پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 53924
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1399 10:42
چشم بازار‌ها به کنگره و فدرال رزرو است

طلا در انتظار دو تصمیم مهم

به باور تحلیل‌گران بانک گلدمن ساکس ترس از افزایش نرخ تورم، افزایش بدهی‌های دولت‌ها و نگرانی از ادامه روند نزولی ارزش دلار آمریکا سه عامل مهمی هستند که می‌توانند سبب افزایش بیشتر قیمت فلز زرد شوند. کارشناسان این بانک آمریکایی طلا را آخرین پناهگاه سرمایه در بحران‌های این‌چنینی عنوان کرده و همچنین به پیش‌بینی‌های خود از قیمت فلز زرد افزودند.
به گزارش راه امروز: طلا روز سه‌شنبه در معاملات بازار‌های جهانی، بر خلاف روز‌های گذشته نوسان زیادی را تجربه نکرد. اونس روز سه‌شنبه نوسان ۷۴ دلاری را تجربه کرده بود و در حالی که اولین یورش خود را به مرز ۲ هزار دلاری انجام داده بود در لحظاتی تا قیمت ۱۹۰۷ دلاری نیز پایین آمده بود. اما در معاملات دیروز طلا در بازه‌ای ۸ دلاری نوسان کرد و تا میانه روز در قیمت ۱۹۶۰ دلار معامله می‌شد.

مکث طلا به‌دلیل انتظار سرمایه‌گذاران برای پایان جلسه فدرال رزرو بود؛ فعالان بازار انتظار دارند سیاست‌گذاران فدرال رزرو برای حمایت از اقتصاد در برابر آسیب‌های پاندمی کرونا، سیاست‌های حمایتی خود را ادامه دهند. نتایجی که از جلسه فدرال رزرو به بازار‌ها مخابره خواهد شد، می‌تواند روشن‌کننده مسیر طلا در آینده کوتاه‌مدت باشد. علاوه‌بر این سرنوشت مذاکرات بسته حمایتی هزار میلیارد دلاری در کنگره آمریکا نیز عامل مهم دیگری است که بر بازار طلا تاثیرگذار خواهد بود.

در همین حال بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی ۱۲ ماهه خود از قیمت طلا و نقره را افزایش داد. این بانک پیش‌بینی خود از نرخ ۱۲ ماهه قیمت فلز زرد را با افزایش ۱۵ درصدی به ۲۳۰۰ دلار رساند. تحلیلگران این موسسه سه عامل نگرانی از افزایش نرخ تورم، بحران بدهی دولت‌ها و ادامه روند نزولی ارزش دلار آمریکا را، متغیر‌های کلیدی افزایش قیمت اونس در ماه‌های آینده عنوان کردند.

نگاه سرمایه‌گذاران به فدرال رزرو و کنگره

با توجه به صعود سریع طلا به قله تاریخی، مهم‌ترین دغدغه این روز‌های معامله‌گران حفاظت از سود هفته‌های اخیر است. به همین دلیل دارندگان طلا در روز چهارشنبه، ترجیح دادند به انتظار بیانیه فدرال رزرو بنشینند، بیانیه‌ای که قرار است چهارشنبه شب به وقت تهران منتشر شود. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران پیگیر اخبار وضعیت برنامه هزار میلیاردی هستند که این روز‌ها در کنگره آمریکا مورد بحث قرار گرفته است.

رز نورمن تحلیلگر در ایندیپندنت، در این باره معتقد است که سیاست‌گذاران آمریکایی برای نجات اقتصاد از بحرانی که در آن گرفتار شده است، مجبور به اعمال بسته‌های محرک و حمایتی بیشتری هستند. اعمال بسته‌های حمایتی بیشتر منجر به تزریق بیشتر پول به بازار‌ها می‌شود که این موضوع در نهایت به سود طلا تمام خواهد شد.

طلا به‌طور کلی به‌عنوان پناهگاهی در برابر کاهش ارزش ارز و تورم شناخته می‌شود که در فضای کنونی اقتصاد با نرخ‌های بهره بسیار پایین، هزینه نگهداری طلا را به‌طرز بی‌سابقه‌ای کاهش داده‌اند. تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند که جرومی پاول، سکاندار فدرال رزرو، به دنبال لنگر انداختن بلندمدت نرخ بهره در سطوح پایین است و فدرال رزرو احتمالا مجبور به استفاده از ابزار‌های خود برای کنترل بلندمدت نرخ بهره شود.

در صورت وقوع این سناریو و ورود نرخ بهره واقعی به محدوده منفی، دسترسی طلا به مرز ۲ هزار دلاری، دور از دسترس نخواهد بود. علاوه‌بر این عوامل پناهگاه امن رقیب طلا، یعنی دلار که این روز‌ها به کف دو ساله خود رسیده است، عاملی است که روند آن در آینده تاثیر خود را بر قیمت طلا خواهد گذاشت.

پیش‌بینی روند اونس

به باور تحلیل‌گران بانک گلدمن ساکس ترس از افزایش نرخ تورم، افزایش بدهی‌های دولت‌ها و نگرانی از ادامه روند نزولی ارزش دلار آمریکا سه عامل مهمی هستند که می‌توانند سبب افزایش بیشتر قیمت فلز زرد شوند. کارشناسان این بانک آمریکایی طلا را آخرین پناهگاه سرمایه در بحران‌های این‌چنینی عنوان کرده و همچنین به پیش‌بینی‌های خود از قیمت فلز زرد افزودند.

گلدمن ساکس اعلام کرده است، پیش‌بینی این بانک از قیمت طلا در ۱۲ ماه آینده را با افزایش ۱۵ درصدی از ۲ هزار دلار به ۲۳۰۰ دلار تغییر داده است.

در حالی که پیش‌بینی ۱۲ ماه قبلی این بانک از قیمت طلا ۲ هزار دلار بود، پیشرفت چشمگیر قیمت طلا در هفته‌های گذشته سبب شد تا این فلز ارزشمند اکنون بالای مرز ۱۹۵۰ دلار معامله شود. همچنین تحلیلگران گلدمن ساکس پیش‌بینی ۱۲ ماهه خود از قیمت نقره را نیز با افزایش ۳۶ درصدی به ۳۰ دلار رساندند.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر