پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 52751
تاریخ انتشار: 03 خرداد 1399 11:14
درحالی‌که برخی اصولگرایان پیشاپیش نگران دخالت و مدیریت مجلس از بیرون به‌ویژه از سوی شورای ائتلاف اصولگرایان بودند، این شورا در نشستی که دو روز پیش برگزار کرده، نامزد‌های ریاست و هیئت‌رئیسه مجلس را نهایی کرده است. خروجی شورای ۶۲ نفره اصولگرایان حاکی از این است که رقابت نهایی برای ریاست مجلس بین قالیباف و حاجی‌بابایی خواهد بود و نامزد‌های هیئت‌رئیسه هم مشخص شده‌اند.
غنی نظری‌خانقاه، نماینده خلخال، درباره آخرین تصمیم‌های منتخبان جریان اصولگرا برای انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم در دومین جلسه شورای موقت مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفته است: مهم‌ترین دستور کار این جلسه اعلام حضور کاندیدا‌های ریاست مجلس یازدهم و ارائه برنامه‌ها و توانایی‌های خود به شورای مرکزی بود. در این جلسه محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی.

به گزارش شرق، اخبار حاکی است که نیکزاد و حسینی، وزرای احمدی‌نژاد در حالی به نفع قالیباف و حاجی‌بابایی کنار کشیدند که میرسلیم در جلسه‌ای که منتج به چنین نتیجه‌ای شده، شرکت نکرده است. این به این معنی است که میرسلیم با اعتراض به این روند و به احتمال زیاد رأسا در انتخابات ریاست مجلس شرکت خواهد کرد.

همه این‌ها در حالی است که پیش‌تر شورای ائتلاف هرگونه شائبه دخالت در نحوه انتخاب ریاست مجلس یا مدیریت این انتخاب را رد کرده و پایان کار این شورا را برای انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرده بود.

بگومگوی قالیباف و شمس‌الدین حسینی
غنی نظری‌خانقاه، نماینده خلخال، درباره آخرین تصمیم‌های منتخبان جریان اصولگرا برای انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم در دومین جلسه شورای موقت مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفته است: مهم‌ترین دستور کار این جلسه اعلام حضور کاندیدا‌های ریاست مجلس یازدهم و ارائه برنامه‌ها و توانایی‌های خود به شورای مرکزی بود. در این جلسه محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی.

حمیدرضا حاجی‌بابایی و مصطفی میرسلیم به‌عنوان داوطلبان ریاست مجلس در این جلسه حضور یافتند که هرکدام ۲۰ دقیقه برای جمعی ۶۲نفره صحبت کردند که این جمع ۶۲نفره چکیده و نمادی از دیگر منتخبان نیرو‌های انقلاب در مجلس یازدهم هستند. هرکدام از این پنج نفر نظرها، برنامه‌ها و راهکار‌های خود را برای مجلسی کارآمد و مردمی بیان کردند؛ برای مثال مصطفی میرسلیم بودجه‌نویسی در کشور را دارای اشکال دانست، به این معنی که مجلس فقط دو درصد می‌تواند در بودجه تغییرات ایجاد کند.

او افزود: شمس‌الدین حسینی به مسائل و مشکلات اقتصادی از سال ۹۲ به این سو پرداخت و ساختار مجلس را معیوب معرفی کرد و معتقد بود باید اصلاح ساختار مجلس در دوره یازدهم در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد؛ اما قالیباف برخلاف شمس‌الدین حسینی ریشه آمار‌های مبتنی بر مشکلات اقتصادی را نه از سال ۹۲ که از سال ۹۰ به این سو را ارزیابی کرد و به‌نوعی وزیر اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد را در به‌وجود‌آمدن مشکلات اقتصادی کشور مقصر دانست.

حمیدرضا حاجی‌بابایی هم مباحثی را مطرح کرد از جمله اینکه مجلس باید برای نام‌گذاری و شعار سال اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد، به نمایندگان شهرستان‌ها توجه شود و در پیشبرد طرح‌ها و نظرات به آن‌ها کمک شود. علی نیکزاد هم در فرصتی که داشت نظرات خود را مطرح و تأکید کرد دستگاه‌های اداری باید کوچک و چابک شوند و مجلس اجازه ندهد دولت بیش از این بزرگ شود.

او با بیان اینکه بخش زیادی از مباحث مطرح‌شده کاندیدا‌های ریاست مجلس یازدهم شعاری بود، خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل: اینکه هیچ نماینده‌ای نباید نماینده‌تر باشد یا مجلس در رأس امور قرار گیرد، بیش از آنکه ریشه در برنامه محوری داشته باشد، جنبه شعاری دارد.

نظری‌خانقاه افزود: مقرر شد در فراکسیون نیرو‌های انقلاب که همه اعضا حضور دارند، نتیجه این مباحث مطرح و در آنجا نسبت به معرفی گزینه فراکسیون تصمیم‌گیری شود که در عصر روز هفتم خرداد این جلسه فراکسیون برگزار خواهد شد. علاوه بر گزینه‌های ریاست هفت نامزد نایب‌رئیسی، سیدرضا تقوی، الیاس نادران، فرهنگی، منادی، مصری، میرتاج‌الدینی و قاضی‌زاده‌هاشمی هم در این جلسه برنامه‌های خود را به سمع و نظر منتخبان رساندند.

نظری‌خانقاه در پایان درباره جمع‌بندی جلسه گفت: مقرر شد هریک از نامزد‌های ریاست در فراکسیون نیرو‌های انقلاب که حائز بالاترین رأی شد، سایر افراد تمکین کنند و گردن نهند و این یک تعهد اخلاقی است؛ برای مثال در جلسه‌ای که نیکزاد، حسینی و حاجی‌بابایی داشتند، تا اینجای کار علی نیکزاد و شمس‌الدین حسینی از نامزدی ریاست انصراف دادند؛ بنابراین حمیدرضا حاجی‌بابایی با قالیباف رقابت می‌کند، مصطفی میرسلیم که در جلسه شورای مرکزی حضور داشت، در جلسه خصوصی نامزد‌ها که منتج به این توافق شد، شرکت نکرد.

اعتراض میرسلیم به نحوه انتخاب گزینه‌های نهایی ریاست مجلس در گعده اصولگرایان با شرکت‌نکردن در جلسه خصوصی نامزد‌ها در شرایطی است که مؤتلفه همچنان و به‌شدت از نامزدی او دفاع می‌کند.

حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با بیان اینکه میرسلیم گزینه مناسبی برای ریاست مجلس شورای اسلامی است، گفت: ازآنجایی‌که رئیس مجلس باید قوه مقننه را مدیریت کند، باید اشراف کلی بر قواعد، قوانین و مسائل و روابط کشور در سطح قوا و روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها داشته باشد. ازآنجایی‌که قوه مقننه باید تسهیل‌کننده و به‌نوعی روان‌کننده چرخ تحولات در کشور باشد، داشتن تجربه کاری و فکر خلاق و نگاه به آینده و در جریان مسائل ریز و درشت کشور بودن می‌تواند از جمله ویژگی‌های رئیس مجلس باشد. با توجه به اینکه رؤسای قوا ارتباط نزدیکی با رهبری انقلاب دارند، هرچه این ارتباط وثیق‌تر و دارای استحکام بیشتری باشد، بر فضای مجلس و فعالیت‌های آن تأثیرگذارتر خواهد بود. همچنین میرسلیم متانت و سعه صدر لازم برای همراهی و هماهنگی و به‌صف‌کردن نمایندگان در مجلس را دارد.

حمله آقاتهرانی به قالیباف
دبیر کل جبهه پایداری هم در ماجرای انتخاب ریاست مجلس صراحتا به قالیباف حمله کرده است. آقاتهرانی، نماینده مجلس یازدهم، با بیان اینکه منظور برخی محافل سیاسی از «وحدت باهم» وحدت با یک نفر است، گفت: «پس از آنکه جبهه پایداری اقدام به برگزاری جلسات وفاق کرد، متوجه شدم که بعضی از عزیزان به آقای محصولی و سایرین، واژه ناروای پدرخوانده را نسبت داده‌اند. با فرض اینکه خدای ناکرده آقای محصولی پدرخوانده هستند، پس چرا این عزیزانی که از نیرو‌ها و هواداران آقای قالیباف هستند، این نقد را به آقای قالیباف مطرح نمی‌کنند که چرا ایشان قبل از دیگران به دیدار همین پدرخوانده رفته و با وی وارد گفتگو درباره مجلس آینده شده است؟ آیا این رویکرد عزیزان چیزی غیر از داشتن استاندارد‌های دوگانه در تحلیل وقایع است که از طرفی آقای محصولی را پدرخوانده خطاب می‌کنند و از طرف دیگر به دیدار آقای قالیباف با ایشان واکنش خاصی نشان نمی‌دهند؟ دیدم که به‌تازگی برخی مدعی شده‌اند که آقای قالیباف به جلسات وفاق دعوت نشده‌اند یا اینکه مؤتلفه، پایداری و جریان چپ بر سر حذف آقای قالیباف از فرایند ریاست مجلس به اجماع رسیده‌اند که من می‌گویم خوب است سیاسیون و فعالان رسانه‌ای در نقل چنین مطالب خلاف واقعی، قدری خداترس باشند.

اولا که من اینجا صراحتا می‌گویم که دعوت‌نکردن از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات وفاق حتما خلاف واقع است، چراکه اصلا در جلسه وفاقِ ویژه کاندیدا‌های احتمالی که با جلسه اصلیِ حدودا ۳۰نفره متفاوت بود و در منزل آقای نادران برگزار شد، همه آنانی که در مظان ریاست مجلس قرار دارند، حضور داشتند. 
در این جلسه علاوه بر آقای نادران به‌عنوان میزبان و همچنین شخص آقای قالیباف، آقایان زاکانی، نیکزاد، حاجی‌بابایی و میرسلیم نیز حضور داشتند که بنده و آقایان میرتاج‌الدینی و تقوی نیز حاضر بودیم که علاوه بر این مورد، آقای پژمانفر نیز در مصاحبه‌ای که چند روز پیش منتشر شد، اذعان کردند که با وجود دعوت از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات اصلی وفاق که حدود ۳۰ نفر در آن جلسه حضور دارند، ایشان در جلسات شرکت نمی‌کنند که اینجا باید دوستان از آقای قالیباف بپرسند بعد از اعلام پذیرش شرایط جلسه مبنی بر پایبندی و حضورنداشتن به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری، علت شرکت‌نکردن ایشان در جلسات وفاق دقیقا چیست و چرا بعضی از طرفدارانشان برای فرافکنی، موضوع کذب دعوت‌نکردن از ایشان را مطرح می‌کنند. 
فردی مانند آقای میرسلیم با آن‌همه سوابق و همسویی و همراهی با رهبر انقلاب در زمان دولت ایشان که در جریان همین انتخابات هم از ارکان اصلی شورای ائتلاف به شمار می‌رفتند و گزینه ریاست مجلس به حساب می‌آیند، حالا، چون ممکن است این مسئله موردپسند عده‌ای نباشد، باید ائتلاف با چپی‌ها را به ایشان نسبت دهند؟ آیا این‌گونه رفتار‌ها یک نوع دیکتاتوری در سیاست‌ورزی نیست؟».

برائت احمدی‌نژاد از وزرایش
دفتر احمدی‌نژاد برخی مطالب منتشرشده در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور را دایر بر داشتن نظر یا دخالت دکتر احمدی‌نژاد در ترتیبات داخلی و تعیین هیئت‌رئیسه مجلس جدید رد کرد. گفته می‌شود نزدیک به ۵۰ مدیر احمدی‌نژادی در مجلس یازدهم حضور دارند و سه وزیر او هم نامزد ریاست مجلس بودند. شمس‌الدین حسینی یکی از گزینه‌های نامزدی مجلس، به‌تازگی به‌شدت از احمدی‌نژاد دفاع کرده بود تاجایی‌که برخی او را رابط احمدی‌نژاد و مجلس آتی دانسته بودند.

در اطلاعیه دفتر احمدی‌نژاد آمده است: «به استحضار عموم می‌رساند؛ علی‌رغم درخواست مکرر افراد و گروه‌ها، ایشان از هر نوع دخالت، اعلام نظر یا حمایت از شخص، گروه و یا جریان خاص در فرایند ثبت‌نام نامزدها، تبلیغات انتخاباتی و دیگر امور مربوط به انتخابات اخیر اجتناب کردند و اینک نیز در ترتیبات داخلی مجلس هیچ‌نوع دخالت، توصیه یا حمایتی از فرد، گروه و یا جریان خاصی نداشته و ندارند».

حسین کنعانی‌مقدم گفت: محمود احمدی‌نژاد اصولگرایی را قبول ندارد و اصولگرایان هم ایشان را از خود نمی‌دانند. در واقع او نه در مجلس یازدهم، نه در فعالیت‌های مرتبط با نظام و کشور و در نه در هیچ جای دیگر جایگاهی ندارد».

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر