چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 53005
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399 13:33
سه ماموریت ویژه برای سرپرست وزارت صمت

مسیری مبهم برای تامین ارز تولید

لاین ویژه برای تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به منابع ارزی کلید خورد.
به گزارش راه امروز به نقل از تعادل، لاین ویژه برای تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به منابع ارزی کلید خورد. یک مقام مسوول در نظام بانکی در مصاحبه با یک خبرگزاری، درباره طراحی خط ویژه برای تامین ارز تولیدکنندگان در اظهاراتی گفته است که این طرح به پیشنهاد وزارت صمت، در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفته تا معطلی تولیدکنندگان برای تامین ارز مورد نیازشان را به حداقل برساند. هدف از اجرایی شدن این طرح، این است که تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید وصنایع منتخب مورد تایید وزارت صمت به موقع صورت گیرد و تولید‌کنندگان در قالب کمیته مشخصی، بتوانند درخواست خود را ارایه داده و برای تأمین ارز در مسیر ویژه قرار بگیرند. 

سیاست اصلی بانک مرکزی و وزارت صمت در این طرح آن است که ارزهای حاصل از صادرات صنایع اثرگذار کشور به بخش تولید اختصاص یابد. 

از همین رو، ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بزرگ صادراتی با نیازهای ارزی بخش‌های مختلف تولیدی، رد و بدل خواهند شد که اجرای این طرح، علاوه بر اینکه بار را از دوش بانک مرکزی برخواهد داشت، زمینه را برای تأمین به موقع ارز مورد نیاز کشور فراهم خواهد کرد. 

با این حال، اما هنوز مشخص نیست منظور از صنایع منتخب مورد تایید وزارت صمت برای دریافت ارز از مسیر ویژه کدام صنایع هستند و چه فاکتورهایی برای انتخاب این صنایع مدنظر قرار خواهد گرفت؟ دوم اینکه گفته شده قرار است ارزهای حاصل از صادرات صنایع اثرگذار در این مسیر تخصیص داده شود؛ که بازهم مشخص نیست دقیقا ارز صادراتی کدام صنایع دراین خط ویژه، ردو بدل خواهد شد؟ 

پیگیری‌های خبرنگار «تعادل» نیز برای پاسخگویی به این سوالات از متولیان وزارت صمت نیز راه به جایی نبرد؛ چراکه مسوولان مرتبط با این موضوع، یا اساسا تمایلی به ارایه اطلاعات بیشتر در این زمینه نداشته یا این طرح را بخشنامه‌ای محرمانه قلمداد کردند که حاضر نشدند فعلا درباره آن صحبت کنند. اما جالب‌تر اینجاست که برخی دیگر از متولیان وزارت صمت، از وجود چنین طرحی که با پیشنهاد خود وزارت صمت در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته، اظهار بی‌اطلاعی کردند.

درهمین حال، اما رییس‌جمهور در گفت‌وگویی تلفنی به سرپرست وزارت صمت ماموریت داد که ارز موردنیاز کالاهای اساسی مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی را با جدیت پیگیری و تامین کند. حسن روحانی همچنین بر پیگیری دو موضوع دیگر نیز تاکید کرد؛ نخست برنامه‌ریزی‌های لازم و جامع برای اتمام و به بهره‌برداری رسیدن هر چه سریع‌تر طرح‌های نیمه تمام در سال جهش تولید تا حصول نتیجه، و دیگری تولید کافی و توزیع دقیق ماسک با هدف قرار گرفتن مکفی آن در دسترس عامه مردم.»

   تاکید رییس‌جمهور به سرپرست وزارت صمت

اخیرا بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین مورد نیازشان با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو هستند. صاحبان بنگاه‌ها از اینکه پشت درهای بسته تخصیص ارز بانک مرکزی به منظور تامین مواد اولیه تولیدات کارخانجاتشان معطل مانده‌اند، گلایه مندند. به گفته آنها روند بررسی و اظهارنظر بانک مرکزی در مورد پرونده‌های مرتبط با تأمین ارز وارداتی آنقدر طولانی شده که بعضاً برخی از کارخانجات نسبت به عواقب این رفتار بانک مرکزی هشدار می‌دهند و بر این باورند که در سال جهش تولید، اگر می‌خواهیم که تولید متوقف نشده یا وارد مرحله رونق  سپس جهش شود، باید الزامات مرتبط با آن را رعایت کرد. در این میان بسیاری از تولیدکنندگان مشکلات اصلی پیش روی خود را «فقدان ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، تأمین نقدینگی، ساخت داخلی و بازارهایی برای فروش محصولات خود، می‌دانند و بر این باورند که باید برای رسیدن به اهداف تولید، پیش شرط‌های آن را نیز از جمله تأمین ارز رعایت کرد. 

در همین حال، حسن روحانی رییس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی که با سرپرست وزارت صمت داشته بر این موضوع تاکید کرده که وزارت صمت، برنامه‌ریزی‌های لازم و جامع برای اتمام و به بهره‌برداری رسیدن هر چه سریع‌تر طرح‌های نیمه تمام را در سال جهش تولید انجام داده و با جدیت تا حصول نتیجه پیگیری کند. حسن روحانی در گفت‌وگو با حسین مدرس خیابانی، همچنین با اشاره به دستوراتی که به مسوولان ذی‌ربط از جمله رییس بانک مرکزی در خصوص تامین منابع ارزی داده شده، گفت: وزارت صمت باید تامین ارز لازم برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نیز مواد اولیه کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی در راستای تحقق رونق و جهش تولید را با جدیت پیگیری کند. 

‎رییس‌جمهور همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسات ستاد ملی و نشست روسای کمیته‌های ستاد مقابله با کرونا و نیز تاکید مسوولان بهداشتی و درمانی کشور، بر ضرورت و اهمیت استفاده از ماسک در راستای کنترل شیوع بیماری، افزود: تولید کافی و توزیع دقیق ماسک را با هدف قرار گرفتن مکفی آن در دسترس عامه مردم در صدر توجه خود قرار دهد. رییس‌جمهور بار دیگر از همه فعالان عرصه تولید‌ به‌ویژه کارگران زحمتکش کشور که در ماه‌های گذشته با وجود وضعیت خطیر ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا اجازه ندادند چرخ تولید کشور متوقف شود، تشکر کرد و گفت: از همه کسانی که در طراحی، اجرا و نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه در بخش تولید تلاش کردند، قدردانی و بر ضرورت تداوم مراقبت‌های انجام شده تاکنون با دقت و جدیت بیشتر تاکید می‌کنم. 

مدرس خیابانی نیز در این گفت‌وگو گزارش آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های صنعتی نیمه‌تمام، فعالیت بنگاه‌های تولیدی، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده برای تامین نیازمندی‌های صنعت و تولیدکنندگان و نظارت بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را به استحضار رییس‌جمهور رساند.

   مسیری برای دسترسی تولیدکنندگان به ارز

در همین حال، اما یک مقام مسوول در نظام بانکی از طراحی خط ویژه برای ارز مورد نیاز تولیدکنندگان خبر داده و گفته است: به پیشنهاد وزارت صمت، اکنون کار به گونه‌ای با بانک مرکزی پیش رفته، که خط ویژه‌ای برای تأمین ارز تولیدکنندگان به خصوص در صنایع منتخبی که وزارت صمت تشخیص داده، طراحی شود و معطلی تولیدکنندگان به حداقل برسد. او در گفت‌وگوی با خبرگزاری مهر که نخواسته نامش ذکر شود، عنوان کرده که این خط ویژه شرایط را به نحوی پیش برده، که تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید به موقع صورت گیرد؛ به این معنا  تولیدکنندگانی که مورد تایید وزارت صمت هستند می‌توانند در قالب کمیته مشخصی، درخواست خود را ارایه داده و برای تأمین ارز در مسیر ویژه قرار بگیرند. 

به گفته این مقام مسوول در نظام بانکی، سیاست اصلی بانک مرکزی و وزارت صمت آن است که ارزهای حاصل از صادرات صنایع اثرگذار کشور به خصوص بخش‌های قوی ارزآور را ساماندهی کرده و به بخش تولید اختصاص دهند. این در حالی است که وزارت صمت نیز باید به مرور شرایط را برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان باز کند. این مقام مسوول گفت: ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بزرگ صادراتی با نیازهای ارزی بخش‌های مختلف تولیدی، رد و بدل خواهند شد که اجرای این طرح، علاوه بر اینکه بار را از دوش بانک مرکزی برخواهد داشت، زمینه را برای تأمین به موقع ارز مورد نیاز کشور فراهم خواهد کرد. 
از سوی دیگر، سرپرست وزارت صمت در نشست  مشترک خود با هیات رییسه اتاق تعاون بااشاره به اینکه محدودیت‌هایی که پیش روی تأمین درآمدهای ارزی وجود دارد، در اظهاراتی این وعده را به تولیدکنندگان داد تا تأمین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی را به خوبی تأمین کرده و خللی در روند تولید آنها ایجاد نشود به‌نحوی‌که ارز مورد نیاز «کالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه و نهاده‌های تولید» بدون هیچ وقفه‌ای در حال تأمین است.
 حسین مدرس خیابانی در عین حال تاکید کرد که در سال جهش تولید، حمایت از تولیدکنندگان تنها تکلیف وزارت صمت نیست بلکه همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در کنار نهادهای عمومی و غیردولتی باید از تولید‌کنندگان حمایت کنند ضمن اینکه هر جا هرم سه جانبه نظام و حاکمیت، نهادهای عمومی و مردم اگر پای کار بیایند افتخارآفرین خواهند شد. او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده که مسیر جهش تولید از صادرات می‌گذرد و در جهش تولید، اتاق‌های بازرگانی و تعاون باید نقش آفرینی کنند.

مدرس خیابانی همچنین با بیان اینکه ۶۰ درصد صادرات کشور به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، تاکید کرده که باید مبادلات مرزی و استان‌های مرزی در این رابطه جدی‌تر از قبل مورد توجه واقع شوند که بر این اساس «کمیته اقدام صادراتی» برای حل مشکل بنگاه‌های صادراتی با حضور اتاق‌های بازرگانی و تعاون تشکیل خواهد شد تا در قالب آن سازمان توسعه تجارت ایران بتواند مشکلات صادرکنندگان را برای حضور موثر در بازارهای صادراتی به شکل منسجم‌تر و به صورت موردی حل و فصل نماید ضمن اینکه به موازات آن، کارگروه توسعه صادرات نیز برای حل مشکل کلان حوزه صادرات هر چهارشنبه یک‌بار در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل می‌شود. او همچین عنوان کرده که سال جاری ۴ برنامه مشخص در دستور کار وزارت صمت به جهت جهش تولید قرار گرفته، که مهم‌ترین آن تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات است ضمن اینکه در بخش مواد اولیه نیز تخصیص ارز از جمله مواردی است که مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

همچنین گام‌های عملیاتی برای رفع «مشکلات بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی تولیدکنندگان» در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بررسی و مقرر شد تا جلسات این ستاد در دو سطح ملی و استانی به‌طور منظم برگزار شود. در این جلسه مقرر شد، همه استان‌های کشور به صورت فعال‌تر در برگزاری و پیگیری مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اقدام کرده و گزارش عملکرد خود را به اطلاع استانداران هر استان برسانند. همچنین مشکلات مرتبط با واحدهای تولیدی استانی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانی و مسائل مبتلابه تولیدکنندگان بزرگ نیز در ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید به بحث و بررسی گذاشته شده و با اختیار تامی که از سوی اعضای ستاد به نمایندگان خود اعطا می‌شود، راه‌حل‌های مرتبط مورد تصمیم‌گیری واقع شده و به نفع تولید کشور گام برداشته شود. با توجه به شان جلسات و جایگاه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مقررشد تا جلسات این ستاد ملی به صورت هر دو هفته یک‌بار در روزهای دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ با حضور همه دستگاه‌های اجرایی، برگزار شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر