل و آمریکا را «ناگسستنی» توصیف کرده بود. وی در این رابطه می‌گوید: «اسرائیل به هیچ عنوان نباید تبدیل به یک مساله حزبی در آمریکا بشود. تا زمانی که من سناتور ایالات متحده آمریکا هستم، هر آنچه دارم به کار خواهم گرفت تا از امنیت اسرائیل حمایت شود و حق آن جهت دفاع از خود به رسمیت شناخته شود.»

از جمله نخستین اقدامات وی در سنای آمریکا، حمایت از لایحه‌ای بود که یک قطعنامه سازمان ملل متحد را که شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را محکوم می‌کرد، مورد اعتراض قرار می‌داد. کامالا هریس سال گذشته وقتی با پرسش خبرنگار نیویورک تایمز مبنی بر اینکه آیا به نظر وی، اسرائیل به حقوق بشر احترام می‌گذارد یا خیر رو به رو شد، با قاطعیت پاسخ داد: «بله حتما اینطور است.» وی از جمله سناتور‌هایی بوده که همواره با تلاش‌ها جهت منزوی سازی اسرائیل مخالفت کرده است. وی اخیرا نسبت به اقدام اسرائیل در الحق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک خود مخالفت کرده و همچون دیگر دموکرات ها، این حرکت را اقدامی یک طرفه دانسته است که اسرائیل نباید به آن دست بزند. وی بار‌ها و بار‌ها به مناسبت‌های مختلف، حمایت خود از اسرائیل را اصلی تغییر ناپذیر در تفکر سیاسی اش عنوان کرده است.

موضع هریس در مورد عربستان سعودی: 
ریاض را باید وادار به پاسخگویی کرد

پس از روابط گرمی که ترامپ با خاندان سعودی به دنبال پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار ساخت، اغلب دموکرات‌ها از جمله کامالا هریس، انتقادات گسترده‌ای را در این رابطه مطرح کرده اند. پس از قتل جمال خاشقچی به دست عوامل رژیم سعودی در سال ۲۰۱۸، هریس همسو با همکاران دموکراتش، اقدام دولت سعودی را سرزنش کرد و از ترامپ خواست که دولت عربستان را به دلیل این حرکتش تحت فشار قرار دهد.

کامالا هریس در رابط با قتل خاشقچی به دست عوامل سعودی می‌گوید: "حادثه قتل خاشقچی، یک تراژدی بزرگ و حمله به روزنامه نگاران به عنوان افرادی بود که بایستی آزادانه حقایق را پوشش دهند". وی خواستار گزارش ویژه جامعه اطلاعاتی آمریکا در رابطه با این حادثه نیز شد.

سال ۲۰۱۹، کامالا هریس همچنین به قطعنامه‌ای رای داد که قویا خواستار پایان بخشیدن به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن و همچنین فروش سلاح از جانب این کشور به ریاض می‌شد. این تلاش‌ها علی رغم تصویب شدن در کنگره آمریکا، با وتوی ترامپ به جایی نرسیدند. وی بار‌ها تاکید کرده که آمریکا به دخالت خود در مساله یمن بایستی هر چه سریع‌تر خاتمه دهد.

وی خواستار آن شده که دولت آمریکا در روابط خود با عربستان سعودی، تجدید نظر اساسی بکند و ارزش‌های آمریکایی را فدای منافعی که از روابط اقتصادی با ریاض به دست می‌آورد، نکند.

*علی حرب، وی تحلیلگر ارشد پایگاه خبری میدل ایست آی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر