جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 53506
تاریخ انتشار: 16 تير 1399 01:02
واکنش روحانی به افزایش قیمت دلار و سکه:

ثبات به اقتصاد و بازار ارز بازخواهد گشت

افزایش قیمت ارز، سکه و طلا و شرایط اقتصادی حاصل از دوران کرونا در کشور با واکنش حسن روحانی رئیس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طی دو روز گذشته همراه شد.
در واکنش اول حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت، بازی با قیمت ارز، سکه و بازار سرمایه را از متغیرهای اصلی عملیات روانی دشمن برای آشفته کردن اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: توطئه دشمنان در فروپاشیدن اقتصاد ایران به نتیجه‌ای نخواهد رسید. او در عین حال به مردم وعده داد که با بازگشت مبادلات تجاری به روال قبل از کرونا، در ماه‌های آینده بازار صادرات و واردات به حالت طبیعی بازخواهد گشت و به یک ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید.
ثبات به اقتصاد و بازار ارز بازخواهد گشت

رئیس‌جمهور همچنین در این جلسه اقدامات فوری بانک مرکزی جهت کنترل و مدیریت بازار ارز و ضرورت برگشت هرچه سریع‌تر ارزهای صادرکنندگان به چرخه اقتصاد را مورد تاکید قرار داد. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه  گزارشی از وضعیت بازار ارز و برنامه‌ریزی‌های در دست اقدام این بانک برای مدیریت بازار ارز ارائه کرد. در واکنش دیگر اسحاق جهانگیری عصر شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از علما و روحانیون با اشاره به تلاش دشمن برای فروپاشی اقتصاد ایران گفت: ایران نیز به‌طور طبیعی با پیامدهای منفی کرونا مواجه شده است و در مسائل اقتصادی و اجتماعی شاهد اتفاقاتی هستیم که البته تا حد زیادی در کنترل شرایط توفیق داشته‌‌ایم. در عین حال ایران با مساله تحریم نیز روبه‌رو است، تحریم‌ها در دوره قبل که از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم اعمال شد با این هدف انجام می‌گرفت که ایران پای میز مذاکره بیاید تا مسائل خود را حل و فصل کند، اما این بار تحریم‌های آمریکا با این هدف انجام شد که جمهوری اسلامی جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را نبیند.
 به گزارش «ایسنا» جهانگیری افزود: آمریکایی‌ها برای این کار برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام دادند و به قول خودشان بی‌حساب چنین ادعایی مطرح نمی‌کردند چون می‌دانستند بعدا قابل ارزیابی است و وقتی از تحقق این هدف خود مایوس شدند به دنبال فروپاشی اقتصاد رفتند،‌ البته اقتصاد ما نیز از تحریم‌ها آسیب دیده اما الان که از هر دو هدف خود ناامید شده‌اند، مطرح می‌کنند که ایران پای میز مذاکره بیاید و چراغ سبز هم نشان می‌دهند. وی در ادامه سخنانش تصریح  کرد: عده‌ای تصور می‌کنند که چند نرخی بودن قیمت ارز مختص این دولت است، اما در تمام طول ۴۰ سال عمر جمهوری اسلامی ایران این روال وجود داشته و اتفاقا دولت تدبیر و امید همواره طرفدار این بوده که نباید در بازار مداخله کرد و اقتصاد باید براساس ساز و کارهای بازار رقم بخورد. جهانگیری افزود: با توجه به سیاست‌هایی که آمریکا علیه ملت ایران طراحی کرده بود، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که نتوانند اقتصاد ایران را نابود کنند و به معیشت مردم ضربه بزنند و خوشبختانه با اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام به رغم همه پیش‌بینی‌ها که از نجومی شدن قیمت ارز به محض خروج آمریکا از برجام حکایت داشت، در آن مقطع اتفاق جدی در بازار ارز کشور نیفتاد و تا حد زیادی موفق شدیم از آثار نامطلوب این موضوع بر زندگی و معیشت مردم جلوگیری کنیم.

شکست دشمنان در صادرات نفت ایران
بخش مهم دیگری که در سخنان رئیس‌جمهور و معاون اول او مورد اشاره  قرار گرفت موضوع صادرات نفت ایران بود. در همین رابطه رئیس‌جمهور گفت: با وجود شرایط سخت به وجود آمده ناشی از جنگ اقتصادی با دشمنان در دو سال گذشته، آرزوی دیرینه مردم و نخبگان در تحقق اقتصاد بدون نفت پی‌ریزی شده و با وجود تلاطم‌ها و تکانه‌های شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، روند شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور در بخش تولید و صادرات به خوبی پیش می‌رود.

به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به اینکه دشمنان این مردم و سرزمین در یک عملیات روانی پیچیده با تشدید فشارهای اقتصادی به‌دنبال به شکست کشاندن تجربه اقتصاد بدون نفت در کشور ما هستند، گفت: از یک طرف مشکل برای صادرات نفت ما به‌وجود آورده‌اند و با حداکثر توان مانع از انتقال دارایی‌هایمان به داخل کشور می‌شوند و از طرف دیگر شبانه‌روز القا می‌کنند که سیاست‌های اقتصاد بدون نفت موفق نبوده و اقتصاد ایران تحت تحریم‌های اعمال شده در حال شکست است و نشانه‌های آن را هم نه شاخص‌های اصلی که صرفا نوسانات قیمت برخی کالاها و نرخ ارز اعلام می‌کنند. در حالی که شاخص‌های اصلی نشان از عدم توفیق آنان در شکست ایران دارد.  اسحاق جهانگیری نیز در نشست شنبه شب خود با جمعی از علما و روحانیون با اشاره به تنگناهای ایجاد شده از تحریم‌ها در فروش نفت، گفت: نفت به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است،‌ در تحریم‌های گذشته سقف فروش یک میلیون بشکه نفت برای ایران تعیین شد که در آن مقطع تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم، این بار آنها گفتند که باید فروش نفت ایران صفر شود که بحمدالله موفق نشدند. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش تاکید کرد: باید کاری کنیم تا علاوه بر حفظ چارچوب کشور و اقتصاد از طبقات ضعیف جامعه حمایت شود، شرایط حساس و پیچیدگی امور ایجاب می‌کند تا قدرت تاب‌آوری مردم و نظام مدیریتی کشور را بالا ببریم و این تنها با حرف انجام نمی‌شود. جهانگیری ادامه داد: باید گروه‌های مورد اعتماد مردم با زبان مردم با آنها سخن بگویند و شرایط را تبیین کنند تا با همراهی یکدیگر بتوانیم از این مرحله حساس و سخت عبور کنیم.

توصیه به عدم فروش سهام عدالت
جهانگیری همچنین آزادسازی سهام عدالت را یکی از کارهای پراهمیت در کشور برشمرد و افزود: آزادسازی سهام عدالت مهم‌ترین طرح اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته است و امروز حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور سهامدار مهم‌ترین کارخانه‌ها نظیر فولاد مبارکه اصفهان و مس سرچشمه و... هستند. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز ارزش سهام عدالت برای هر فرد که ۵۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کرده بود به حدود ۱۵ میلیون تومان رسیده و این افراد مالک شرعی و قانونی سهام خود در کارخانه‌های بزرگ کشور هستند. جهانگیری در ادامه گفت: دولت همچنان توصیه می‌کند که اگر مردم نیاز ضروری ندارند سهام خود را نفروشند.

زمان تسویه حساب و فرافکنی نیست
وی با تاکید بر اینکه امروز زمان تسویه حساب و فرافکنی نیست، تصریح کرد: باید از گذاشتن بار مسوولیت بر دوش دیگری خودداری کنیم. امروز زمان برخورد مسوولانه و مشترک با مسائل ایران است. اگر به ایران علاقه‌مند هستیم و اگر خود را دلسوز مردم،‌ نظام و ایران می‌دانیم،‌ حتی اگر حقی از ما ضایع شده باید گذشت کنیم و حل مشکلات و عبور از چالش‌ها را در اولویت نخست قرار دهیم.
جهانگیری با بیان اینکه نیاز امروز کشور بازگشت به انسجام ملی و مفاهمه و گفت‌وگو است، گفت: نباید اجازه دهیم راه‌های گفت‌وگو مسدود شود؛ زیرا برخی روش‌ها و پنجه کشیدن به روی یکدیگر راه‌های گفت‌وگو را می‌بندد. در شرایطی که مردم نگران و مضطرب هستند هنر مسوولان،‌ نخبگان و گروه‌های مرجع جامعه این است که چشم‌انداز خوبی پیش روی مردم باز کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر