پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 53079
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1399 23:24
وزیر بهداشت، سیما سادات لاری را به عنوان سخنگوی وزارتخانه منصوب کرد

پشت صحنه برکناری «کیانوش جهانپور»

حکم وزیر بهداشت برای سادات لاری و کنار گذاشتن جهانپور واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی درپی داشته است. بسیاری از کاربران این برکناری را به همان ماجرای جدال توئیتری سخنگوی پیشین وزارت بهداشت با سفیر چین مرتبط دانسته اند.
به گزارش راه امروز:  وزیر بهداشت امروز در حکمی سیما سادات لاری را به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت و درمان معرفی کرد. سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است که از این پس با حفظ سمت سخنگو هم خواهد بود. به این ترتیب کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت دیگر سخنگوی وزارت خانه نیست.

 فرارو نوشت: به نظر می‌رسد برکناری جهانپور از سخنگویی ناشی از اظهارت جنجالی او است. در حکم وزیر بهداشت برای سادات لاری آمده است: "با امانتداری، دقت و پرهیز از هرگونه سیاسی کاری و تمرکز بر جنبه‌های فنی و تخصصی این وزارتخانه در انجام امور محوله موید باشید."

وزیر بهداشت افزوده است: «از آنجا که هرگونه اظهارنظر سخنگو، دیدگاه رسمی دستگاه و وزیر مربوطه تلقی می‌شود لذا قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری است هم آهنگی لازم با اینجانب به عمل آید.»

وزیر بهداش همچنین تاکید کرده که تا پیش از این به طور رسمی هیچکس سخنگوی وزارت بهداشت نبوده و کیانوش جهانپور نیز "به عنوان رییس محترم مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در طول مدیریت بیماری کرونا از طرف روابط عمومی خبررسانی بیماری کرونا را به عهده داشته‌اند که از زحمات صادقانه و برادرانه ایشان قدردانی می‌شود."

در این حکم روشن نیست که آیا جهانپور از سمت مدیریت روابط عمومی برکنار شده است یه نه. به هر حال محتوای حکم نشان می‌دهد که برخی موضع گیری‌های جهانپور به مذاق وزیر خوش نیامده و از سخنگویی کنار گذاشته شده است. کیانوش جهانپور پس از شیوع کرونا در کشور چهره اصلی اطلاع‌رسانی درباره این بیماری بوده است. او در ماه‌های اخیر مواضع بحث برانگیز زیادی داشته که از جمله آن‌ها جدال پرسروصدا با سفیر چین و برخی اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد. جهانپور در مواردی مواضع سیاسی در توئیت‌های خود می‌گرفت.
برکناری کیانوش جهانپور؛ تاوان جدال با سفیر چین؟!انتقاد جهانپور از چین واکنش تند سفیر این کشور را درپی داشت
ماجرای جدال با سفیر چین

در فرودین پس از دوماه درگیری ایران با ویروس مرگبار کرونا یک اظهار نظر و توئیت کیانوش جهانپور، در انتقاد از آمار و اطلاعات چینی‌ها درباره کرونا جنجال‌ساز شد.

او روز ۱۷ فروردین در یک نشست خبری ویدئویی با خبرنگاران آمار‌های چین درباره کرونا را «یک شوخی تلخ» خواند و گفت بر اساس گزارش‌هایی که دولت چین می‌داد «بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد.»

جهان‌پور شامگاه ۱۷ فروردین نیز یک توئیت درباره گزارش چینی‌ها نوشت که تکرار حرف‌هایش در نشست خبری بود.

به نوشته او محافل آکادمیک دنیا بر اساس اطلاعات محققین چینی حداقل آنفلوآنزای تیپ‌A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم‌تر قلمداد کردند، ولی یافته‌های بعدی خلاف این را نشان داد.

توئیت سخنگوی وقت وزارت بهداشت که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت با واکنش چانگ هوا، سفیر چین مواجه شد.  او شامگاه روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین به سخنگوی وزارت بهداشت ایران توصیه کرد که به دقت اخبار مربوط به نشست‌های خبری روزانه وزارت بهداشت چین را بخواند و به حقایق و تلاش‌های چین احترام بگذارد.

همزمان با این جدل توئیتری، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم در توئیتری از کمک‌های چین به ایران تقدیر کرد و نوشت "شجاعت، تعهد و حرفه‌ای گری" چین در مهار کرونا شایسته تقدیر است.

سخنگوی وقت وزارت بهداشت روز دوشنبه ۱۸ فروردین در توئیتی مشابه نوشت حمایت‌های چین از ایران در طول دوران بحران کرونا فراموش ناشدنی است، "بیگانگان ذوق‌زده نشوند. "

با این توئیت به نظر می‌رسید چالش توئیتری دو طرف به پایان رسیده است، ولی در حاشیه این ماجرا، برخی کاربران اصولگرا در توئیتر خواستار برکناری سخنگوی وزارت بهداشت شدند. آن‌ها معتقد بودند که کیانوش جهانپور با انتقاد از چین منافع ملی را نقض کرده است. برخی از آن‌ها تا جایی پیش رفتند که جهانپور را سخنگوی آمریکا و اسرائیل خواندند. از سوی دیگر در مقابل این دسته عده‌ای به انتقاد شدید از چین و دفاع از جهانپور پرداختند.

 جدال با اعضای شورای شهر
مجادله بحث برانگیز دیگر جهانپور با اعضای شورای شهر تهران بود که بر سر آمار کرونا در تهران شکل گرفت. البته به نظر نمی‌رسد این جدال تاثیری در برکناری او داشته باشد چرا که وزیر بهداشت نیز موضع مشابهی داشت. ماجرا آنجا آغاز شد که برخی اعضای شورای شهر تهران وزارت بهداشت و ستاد کرونا را متهم کردند که آمار درگذشتگان این بیماری در تهران را به درستی اعلام نکرده‌اند و آماری که آن‌ها دارند بالاتر از آمار اعلامی است.

جهانپور سخنگوی وقت وزارت بهداشت با لحنی تندی گفت: "متخصصان شمارش صندوق آرای انتخابات ۸۸ در مورد مرگ کرونایی‌ها نظر ندهند!" در واکنش به این سخنان هم محمد علیخانی عضور شواری شهر در توئیتی نوشت: «جهانپور در پی اعتراض اعضای شورای شهر تهران در مورد آمار کرونا، آن‌ها را همان مدعیان شمارش آرای ۸۸ نامیده اند. عارضم که پنهان کردن دم خروس در جایی که مضحکه ملت شده‌اید به هر شیوه‌ای اگر ممکن باشد، با پله کردن انتخابات ۸۸ نه تنها ممکن نیست که مدتهاست از مد افتاده است.»

کیانوش جهانپور در گفته گویی دیگر اعلام کرد که "ما مسئول این نیستیم که آمار‌ها را به کسی اثبات کنیم. در دوره انتخابات هم بعضی از آمار‌ها را قبول نداشتند. پیشتر در مورد یکی از اعضای شورای شهر گفتیم ایشان متخصص تولد است، بهتر است در مورد تخصص خود صحبت کند تا مرگ و میر. "

بالاخره از طرف ستاد کرونا به شورای شهر تهران نامه‌ای ارسال شد که اعضای شورا درباره آمار کرونا اظهار نظر نکنند. با اینحال شورای از مواضع خود عقب نشینی نکرد و محسن هاشمی رییس شورای شهر تاکید کرد که ما هم آمار خود را داریم و بهشت زهرا زیر نظر شورای وشهرداری اداره می‌شود.

یکی دیگر از موضوعات بحث برانگیز ماجرای اجرای طرح ترافیک بود. شهرداری تهران موافق اجرای طرح بود و ستاد کرونا مخالف آن. در همین راستا کیانوش جهانپوری چند باری مجبور به تقابل لفظی و رسانه‌ای با مقامات شهرداری شد.

با این وجود به نظر نمی‌رسداین موارد در برکناری او موثر بوده باشد.
برکناری کیانوش جهانپور؛ تاوان جدال با سفیر چین؟!سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت شده است

واکنش‌ها به برکناری جهانپور
حکم وزیر بهداشت برای سادات لاری و کنار گذاشتن جهانپور واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی درپی داشته است. بسیاری از کاربران این برکناری را به همان ماجرای جدال توئیتری سخنگوی پیشین وزارت بهداشت با سفیر چین مرتبط دانسته اند.

کاربری در این باره نوشته است "جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت برکنار شد. حالا برو با خیال راحت تو امور داخلی کشور‌های مختلف دخالت کن."

کاربر دیگری نوشته است: «برکناری کیانوش جهانپور از سخنگویی وزارت بهداشت یک پیام داشت برای خودی‌ها: اگر خط قرمز‌ها را رعایت نکنید که مصداقش نقد به کشور دوست و همسایه چین بود، کنار خواهید رفت! حتی اگر بعدش برای جبران اعتراف اجبرای کنی و برائت بجویی.»

عده‌ای هم از جانشین جهانپور انتقاد کرده اند. برخی فعالان رسانه‌ای می‌گویند سادات لاری گزینه مناسبی برای این پست نبوده است. سیامک رحمانی در این باره نوشته است: "سیما سادات لاری به جای جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت شد. لاری قبلا معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بود. او کسی است که دانشجویان را تهدید کرده بود که کانال غیرمجاز راه نیاندازند و اگر درباره مسائل مالی دانشگاه بنویسند ممکن است برایشان پرونده درست شود. آقای روحانی باز هم تبریک."

البته عده‌ای هم از این انتصاب حمایت کرده اند. کاربری در این باره نوشته است: "وقتی متوجه می‌شوی یکی از دوستان دوران دبیرستانت، که بدون هیچ رانتی تحصیل کرده و از خانواده‌ای اصیل و روشن اندیش دینی است، سخنگوی وزارت بهداشت کشورت شده. تبریک خانم دکتر سیماسادات لاری ... امیدوارم، چون زمان مدرسه و دانشگاه هماره حقگو باشی و روشن اندیش."
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر