شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 53966
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1399 09:46
برگزاری نشست مجازی انجمن ناشران دیجیتال

ناشران دیجیتال به عنوان صنایع خلاق شناسایی شوند

رئیس انجمن ناشران دیجیتال در تشریح فعالیت‌های اخیر انجمن برای اجرای قدرتمند پویش ملی محتوای دیجیتال از جلسات متعدد با نهادهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای اجرای موفق این پویش ملی خبر داد.
به گزارش راه امروز به نقل از فدراسیون فاوا، اعضای انجمن ناشران دیجیتال ایران  به صورت مجازی برای همفکری و در میان گذاشتن فعالیت‌های اخیر این تشکل گرد هم آمدند.

در این نشست، اعضای هیات مدیره انجمن، نماینده مرکز ملی فضای مجازی، فعالان صادرات خدمات آموزشی و فناوری و تولید کنندگان محتوای داخلی حضور داشتند. محمدرضا طلایی رئیس انجمن ناشران دیجیتال در این نشست گزارشی از فعالیت‌های اخیر انجمن به اعضا ارائه داد و از رایزنی برای شناسایی شرکت‌های دارای پروانه نشر دیجیتال، به عنوان شرکت‌های صنایع خلاق خبر داد. شهرام حاج قربانی نایب رئیس انجمن نیز گزارشی از وبینارهای آموزشی پویش ملی محتوای دیجیتال در اختیار اعضا قرار داد.

قاسم خداوردی‌لو، مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، از تلاش‌های این مرکز برای بهبود فضای کسب و کارهای مجازی خبر داد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی رهپویان دانش و اندیشه، از تجربیاتش در بازارهای صادراتی عراق، افغانستان، نیجریه و اخیراً کشورهای مشترک‌المنافع آسیای میانه و قفقاز برای حاضران در جلسه سخن گفت. محسن گلزاریان و هدی صدرالحسینی نیز سخنرانان دیگر این نشست مجازی بودند.

طلایی: 
رایزنی‌های گسترده با نهادهای دست‌اندرکار برای بهبود تولید محتوای دیجیتال ادامه دارد

محمدرضا طلایی، رئیس انجمن ناشران دیجیتال در سخنانی در این نشست خبر داد که در طول هفته‌های گذشته جلسات متعددی با نهادهای مختلف دست‌اندرکار و متولی حوزه فضای مجازی برای تسهیل و توسعه پویش ملی محتوای مجازی برگزار شده‌است.

به گفته طلایی نشست‌ها با مدیران نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شده‌است.

به گفته رئیس انجمن ناشران دیجیتال، نهادهای مختلف وعده همکاری با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور در جهت توسعه پویش ملی محتوای دیجیتال را داده‌اند. محمدرضا طلایی گفت: «امعاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی از جمله مدیرانی بود که بیشترین آمادگی برای همکاری را با فعالان اقتصادی در این حوزه داشت. در وزارت ارشاد هم طی جلسه‌ای که با رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد داشتیم، از وجود برنامه‌های مشابه و اهداف مشترک با پویش ملی محتوای دیجیتال در این وزارتخانه با خبر شدیم.»

طلایی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به لزوم شناسایی تولید کنندگان محتوای دیجیتال به عنوان شرکت‌های صنایع خلاق گفت: «از وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواسته‌ایم که شرکت‌های دارای پروانه نشر در حوزه محتوای دیجیتال را به عنوان شرکت‌های صنایع خلاق شناسایی کنند و تسهیلاتی را که برای شرکت‌های نوآور و صنایع خلاق در نظر گرفته‌شده در اختیار ناشران دیجیتال هم قرار دهند.»

حاج قربانی: 
وبینارهای آموزشی تا شهریور ادامه پیدا می‌کند
شهرام حاج قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دیجیتال نیز در این نشست با ارائه گزارشی از برگزاری وبینارهای آموزشی برگزار شده توسط پویش ملی محتوای دیجیتال، خبر داد: «تاکنون ۱۰ دوره وبینار آموزشی رایگان با هدف آشنایی بیشتر فعالان حوزه تولید، تجارت و کسب و کارها با منافع محتوای دیجیتال در توسعه و گسترش کسب و کارهای‌شان برگزار شده‌است.» به گفته حاج قربانی «این جلسات آموزشی در حال فعال‌تر شدن است تشکل‌های بیشتری در حال اعلام آمادگی هستند.»

حاج قربانی با اشاره به تمدید این دوره‌های رایگان گفت: «برنامه‌های وبینارها تا پایان شهریور ادامه پیدا خواهد کرد.» وی تأکید کرد: «این دوره‌ها  به صورت آنلاین بر روی اسکایپ برگزار شد و به مرور در صفحه آپارات پویش ملی محتوای دیجیتال بارگزاری می‌شود تا فعالان اقتصادی بتوانند از محتوای این کلاس‌ها بهره‌مند شوند.»

خداوردی‌لو:
 مرکز ملی فضای مجاری نظرات فعالان بخش خصوصی را برای قانون‌گذاری جمع می‌کند

قاسم خداوردی‌لو، مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، نیز در این نشست تأکید کرد: «فعالان در همه حوزه‌ها و قالب‌های نشر دیجیتال از پویش ملی محتوای دیجیتال استقبال کرده‌اند.» این مدیر مرکز ملی فضای مجازی گفت: «تعامل خوبی میان مرکز ملی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی ایجاد شده‌است. هر چند بر اساس قانون تمامی مصوبات مرکز ملی، در حکم قانون محسوب می‌شود، اما تعامل با مجلس شورای اسلامی، می‌تواند در تسریع تصویب قوانین مرتبط و همچنین جلوگیری از تعارض مقررات مفید باشد.»

خداوردی‌لو تأکید کرد: «قرار است مجلس یازدهم، بعد از دریافت نظرات فعالان در این حوزه، در یک دوره سه الی چهار ماهه هر مشکل و مانع قانونی که در این حوزه وجود دارد را برطرف کنند.» وی اضافه کرد: «در مرکز ملی فضای مجاری آمادگی کمک به پویش ملی محتوای دیجیتال هستیم.» به گفته خداوردی‌لو: «مرکز ملی نقش قرارگاهی و فراوزارتی دارد؛ از این رو تلاش می‌کند سایر نهادها و وزارت خانه‌ها را بسیج کرده تا در کار پویش ملی سهیم شوند.»

موفقیت در بازار جهانی بدون همکاری و تشکل امکان‌پذیر نیست

خداوردی‌لو با اشاره به اهمیت تشکل‌ها در توسعه تولید و صادرات تأکید کرد: «فعالیت تشکلی در حوزه تولید و صادرات بسیار مهم است. فعالیت تجاری به شکل منفرد، امروزه به اندازه فعالیت تشکلی و تعاونی توان و قدرت تولید و صادرات ندارد. یکی از ضرورت‌های پیگیری پویش ملی هم همین است که فعالان تجاری را کنار هم بیاورند.»

وی با اشاره به شیوع جهانی ویروس کرونا گفت: «در دوره کنونی به دلیل تحولاتی که بر اثر شیوع جهانی ویروس کرونا پدید آمده‌است، شرکت‌ها و فعالانی که زودتر بجنبند و نوآوری‌ها و ابتکارهای خود را در حوزه دیجیتال عرضه کنند، می‌توانند در نظم نوین پساکرونا جایگاه بسیار بهتری داشته‌باشند.» خداوردی‌لو با اشاره به استقبال گسترده از محصولات آموزشی و محتوایی تولید ایران در کشورهای همسایه تأکید کرد: «در افغانستان نزدیک به ۲۲ هزار دانشجو در دوره‌های آموزشی شرکت‌های ایرانی حضور یافته‌اند؛ دست کم چهارصد مکتب در افغانستان طرف قرارداد هستند که در هر مکتب چیزی حدود ۲۰۰۰ دانش‌آموز حضور دارد.»

وی اضافه کرد: «در عراق هم چند شرکت حاضر هستند.» مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پایان گفت: «شناخت کشورهای هدف، اینکه به چه آموزش‌هایی نیاز دارند و چه آداب و رسومی  بر آنها حاکم است،  حتی مسائل ریز و درستی  فرهنگی آنها، در موفقیت شرکت‌های ایرانی نقش مهمی ایفا می‌کند.»

گلزاریان: کسب و کارها به دنبال آموختن روش‌های بهره بردن از محتوای دیجیتال هستند
در ادامه این نشست، محسن گلزاریان، عضو هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال، گفت: «تجربه ما در دوران پساکرونا مبتنی بر توسعه تولید محتوا برای شرکت‌های مختلف و آموزش به آن‌ها برای تولید محتوا است.»

این فعال اقتصادی تأکید کرد: «تاکنون در این زمینه توانسته‌ایم با شرکت‌های بسیاری همکاری کنیم. تا پیش از این شرکت‌ها چندان به حوزه معرفی کالاها و خدمات از طرق محتوای دیجیتال اهمیت نمی‌دادند و آن را فانتزی می‌دیدند اما حالا فضای مجازی به اولویت شرکت ها تبدل شده‌است.»

به گفته گلزاریان، «بسیاری  از کسب و کارها هستند که ضرورت استفاده از فضای مجازی و محتوای دیجیتال را نمی‌دانند. در نتیجه آنها نیز می‌توانند به تدریج وارد فضای مجازی شوند.»

صدرالحسینی: 
یادگیری زبان‌های بین‌المللی یک ضرورت است

هدی صدر الحسینی موسس و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری فرا رسانه برگ، با اشاره به فعالیت‌های توسعه دهندگان محتوا در حوزه کودکان در این نشست تأکید کرد: «سال گذشته در انجمن ناشران دیجیتال کودک و نوجوان، پیش از شیوع کرونا یک نمایشگاه B2B در اصفهان برگزار کردیم.» رئیس هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال کودک و نوجوان ایران اضافه کرد: «در زمینه تولید محتوای کودک، انجمن ما فعالیت‌های زیادی دارد.»
وی با اشاره به استقبال گسترده از آموزش پیش‌دبستانی دوزبانه گفت: «در حال حاضر تولید محتوای آموزش به زبان‌های خارجی برای کودکان پیش دبستانی بسیار بازار بزرگی دارد. آموزش دوزبانه هم مشتریان زیادی دارد و هم اینکه اجازه می‌دهد تا کودکانی که از ابتدای دوره آموزشی با زبان خارجی روبرو شده‌اند بتوانند در سنین بزرگ‌سالی با آشنایی با زبان‌های بین‌الملل موفقیت بیشتری در بازار کار و بازار بین‌المللی داشته‌باشند.»
این فعال اقتصادی با اشاره به ضرورت یادگیری زبان‌های بین‌المللی از کودکی تأکید کرد: «همین امروز بسیاری از کسب و کارهای ما به دلیل ناآگاهی از زبان‌های بین‌المللی از حضور در بازارهای جهانی باز مانده‌اند.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر