جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 53090
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1399 14:54
سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه، تصریح کرد: راه اندازی فروش و عرضه محصولات در فضای مجازی را در دستور کار داریم تا تمامی واحدهای صنفی در بخش‌های مختلف تولید، توزیع و خدمات شرایط عرضه در فضای مجازی را داشته باشند و اتحادیه‌های صنفی باید صنوف تحت پوشش خود را به میدان بیاورند.
به گزارش راه امروز: جمشید گلپور در این نشست خبری با بیان این مطلب، افزود: ۷ هزار اتحادیه صنفی و ۳ میلیون پروانه کسب واحد صنفی در کشور وجود دارد که این سه میلیون پروانه برای 7.5 تا ۸ میلیون نفر شغل مستقیم به وجود آورده اند و ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر جمعیت اصناف کشور هستند. وی با بیان اینکه ۶۵ درصد از واحدهای صنفی در حوزه توزیع و خدمات فعالیت می کنند، تصریح کرد: از این رقم ۵۰ درصد در حوزه توزیع و ۱۵ درصد باقیمانده در حوزه خدمات هستند.


5 اتحادیه کشوری در حوزه اصناف کشور فعالیت دارند

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان با اعلام این که ۵ اتحادیه کشوری در حوزه اصناف در کشور در حال فعالیت هستند، بیان کرد: اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای یکی از بزرگترین این اتحادیه ها است که نقش مهمی را نیز در توزیع کالاها در بازار و برآورده کردن نیاز مردم ایفا می کند.

گلپور با یادآوری این که ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است اضافه کرد: از این رقم ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم اصناف می باشد.

به دنبال فعالسازی تشکل‌های صنفی
 صادراتی در کشور هستیم

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برنامه‌های سال ۱۳۹۹ بیان کرد: صادرات یکی از اولویت‌های برنامه‌های این وزارتخانه است که برای اصناف نیز در این حوزه برنامه‌هایی داریم و فعال سازی تشکل‌های صنفی صادراتی را در این راستا دنبال می‌کنیم و برای رشته هایی از جمله فرش، مبلمان، کیف و کفش برنامه ریزی کردیم که این تشکل های صادراتی فعال شوند.

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه صادرات بیان کرد: کارگروه توسعه صادرات را همانند کارگروه تنظیم بازار راه انداختیم و به دنبال آن هستیم تا صادرات را در حوزه اصناف فعال کنیم که در همین راستا از ظرفیت قانون نظام صنفی استفاده می‌کنیم و به دنبال فعالسازی اتحادیه‌های تشکل‌های صادراتی در کشور هستیم.

گلپور در این خصوص ادامه داد: رایزنان بازرگانی و سفیران ایران در کشورهای مختلف به خصوص ۱۵ کشور همسایه در چارچوب کارگروه توسعه صادراتی فعال تر می‌شوند، همچنین معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه شکل گرفته است که همه این اهرم ها به توسعه صادرات می انجامد.

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان با تاکید بر اینکه حمایت از تولید محقق نمی‌شود مگر اینکه بازارهای فروش بخش تولید مورد حمایت قرار بگیرند، گفت: بخشی از این بازار فروش در حوزه داخل و بخشی از آن در حوزه صادرات است که در حوزه داخلی تحریک تقاضا برای خرید کالای ایرانی را در دستور کار داریم.

به دنبال ورود صنوف به عرصه بازار مجازی هستیم

گلپور در خصوص دیگر برنامه های این مرکز برای رونق بازار فروش داخلی واحدهای تولیدی صنفی بیان کرد: راه اندازی فروش و عرضه محصولات در فضای مجازی را در دستور کار داریم تا تمامی واحدهای صنفی در بخش‌های مختلف تولید، توزیع کالا و خدمات شرایط عرضه در فضای مجازی را داشته باشند و اتحادیه‌های صنفی باید صنوف تحت پوشش خود را به میدان بیاورند. وی اضافه کرد: این طرح برای تسهیل فضای کسب و کار و حمایت از بخش صنفی به خصوص پس از شروع ویروس کرونا بوده است.

اجازه صادرات ماسک سه لایه داده نمی‌شود

گلپور از تولید ۷۲ میلیون ماسک سه لایه صنعتی در کشور از زمان شیوع کرونا خبر داد که تولید ۷۰ درصد این اقلام در کارگاه‌ها بوده است. همچنین به گفته وی تولید ماسک ان ۹۵ سه میلیون، دستکش جراحی ۶ میلیون، دستکش معاینه ۳۲۲میلیون، دستکش یکبار مصرف ۱۵۱ میلیون، لباس یکسره ۹۴۴ عدد، الکل طبی ۲۶ میلیون لیتر و ژل ضد عفونی کننده ۱۲ میلیون لیتربوده است. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه برای تامین ماسک سه لایه مشکلی وجود ندارد، تاکید کرد: با این وجود اجازه صادرات ماسک سه لایه را نمی‌دهیم تا در این زمینه اطمینان خاطر داشته باشیم و تلاش می‌کنیم قیمت آن را در هفته‌های آینده کاهش دهیم.

الکترونیکی کردن آموزش‌ها و انتخابات اصناف
 در دستور کار است

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان همچنین گفت: الکترونیکی کردن آموزش از راه دور اصناف و واحدهای صنفی را با توجه به شیوع ویرس کرونا نیز در دست اقدام داریم تا آموزش‌های لازم صنوف به صورت مجازی، تلفنی و اینترنتی از طریق اتحادیه ها برگزار شود .

گلپور با اشاره به دیگر برنامه ها در حوزه دولت الکترونیک بیان کرد: اطلاع رسانی و الکترونیکی کردن در راستای شفافیت بیشتر دنبال می‌شود و به دنبال این هستیم تا مراجعه حضوری کاهش داده ‌شود و سامانه ها بیشتر کار را در این حوزه بر عهده بگیرند و سرعت دادن به رسیدگی به شکایات در راستای رضایت مردمی از اهم برنامه‌های ما است.

وی در این نشست خبری همچنین تصریح کرد: برگزاری الکترونیکی انتخابات حوزه اصناف نیز از برنامه‌های ما است و می‌خواهیم انتخابات در حوزه اصناف برای شفافیت بیشتر به صورت الکترونیکی برگزار شود.

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان در ادامه با اشاره به ظرفیت اصناف در حوزه بازرسی و نظارت بر بازار، بیان کرد: سامانه بازرسی و سامانه اطلاع رسانی قیمت( ۱۲۴) راه اندازی شده است، سازمان حمایت و سازمانهای صمت استانی از ظرفیت بازرسی و نظارت خود برای پیگیری و رصد تخلفات و کنترل هرچه بیشتر بازار در کنار ظرفیت اصناف استفاده می‌کنند.

وی همچنین از مردم خواست در خصوص کنترل وضعیت بازار با سازمان حمایت، سازمانهای صمت و استانی و اتحادیه‌های صنفی همکاری کنند و شکایت های خود را از طریق سامانه ۱۲۴ برای پیگیری ارائه نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا ویروس گفت: حدود ۲ تا ۳ میلیون ماسک سه لایه صنعتی از ابتدای شروع کرونا در کشور تولید شد که به همین اندازه ماسک کارگاهی نیز به تولید رسید.

سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان که دبیر ستاد لجستیک مقابله با کرونا را نیز بر عهده دارد با اعلام این که ظرفیت تولید ماسک N۹۵ کامل شده است، بیان کرد: در برخی اقلام مانند گان و کیت آزمایشگاهی نیز مازاد تولید داریم و این تولید را به سمت صادرات به‌خصوص به کشورهایی مانند عراق عربستان و اربیل کردستان سوق داده ایم.

ارائه بسته حمایتی به 14 ردیف مشاغل صنفی
 آسیب دیده از کرونا

گلپور در خصوص حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز افزود: دولت اعتبارات ویژه‌ای را برای صنوف و مشاغل آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته است که در این راستا ۱۴ ردیف شغلی در حوزه اصناف که از شیوع بیماری کرونا دچار آسیب شده‌اند، شناسایی شدند که بسته حمایتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه نمایشگاه ها نیز به لیست مشاغل آسیب دیده از کرونا اضافه شده‌اند، گفت ۴۰۰ شرکت در این راستا آسیب دیده اند که با تمهیدات انجام شده قرار است به زودی نمایشگاه ها با محوریت ورود مخاطبان تخصصی راه اندازی شوند.

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان با اعلام اینکه واحدهای تولیدی صنفی در دوران کرونا تعطیل نشده‌اند، گفت : واحدهای خدماتی و توزیعی نیز با رعایت و در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی ستاد کرونا شروع به کار کرده اند که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان و میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در این واحدها ۸۵ درصد بوده است.

گلپور همچنین تاکید کرد: هر واحد صنفی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند پلمپ و مورد برخورد قانونی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هر واحد صنفی تولیدی و توزیعی که ماسک بخواهد، ماسک مورد نظر را در اختیارش قرار خواهیم داد، بیان کرد: از ابتدای کرونا تاکنون ۷۲ میلیون ماسک سه لایه صنعتی در کشور تولید شده است که ۵۰ تا ۶۰ درصد این تولید در بخش کارگاهی و کارگاه‌های صنفی بوده ‌است.

سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان همچنین در پایان گفت: توزیع ماسک مورد نیاز مردم را در متروها، پایانه های مسافربری و ایستگاه های اتوبوس را از سر گرفته ایم و در این زمینه آمادگی همکاری داریم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر