شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 53859
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1399 09:16
بعد از اعتراض‌های بسیج دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و امیرکبیر به ماجرای انتصاب بذرپاش، روز گذشته اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار شفاف‌سازی درباره ابهامات مطرح‌شده در موضوع سوابق رئیس دیوان محاسبات شد.
به گزارش راه امروز، بخشی از جریان اصولگرایی این روز‌ها پای مهرداد بذرپاش ایستاده است و حتی به چهره‌هایی که در فضای مجازی در حال پیگیری ماجرای بذرپاش هستند، حمله می‌کنند. بخشی دیگر از این جریان، معترض این برخورد هستند.
 درحالی‌که برخی اخبار حاکی از این بود که معارفه بذرپاش به تعویق افتاده و قرار است مدارک او دوباره بررسی شود؛ اما سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس به ایسنا گفته که مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید دیوان محاسبات ساعت ۹ دوشنبه (امروز) با حضور رئیس مجلس برگزار می‌شود.
 
او مدعی شده که از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس راهی برای بررسی مجدد وجود ندارد. به نظر می‌رسد که در مجلس هم بگو‌مگو‌ها و اختلافاتی بر سر پرونده بذرپاش در جریان است؛ مثلا برخی شنیده‌ها حاکی از این است که طیف قالیباف بعد از حواشی ایجاد‌شده متمایل به تعویق مراسم بوده‌اند؛ اما طیف جبهه پایداری که بذرپاش گزینه آن‌ها بوده، برای این کار اصرار دارد.
 
مثلا کریمی‌قدوسی در توییتی نوشت: «‏جناب قالیباف یادداشت آقای ارکانی را ملاحظه فرمودید؟ ایشان می‌نویسند که مصوبه کمیسیون آیین‌نامه درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات را معاون جناب‌عالی مغایر تشخیص داد و کمیسیون آن را نادیده گرفت. معلوم است چه خبر شده. ظاهرا شورای نگهبان دومی به وجود آمده و مجلس بی‌خبر است؟!». این تضارب را می‌توان در طیف اصولگرایان بیرون مجلس هم دید.
 
جلیل محبی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، هم در توییت دیگری نوشت: «‏طبق این بیانیه‌ای که پژوهشکده صادر کرده، هم آقای ‎#بذرپاش محکوم است و هم حیثیت خود پژوهشکده زیر سؤال رفته. متأسفم که برای قدرت هر کاری می‌کنید‎». علیرضا شهبازی، رئیس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس، هم روز گذشته بیانیه داد و اعلام کرد که انتصاب بذرپاش کاملا قانونی بوده و مدارک او همگی بررسی شده است.
 
در بخشی از این بیانیه آمده است: «سوابق و مدارک دارا‌بودن ۲۰ سال سابقه کار آقای بذرپاش بررسی شد و حتی تأییدیه ریاست وقت پژوهشکده‌ای که ایشان از سال ۱۳۷۹ در آنجا مشغول به کار بودند، مدنظر قرار گرفت. همه سابقه کاری و مسئولیتی و مدیریتی آقای مهرداد بذرپاش از زمان فعالیت در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی در سال ۱۳۷۹ گرفته تا مشاور شهردار تهران، مشاور رئیس‌جمهور، مدیرعامل پارس‌خودرو و سایپا، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، نماینده مجلس نهم و عضو هیئت‌رئیسه، معاون ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) و ... در سال‌های بعدی تاکنون مورد بررسی قرار گرفت و سابقه ۲۰ سال کار ایشان طبق قانون آیین‌نامه داخلی، «احراز شد».
 
شرط مدرک تحصیلی نیز در آیین‌نامه دارا‌بودن کارشناسی ارشد و بالاتر است که با توجه به اینکه آقای بذرپاش مدرک تحصیلی دکترا دارد، حتی یک سطح بالاتر از مدرک تحصیلی مندرج در آیین‌نامه را داشت که این شرط هم «احراز شد» ....
 
آقای مهرداد بذرپاش، در هر سه «شرط احراز ریاست دیوان محاسبات»، شرایط قانونی لازم را داشت و حتی در دو شرط نیز بالاتر از نصاب قانونی مورد نیاز، امتیاز کسب کرد....
 
کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس، رسما اعلام می‌دارد فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات با «رعایت تمام مفاد قانون آیین‌نامه داخلی و رعایت شرایط احراز قانونی و متکی به رأی نمایندگان ملت» بوده است». در انتهای بیانیه هم آمده است: «شاید برخی از افراد، متأثر از اخبار و شایعات یا براساس سلایق شخصی خود و حتی استناد به قوانین ملغی و منسوخ شده، تمایل به یک گزینه خاص داشته باشند؛ اما ملاک کمیته دیوان محاسبات مجلس، صرفا «قانون» است؛ نه نظرات اشخاص و چنانچه به جای قانون و مراجع قانونی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اشخاص نظر و سلیقه خود را بالاتر بدانند، کشور و جامعه آسیب خواهند دید».
 
نمایندگان دیگران را به حاشیه‌سازی علیه بذرپاش متهم می‌کنند. مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، هم در توییتی نوشت «به‌عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام می‌کنم که سوابق کاری رئیس جدید دیوان محاسبات به دقت بررسی شده است.
 
حکم آقای بذرپاش به‌عنوان عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی شریف هم به کمیسیون ارائه و رؤیت شد. مجلس به وظایف قانونی خود عمل می‌کند؛ اگرچه برخی از حاشیه‌سازی دست برندارند». نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه‌و‌بودجه در گفت‌وگویی در توجیه سابقه کاری بذرپاش گفته است که ملاک داشتن ۲۰ سال سابقه کار است، اما قانون نگفته کجا؛ مثلا کار در نانوایی یا مسافرکشی با خودروی شخصی هم می‌تواند جزء سوابق کاری ۲۰‌ساله یک فرد محسوب شود!».
 
برخلاف ادعای برخی نمایندگان مبنی‌بر امکان‌نداشتن برکناری رئیس دیوان محاسبات بعد از رأی مجلس، قانون حرف دیگری را می‌زند. طبق تبصره ماده ۱۱ فصل ۳ سازمان و تشکیلات دیوان محاسبات، برکناری رئیس دیوان محاسبات با پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و رأی اکثریت مجلس، درست همانند نحوه انتخاب و انتصابش ممکن است.

بااین‌حال بعد از اعتراض‌های بسیج دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و امیرکبیر به ماجرای انتصاب بذرپاش، روز گذشته اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار شفاف‌سازی درباره ابهامات مطرح‌شده در موضوع سوابق رئیس دیوان محاسبات شد.
 
سابقه فعالیت سیاسی بذرپاش در دوران دانشجویی و شبهاتی که درباره احتساب این سوابق به‌ویژه عضویت در بسیج در مدارک او مطرح شده، باعث شده تا تشکل‌های دانشجویی نسبت به این انتصاب حساسیت نشان دهند. در این بیانیه آمده است: «دو ماه از عمر مجلسی که اکثر نمایندگان آن با شعار شفافیت و عدالت بر کرسی‌های آن تکیه زده‌اند، می‌گذرد و انتظاری که از یک مجلس مدعی تحول‌خواهی و انقلابی‌بودن می‌رود، آن است که در بزنگاه‌های حساس، در تقنین، نظارت یا انتخاب مسئولان نهاد‌های وابسته به مجلس شورای اسلامی، خود پایبندتر از همه به قوانین کشور و آیین‌نامه داخلی مجلس باشد.
 
همان‌طور که مستحضرید، اخیرا درباره سوابق رئیس جدید دیوان محاسبات، شبهات و سؤالاتی برای جامعه ایجاد شده است که در این راستا از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به‌عنوان متصدی امر بررسی و تأیید جناب آقای بذرپاش، انتظار می‌رود برای رفع شبهات و اقناع افکار عمومی مدارک مربوط به قانونی‌بودن سوابق ایشان را شفاف کند و در صورت سلب اعتبار از مدارک ارائه‌شده، مطالبه داریم ضمن عذرخواهی نمایندگان از مردم شریف ایران، رئیس دیوان محاسبات بدون هیچ ملاحظه سیاسی و حزبی برکنار و نیز اگر تخلف در ارائه مدارک محرز شد، علاوه‌برآن برای محاکمه به قوه قضائیه معرفی شود.
 
لازم به ذکر است که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، درباره عملکرد مجلس تاکنون طی نامه‌ای دیگر نکات مهمی را به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی متذکر خواهد شد».
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر