جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 52674
تاریخ انتشار: 29 ارديبهشت 1399 12:37
ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، برای توسعۀ خدمات مرتبط با «شهر هوشمند» تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کردند.
به گزارش راه امروز به نقل از روابط عمومی ایرانسل، این تفاهم‌نامه که روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه 1399 در یک مراسم آنلاین و به صورت ویدیو کنفرانس با حضور دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل و دکتر حسن بُلوَردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل و نیز دکتر حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و دکتر محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران امضا شد، بر دو محور راه‌اندازی «مرکز آزمون» و «مرکز تجربۀ کاربری» خدمات مختلف شهر هوشمند متمرکز است.

با امضای این تفاهم‌نامه، زمینۀ لازم برای توسعۀ بستر شهر هوشمند و ارائۀ خدمات پایه‌ای شهر هوشمند، فراهم خواهد شد.

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم، هدف از راه‌اندازی مرکز آزمون را ارزیابی و آزمایش زیرساخت‌های مختلف و ایجاد بستری برای فرهنگ‌سازی شهر هوشمند عنوان و بیان کرد که فرایند تأسیس و تجهیز اولیه این مرکز انجام شده و پس از امضای تفاهم‌نامه، گام‌های اجرایی پروژه به صورت جدی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به طراحی طرح تجاری اولیه و آماده شدن زیرساخت لازم برای ارائۀ چندین خدمت مختلف، از جمله خدمات شهری، بر بستر اینترنت اشیای ایرانسل، عنوان کرد که برای بومی‌سازی ماژول‌ها و حسگرهای مربوط به این خدمات نیز سرمایه‌گذاری اولیه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ایرانسل مدت‌هاست در زمینۀ اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: هم‌اکنون تهران و تعدادی از شهرهای بزرگ کشور، از جمله مراکز استان‌ها به تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) تجهیز شده‌اند اما متاسفانه با اینکه شبکه آماده شده است اما خدماتی که قابلیت ارائه روی این بستر را داشته باشد، هنوز فراهم نشده  که امیدواریم از طریق این تفاهم‌نامه بتوانیم برخی از خدمات  شهر هوشمند را بر بستر اینترنت اشیا ارائه دهیم.

عباسی آرند گفت: از جمله خدماتی که می‌توان از طریق اینترنت اشیا ارائه کرد، خوانش کنتورهای آب، برق و گاز است که هوشمندسازی کنتورهای آن نیز تا حدودی انجام شده است. همچنین از طریق بستر اینترنت اشیا می‌توان سطح خدمات ارائه شده به آتش‌نشانی را ارتقا داد تا مانع از اتفاق‌های گذشته شویم.

مدیرعامل ایرانسل همچنین با اشاره به سهامداری ایرانسل در گروه اسنپ ابراز امیدواری کرد برخی از خدمات شهری از این طریق به شهروندان ارائه شود. وی در عین حال تأکید کرد که ایرانسل از کسب و کارهای نوپای حوزه‌ خدمات شهری نیز حمایت خواهد کرد تا با در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های لازم به آنها، بتوانند خدمات بهتری را در شهر اجرا کنند.

عباسی آرند به راه‌اندازی مرکزی با عنوان Irancell Labs با مأموریت ویژه در حوزۀ نوآوری اشاره و تصریح کرد ایرانسل از این طریق، زمینۀ انجام فعالیت‌هایی مانند خدمات شهر هوشمند را فراهم کرده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در مراسم آنلاین امضای تفاهم‌نامه میان این سازمان و ایرانسل اعلام کرد: «بسیاری از بسترهای ارائه خدمات شهری بر بستر تلفن همراه قرار دارد و به دلیل توجه ویژه‌ای که ایرانسل به موضوع شهر هوشمند دارد، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از بستر ایرانسل در این زمینه استفاده کرده است.»

فرجود با اشاره به مذاکراتی که از گذشته با ایرانسل برای توسعه شهر هوشمند انجام شده، با بیان این که «تا کنون مرکز آزمون تخصصی برای ارزیابی خدمات و زیرساخت‌ها وجود نداشت و حتی شبکۀ مورد نیاز نیز در دسترس نبود»  بیان داشت که قرار شده است با همکاری ایرانسل و شهرداری تهران و با توجه به دسترسی‌هایی که این دو مجموعه ایجاد خواهند کرد، بسیاری از زیرساخت‌های ارائه‌کنندۀ خدمات شهری در این مرکز آزموده شوند.

وی افزود: «همچنین مرکز تجربه کاربری نیز در کنار مراکز آزمون شکل خواهد گرفت و در این مراکز، خدماتی که قرار است به شهروندان ارائه شود، در معرض استفاده و کاربرد آنان قرار می‌گیرد.»

فرجود با اشاره به محور توسعۀ تخصصی شهر هوشمند که در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده، ابراز امیدواری کرد برنامه‌های تخصصی توسعۀ شهر هوشمند که در دستور کار دو طرف قرار دارد، طبق این تفاهم‌نامه شکل اجرایی به خود گیرد.

مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه رشد چشمگیر کاربرد خدمات دیجیتال در دوران شیوع ویروس کرونا، موجب شد عقب‌ماندگی برنامه‌های توسعۀ شهر هوشمند، تقریباً دو سال تسریع و جبران شود، ابراز امیدواری کرد تا این تفاهم‌نامه منجر به توسعه سریعتر پروژه‌های شهر هوشمند شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر