جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 52783
تاریخ انتشار: 06 خرداد 1399 01:14
محمدرضا مودودی، سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خط بازار گفت: زیان انباشته چند هزار میلیاردی شرکت های خودروسازی نشان از آن دارد که دولت نه دلش می خواهد که این گاو شیرده را از دست بدهد و نه اجازه می دهد صنعت خودرو نفس تازه ای بکشد.
به گزارش راه امروز: محمدرضا مودودی، رییس امور هماهنگی و نظارت بر همکاری منطقه ای معاونت اول ریاست جمهوری با بیان اینکه علی رغم گذشت چند دهه از عمر صنعت خودرو در ایران هنوز با استانداردها فاصله داریم، گفت: در حال حاضر محصولات صنعت خودرو نه مطلوب و مورد رضایت مردم است و نه سهم قابل توجهی در بازارهای صادراتی دارد.

وی با اشاره به این موضوع که صنعت خودرو در ایران پویایی لازم را ندارد، گفت: مشکل اصلی صنعت خودرو ساختار ناکارآمد شبه دولتی آن است.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: عواملی از جمله انتخاب مدیران خودروسازی براساس مناسبات سیاسی، انحصار و تبدیل شرکت های خودروسازی حیاط خلوت دولت ها باعث شده تا این صنعت از کارآمدی لازم برخوردار نباشد.
وی گفت: البته این موضوع مختص به خودرو نیست. در هر صنعتی که دولت حضور دارد، ضریب بهره وری پایین است.

مودودی خاطر نشان کرد: زیان انباشته چند هزار میلیاردی شرکت های خودروسازی نشان از آن دارد که دولت نه دلش می خواهد که این گاو شیرده را از دست بدهد و نه اجازه می دهد صنعت خودرو نفس تازه ای بکشد.

مودودی با انتقاد از واگذاری سهام شرکت های خودروسازی به صورت صندوق های ETF گفت: این روش واگذاری صرفا به نفع دولت است چرا که با حفظ سهام خود، درآمدزایی می کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت حتی یک درصد از سهام را نیز در اختیار داشته باشد، مدیریت غالب را برعهده دارد و لذا این روش واگذاری منجر به کاهش تصدی گری دولت و خصوصی سازی واقعی نمی شود.

رییس امور هماهنگی و نظارت بر همکاری منطقه ای معاونت اول ریاست جمهوری در ادامه گفت: یکی از شروط لازم برای رشد بهره وری در صنعت خودرو و حضور در بازارهای صادراتی، واگذاری شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی واقعی است.

منبع: خط بازار
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر