جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 53153
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1399 17:11
در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران مطرح شد

لزوم نقش پررنگ تر فعالان حوزه فاوا

دهمين جلسه کميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق ايران در دوره نهم هيئت نمايندگان به صورت مجازي برگزار شد.
به گزارش راه امروز به نقل از روابط عمومي فدراسيون فاوا، دستور جلسه اين نشست به ترتيب، بررسي قانون بيمه با توجه به شرايط دورکاري کارکنان و تداوم آن، بررسي مشکلات مالياتي فعالان حوزه فاوا در دوره کرونا،آيين نامه اجرايي بند (ب) تبصره (۱۸) قانون بودجه، با موضوع نحوه اختصاص اعتبار براي حمايت از سرمايه گذاري جهت توسعه کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات و موضوع آيين نامه تاييد صلاحيت ايمني پيمانکاران که به فعالان حوزه فاوا گسترش پيدا کرده  بود.
در ابتداي اين نشست محمدرضا طلائي رييس کميسيون فناوري اطلاعات اتاق بازرگاني آماري از شرايط و زيرساخت هاي موجود در بحث اينترنت سراسري در کشور با توجه به تاکيد دولت براي سوق پيدا کردن کشور به سمت ديجيتالي شدن ارايه داد و عنوان کرد:در ايران از جمعيت حدود ۸۴ ميليون نفري چيزي در حدود ۵۹ ميليون کاربر اينترنت وجود دارد که اين موضوع يک پتانسيل بسيار جدي را ميتواند براي توسعه فضاي مجازي ايجاد کند. همچنين در شبکه هاي اجتماعي ايران طبق آمار حدود ۳۳ ميليون کاربر وجود دارد و رشد کاربران ايران به نسبت مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ چيزي در حدود ۲٫۵ درصد است واين اعداد و ارقام نشان ميدهد که سرعت رشد و توسعه کاربران فضاي مجازي در ايران رو به افزايش است ولي متاسفانه سرعت اينترنت در ايران به نسبت ساير کشورهاي همتراز اندکي پايين است.

وي در ادامه افزود:  وزيرمحترم ارتباطات نيز اخیرا اعلام کردند که عملا دولت الکترونيک اجرايي شده و تنها منتظر اتصال دستگاه هاي مرتبط با يکديگر است که پيام اصلي اين موضوع مشخص مي کند در دولت الکترونيک عملا کاري صورت نگرفته است. طلائي همچنين در سخنان خود به آماري که اتاق بازرگاني تهران از رشد ۸۱درصدی ميزان تراکنش هاي مالي در مقايسه با سال گذشته ارائه کرده،  اشاره کرد و گفت: ما شاهد رشد قابل توجهي از ميزان تراکنش هاي مالي مردم هستيم.

بیمه دورکاری

علي شميراني کارشناس کميسيون فاوا در بخش ديگري از اين نشست به موضوع حق بيمه در دوره دورکاري پرداخت و عنوان کرد: در عمل نه به صورت زيرساختي و نه به صورت حقوقي شرايطي براي بيمه دورکاري در نظر گرفته نشده است. اما واقعيت آن است که بعد از کرونا بخشي از پرسنل دورکار شدند که براي برخي از پست ها اين احتمال وجود دارد که اين دورکاري هميشگي باشد. ولي بسياري پيش بيني ميکنند که حداقل شرايط دورکاري تا سال ۲۰۲۱ ادامه يابد. ولي سوال اصلي اينجاست که آيا در شرايط دورکاري بايد قانون بيمه به صورت سنتي اعمال شود؟  شرايط و موضوع جديدي در بحث بيمه به وجود آمده که به نظر ميرسد کميسيون بايد پيشنهاد تجديد نظر و اصلاح در آيين نامه بيمه اي را ارايه دهد که البته برخي پيشنهاد کاهش ۵۰ درصدي حق بيمه را در شرايط دورکاري ارايه داده اند.

تهدید تراکنش های مالی

حميدرضا احمديان مشاور کميسيون فاواي اتاق بازرگاني در خصوص بحث بيمه دورکاري عنوان کرد: تا کنون سازمان فناوري اطلاعات و وزارت ارتباطات هيچگونه کار جدي در زمينه بيمه دورکاري انجام نداده اند. از سوي ديگر سازمان اداري استخدامي کشور نيز هيچ برنامه اي در اين زمينه ندارند چرا که زيرساخت هاي آن فراهم نيست. موضوع دورکاري که پيشتر در دولت هاي پيشين مطرح شد جوابگوي وضع موجود نيست. وي در ادامه افزود: نه دولت و نه بخش خصوصي آمادگي لازم را براي اين شرايط جديد نداشتند و پيشنهاد ميکنم که در بحث بيمه يک کار کارشناسي و دقيق صورت گيرد.

احمدیان همچنین در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال عنوان کرد: این نگرانی وجود دارد که این کمیسیون از قدرت لازم برای پیگیری مسایل برخوردار نیست.از همین رو این شرایط نیازمند آن است که نمایندگان بخش خصوصی با افرادی که میتوانند وارد این کمیسیون شوند وارد مذاکره و گفت و گو شوند تا اثر بخشی آن بیشتر شود.

وی همچنین در بحث افزایش آمار تراکنش های مالی نیز گفت: این آمار نگران کننده است. هرچند آمار بالا رفته اما سیستم بانکی در حال تحمل فشار بسیار زیادی است چرا که تراکنش های خرد مانند خرید نان نیز وارد این سیستم شده و آمادگی و زیرساخت لازم برای چنین شرایطی موجود نیست و احتمالا از یکجایی به بعد این سیستم با مشکل روبرو خواهد شد.

احمدیان همچنین در خصوص آیین نامه اجرایی بند(ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز گفت: این آیین نامه اجرایی در سال های متعدد وجود داشته است و امسال نیز بدون تغییر نسبت به پارسال به تصویب رسیده است. اما در پیگیری های انجام شده نشان می دهد هیچگونه گزارش عملکردی نسبت به اجرایی سازی این مصوبه وجود ندارد. اما واقعیت آن است در این آیین نامه هرآنچه که لازم است آورده شده؛ اما نمی بینیم که این اعتبارات به بخش خصوصی واقعی برسد. از همین رو ما باید پیشنهاد آماده کنیم تا اعتبارات درست استفاده شود.

شفاف سازی قوانین مالیاتی

مسعود شنتیایی عضو کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: ۳۰ درصدی که از سوی کارگر و کارفرما برای حق بیمه پرداخت میشود به نسبت سایر کشورها رقم بالایی است و این در شرایطی است که خدمات خوبی هم ارایه نمی شود. بحث دورکاری اکنون از جمله مسایلی است که در حجم وسیعی شکل گرفته و بعید به نظر میرسد که سازمان تامین اجتماعی بتواند تا یکسال آِینده راه حلی برای این موضوع در نظر بگیرد. شنتیایی همچنین در بحث گواهی ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا گفت: معمولا این گواهی مربوط به افرادی است که در پروژه حضور فیزیکی و عملیاتی دارند و ما با همین گواهی در مناقصات نیز شرکت می کنیم. شنتیایی همچنین در بحث آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره۱۸ قانون بودجه عنوان کرد که ما باید فشار بیاوریم که در این زمینه گزارش هزینه ارایه شود.

شنتیایی همچنین در خصوص شرایط جدید مالیات نیز گفت: قوانین تغییراتی داشته و ما باید آن را شفاف و روشن برای اعضا بیان کنیم تا همگی با شرایط و قوانین جدید مالیاتی جدید آشنایی پیدا کنند.

عدم آمادگی حقوقی سازمان تامین اجتماعی

رامین نصیری عضو کمیسیون فاوای اتاق نیز عنوان کرد که چند سال پیش بحث دورکاری مطرح شد اما زیرساخت های آن به هیچ عنوان فراهم نشد. اکنون نیز هیچگونه آمادگی حقوقی در سازمان تامین اجتماعی برای اجرایی سازی چنین شرایطی وجود ندارد. از همین رو باید اتاق پیشنهادات خود را در این زمینه به شکل مدون تنظیم و ارایه دهد.

تجربه شیرین کمیسیون ویژه

حسن پوراسماعیل نماینده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فاوا عنوان کرد: در مرکز پژوهش ها موضوع دورکاری مورد بررسی قرار گرفته است و بررسی ها در این خصوص نیز انجام شده است، اما متاسفانه پیگیری های لازم صورت نگرفت. حالا با شیوع کرونا این مساله جدی شده است. از همین رو اتاق میتواند پیشنهادات خود را ارایه دهد و مرکز پژوهش ها نیز این کار را به موازات پیش میبرد. او افزود:  نکات مورد نیاز را استخراج خواهیم کرد تا در مجلس به تصویب برسد.

پوراسماعیل همچنین در خصوص کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال گفت: ما تجربه بسیار خوبی در خصوص کمیسیون ویژه «حمایت از تولید ملی» داشتیم. طرح ها و لوایح بسیار زیادی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات متعددی در مباحث نظارتی انجام شد. هرچند ایده آل این بود که کمیسیون دایمی شکل بگیرد اما کمیسیون ویژه نیز میتواند نتایجی خوبی را به همراه داشته باشد، چرا که اعضای آن را افرادی از سایر کمیسیون ها تشکیل میدهند که این خود میتواند یکی از نقاط قوت این کمیسیون باشد. وی در ادامه افزود: مسایل و مشکلات حوزه فاوا در این کمیسیون میتواند پررنگ تر پرداخته و پیگیری شود و کمک بسیار زیادی در بخش فناوری اطلاعات انجام شود. هرچند پیشتر نیز تلاش شد تا این کمیسیون شکل بگیرد اما کمیته فناوری اطلاعات در داخل کمیسیون صنایع با این موضوع مخالف بودند.
 اکنون نیز نمایندگان دوره یازدهم که تعداد قابل توجهی از آنها دانش آموخته حوزه فاوا هستند میتوانند به این موضوع کمک کنند. هرچند احتمالا کمیته فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع باقی خواهد ماند ولی با تشکیل کمیسیون ویژه سرنوشت این کمیته در اختیار کمیسیون صنایع خواهد بود. پور اسماعیل همچنین در بحث آیین نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا نیز گفت: در این خصوص اتاق بازرگانی میتواند پیشنهاد خود را ارایه دهد تا این آیین نامه اصلاح شود. وی همچنین در بحث آیین نامه اجرایی بند (ب)تبصره۱۸ قانون بودجه نیز گفت: این موضوع را میتوان در شورای گفت و گو مطرح کرد چرا که در آن مبلغ قابل توجهی برای شرکت ها در نظر گرفته شده است.

چالش جدید حوزه فاوا

مهدی علی اکبریان عضو کمیسیون فاوا در خصوص گواهی ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا عنوان کرد: در حال حاضر در مناقصات نرم افزاری نیز از پیمانکاران گواهی ایمنی درخواست کردند و هنگامی که برای دریافت آن مراجعه کنید، باید تمام پرسنل و حتی هیئت مدیره نیز در این دوره ها برای گواهی ایمنی شرکت کنند و به نظر می رسد بیشتر شبیه یک نوع کاسبی جدید است.در صورتی که قراردادهای نرم افزاری دیگر نیازی به گواهی ایمنی(HSE) ندارد. علی اکبریان همچنین در بحث مالیاتی گفت: باید نشستی با حضور آقای  پارسا برگزار شود. چرا که ایشان طی ۲سالی که در سازمان مالیاتی حضور دارند رویکرد مثبتی نسبت به حوزه ICT دارند و حتی پروژه های فراوانی دارند که تمایل زیادی برای ارایه به بخش خصوصی دارند. از طرفی ایشان در این مدت با شرایط جدیدی که به وجود آورده اند دست بسیاری از ممیزهایی که قبلا با شرکت ها بر سر مالیات با شرایط خاص به توافق می رسیدند کوتاه کرده است.

محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی، در جمع بندی این نشست عنوان کرد که باید در خصوص مباحث مالیاتی و بیمه، یک جمع بندی از سوی فعالین حوزه فاوا صورت گیرد تا به کمیسیون مربوطه در اتاق بازرگانی ارایه شود. از همین رو بهتر است که یک کارگروه بین کمیسیون فاوا و کمیسیون های مربوطه برای پیگیری و رفع این موضوع ایجاد شود. از طرفی دیگر آقای دکتر روحانی رییس جمهور کشور تاکید بسیار زیادی بر تقویت فضای مجازی داشتند، از همین رو زمان آن رسیده که ما نقش بهتری در این بخش ایفا کنیم. طلایی در بحث کارگروه های تخصصی کمیسیون نیز گفت که بناست در خصوص آنها یک ارزیابی مجدد صورت گیرد. همچنین از آقای اکبریان خواسته شد تا در خصوص مشکل به وجود آمده نامه ای به کمیسیون برای پیگیری ارسال کنند. همچنین در خصوص ملاقات با رییس سازمان امورمالیاتی نیز تاکید شد که قبل از درخواست جلسه  لیست مشکلات و سپس راه حل ارایه شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر