جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 53764
تاریخ انتشار: 31 تير 1399 23:34
رییس جمهوری از اراده دو دولت ایران و عراق برای ارتقای روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد و گفت: دو کشور مصمم هستند همه مفاد توافقات دو طرف در اسفند ماه ۹۷ را اجرایی کنند.
روحانی: در بحث‌های امروز ما راجع به شرایط بهداشتی منطقه و مسئله ویروس کرونا با هم گفتگو کردیم و جمهوری اسلامی این وعده را به دولت و ملت عراق می‌دهد که در همه توان و امکان خودش از لحاظ همه اقلام بهداشتی و دارویی در کنار ملت عراق باشد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توان و امکانات لازم را برای رفع نیازمندی های ملت عراق در زمینه مسائل بهداشتی و دارویی و آمادگی برای تبادل و مشورت بین مسئولین بهداشتی دو کشور دارد.

 رییس جمهوری از اراده دو دولت ایران و عراق برای ارتقای روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد و گفت: دو کشور مصمم هستند همه مفاد توافقات دو طرف در اسفند ماه ۹۷ را اجرایی کنند.
حسن روحانی عصر سه شنبه در نشست خبری مشترک با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، ضمن خیرمقدم به وی و هیات همراه اش، گفت: آقای کاظمی در شرایط حساسی مسئولیت دولت عراق را برعهده گرفته‌اند و در طول چند ماه مسئولیت وی شاهد حرکت خوب در روابط تجاری میان دو کشور بودیم و امروز هم در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به موضوعات مورد رایزنی با نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: امروز درباره شرایط بهداشتی منطقه و مسئله ویروس کرونا، با یکدیگر گفت‌وگو کردیم. جمهوری اسلامی ایران این وعده را به دولت و ملت عراق می‌دهد که با همه توان و امکان خود از نظر اقلام بهداشتی و دارویی در کنار ملت عراق باشد.

رییس ‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توان و امکان لازم را برای تامین نیازمندی‌های ملت عراق در زمینه بهداشتی و دارویی و آمادگی برای تبادل نظر و مشورت بین مسئولان بهداشتی دو کشور را دارد.

روحانی ارتقا و گسترش روابط تجاری بین دو کشور را موضوع دیگر گفت و گوی خود با الکاظمی عنوان کرد و گفت: اراده دو دولت بر آن است که روابط تجاری دو کشور را به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا ببخشند. همچنین دو کشور مصمم هستند همه مفاد توافقاتی که در ماه اسفند سال ۹۷ در بغداد بین دو دولت به تائید رسید و توافق شد، را اجرایی کنند که در آن مسائل زیربنایی اقتصادی بین دو کشور و اتصال راه‌آهن شلمچه - بصره و لایروبی اروند رود مورد توافق قرار گرفته بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به همکاری‌های امنیتی دو کشور خاطرنشان کرد: ما مثل‌ سال‌های پیش که در کنار دولت و ملت عراق و ارتش عراق روبه‌روی داعش ایستادیم و مبارزه کردیم، همچنان آمادگی داریم در کنار ملت عراق برای ثبات و امنیت عراق و منطقه تلاش کنیم.

روحانی اضافه کرد: لازم می‌دانم از دو قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی سپهبد سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس به بزرگی یاد کنم که جزو سردارانی بودند که طی سالهای گذشته برای امنیت عراق تلاش کردند.

وی با اشاره به دیگر موضوعات رایزنی خود با نخست‌وزیر عراق گفت: در گفت و گوی امروز در خصوص مسائل منطقه، ثبات منطقه و نقشی که عراق می‌تواند در منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند عربی ایفا کند، مورد تبادل نظر و تاکید قرار گرفت.

رییس ‌جمهور در پایان ضمن خوشامدگویی مجدد به نخست‌وزیر و هیات عالی‌رتبه عراق گفت: مطمئن هستم این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور دوست و برادر، ایران و عراق است.

الکاظمی: اجازه نمی‌دهیم تهدیدی از خاک عراق متوجه ایران شود
نخست وزیر عراق گفت: عراق اجازه نمی‌دهد تهدیدی از خاک آن متوجه کشور ایران شود.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پس از دیدار با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشورمان، گفت: از جناب آقای رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که من و هیات همراهم را دعوت کردند تا به تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران سفر داشته باشم که هدف از این سفر تقویت روابط تاریخی است که میان دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور است، به ویژه اینکه امروز ما با چالش‌هایی روبرو هستیم که بخشی از آن نتیجه شیوع بیماری کرونا و سقوط قیمت نفت است. در سایه چنین چالش‌هایی نیازمند هماهنگی بین دو کشور هستیم به نحوی که تامین کننده منافع ایران و عراق باشد.

الکاظمی تاکید کرد: روابط ایران و عراق صرفاً ناشی از موقعیت جغرافیایی دو کشور و ۱۴۵۰کیلومتر مرز مشترک نیست، بلکه روابط تاریخی، دینی و فرهنگی است که ریشه در تاریخ دارد. همچنان که ما موضوع مسائل منطقه‌ای، ثبات و صلح را مورد گفتگو قراردادیم آنهم زیر سایه چالش‌هایی که منطقه با آن روبرو است.

نخست وزیر عراق گفت: من خدمت برادرانم در جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنم که ملت عراق دوستدار و مشتاق روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است.

الکاظمی تاکید کرد: ما علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم و جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشور‌هایی بود که در این راه کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نخواهیم کرد. به همین دلیل عراق هم در کنار ایران ایستاد تا به ایران برای گذر از چالش‌های اقتصادی‌اش کمک کند و در این راه عراق تبدیل به یک بازار بزرگ برای تجارت ایران شده است.

وی گفت: روابط ما با ایران و کشور مختلف مبتنی بر حسن نیت است و تلاش ما این است که از رهگذر همکاری با جمهوری اسلامی ایران بتوانیم راهکار‌هایی برای خارج کردن و بیرون آوردن منطقه از چالش‌ها و تنش‌هایی که از آن رنج می‌برد پیدا کنیم؛ ما فکر می‌کنیم از طریق همکاری و کار‌کردن با کشور‌های مختلف منطقه بتوانیم راهکار‌های فراگیری برای پایان دادن به چالش‌های منطقه پیدا کنیم.
نخست وزیر عراق تاکید کرد: ایران و عراق هر دو از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ملت‌های ما منتظرند تا خدمات بهتری از دولت‌ها دریافت کنند. ما برای اینکه بتوانیم این هدف را تحقق ببخشیم نیازمند همکاری با یکدیگر هستیم؛ یک همکاری فراگیر و کامل بین ایران و عراق.

وی تصریح کرد: روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف بندی است. الکاظمی تاکید کرد: به همین دلیل عراق اجازه نمی‌دهد تهدیدی از خاک آن متوجه کشور ایران شود به ویژه این که روابط دو کشور به صد‌ها سال پیش برمی‌گردد، اما باید این روابط دیرپا را حمایت کنیم.

وی بیان داشت: ما در عراق دفاع و حمایت از ایران را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم هیچگونه تهدیدی از سمت عراق یا اراضی عراق متوجه ایران باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر