جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 52661
تاریخ انتشار: 29 ارديبهشت 1399 01:06
تحلیل فضای تغییرات بین‌المللی در گفت‌وگو با ابراهیم فیاض عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران

بعد از کرونا جامعه جهانی مردم شکل می‌گیرد

ابراهیم فیاض از چهره‌های تحلیلگر نزدیک به جریان اصول‌گرایی است، با این حال جناح محافظه‌کار از انتقادهایش در امان نیست. او که هرازگاهی به‌خاطر اظهارات جنجالی‌اش به صدر اخبار می‌آید.
به گزارش راه امروز: ابراهیم فیاض از چهره‌های تحلیلگر نزدیک به جریان اصول‌گرایی است، با این حال جناح محافظه‌کار از انتقادهایش در امان نیست. او که هرازگاهی به‌خاطر اظهارات جنجالی‌اش به صدر اخبار می‌آید. معلوم است وقتی به موضوع جنجالی‌‌ای مثل کرونا می‌رسد، چه دیدگاه‌های متفاوتی را ابراز می‌کند. تغییر مناسبات سیاسی و اجتماعی بعد از کرونا، سوال اصلی ما از فیاض، دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران، بود که در ادامه می‌خوانید.

جامعه جهانی بعد از کرونا چقدر شبیه قبل از دوران شیوع کروناست؟
معتقدم ساختار اجتماعی جهان به‌شدت درحال تغییر است و اگر تا پیش از این قرار بود جهانی‌ شدن با محوریت آمریکا رقم بخورد، بعد از کرونا جامعه جهانی مردم شکل می‌گیرد که افراد مختلفی در آن نقش و دخالت مستقیم دارند. همچنین حکومت‌های سیاسی متمرکز از بین می‌روند، آمریکا تبدیل به ایالت‌های مختلف می‌شود، روسیه و چین مثل قبل، حاکمیت مرکزی نخواهند داشت. همین حالا هم روابط گذشته بین دولت‌ها دستخوش تغییر و تحولات جدی شده است؛ مثلا چین اوراق قرضه‌ای را که از آمریکا خریده بود، به فروش گذاشته است و با این روند دلار تقریبا از بین می‌رود.
آمریکا هم تهدید کرده است کارخانجات خود را از چین بیرون می‌آورد.
بله. چین قبلا فکر اینجا را کرده بود و سهام اصلی کارخانه‌های آمریکایی را خریده بود. کرونا در آمریکا تولید شد، به چین صادر شد و چین هم چندبرابرش کرد و به خود غرب بازفرستاد، بنابراین باید بگویم این جنگ بیولوژیک خیلی جدی است. کرونا در ایتالیای کاتولیک، بیشترین فراگیری را داشت و درمقابل، آلمان بیشترین آمادگی را دربرابر آن داشت؛ چون منابع اطلاعاتی آلمان از آن مطلع بودند. خیلی‌ها نمی‌دانند که آلمان یکی از ‌سازمان‌های اطلاعاتی قوی جهان را دارد.
شواهد و قرائن می‌گوید اگر کرونا به‌صورت آزمایشگاهی به‌وجود آمده، در چین بوده است نه آمریکا، اما شما برعکس آن را می‌گویید؟
در یکی‌دو هفته اخیر مشخص شد که کرونا اولین‌بار در فرانسه و آمریکا پیدا شده و از کنسرتی که در آمریکا برگزار شده، شیوع پیدا کرده است، اما زیاد رسانه‌ای نشده بود تا وقتی به چین رسید. چین هم بلد بود چه‌کار کند. جنگ، جنگ است. ظاهرا چینی‌ها سی‌وسه‌بار آن را جهش داده‌اند. به هر ترتیب، کرونا وارد ژنتیک انسان‌ها خواهد شد و بسیار خطرناک خواهد بود و معلوم نیست چه اوضاعی در جهان به‌پا شود. ماجرای کرونا مثل ماجرای 11سپتامبر است که کاملا طراحی‌شده و حساب‌شده ازسوی غرب بود.
این نوع نظریات خیلی توهم توطئه‌‌ای نیست؟
عین واقعیت است. چرا توهم توطئه؟ فیلم‌های بسیاری در‌ هالیوود ساخته شده است که موضوع اصلی‌اش همین دستکاری‌های ژنتیکی یا بیماری‌های فراگیری مثل کروناست. شما فیلم شیوع را دیده‌اید؟ یا فیلم‌هایی مثل مرد مورچه‌ای که قبل از 11سپتامبر ساخته شده و عین ماجرا را تعریف کرده بود. شما فکر کرده‌اید ادامه این آزمایش‌ها و اجتماع بمب‌های اتمی در آمریکا و اروپا، ممکن است چه فجایعی به بار بیاورد؟
چین، روسیه و کره‌‌شمالی هم کم از این بمب‌های فاجعه‌آفرین ندارند؟
بله، اما آمریکا بیشتر از همه به این بمب‌ها دسترسی دارد که اگر یکی‌شان منفجر شود، برای نابودی دنیا کافی است. یکی از استراتژیست‌های الکترونیکی آمریکایی گفته بود کافی است یک دیوانه بمب‌های آمریکا را فعال کند، مثل یک بشکه بنزین که در خانه نگهداری می‌شود، اگر با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی‌ای منفجر شود، چیزی از خانه باقی می‌ماند؟ با آمدن کرونا خیلی از این مناسبات تغییر خواهد کرد. چین به فروپاشی نزدیک خواهد شد. انگلستان قطعه‌قطعه می‌شود. ترکیه و اردوغانی باقی نمی‌ماند و به‌طورکلی همه ابرقدرت‌ها و حکومت‌های فاشیستی و دیکتاتوری جهان از بین خواهند رفت.
تکلیف کشورهای خاورمیانه چیست؟
کشورهایی مثل عربستان و امارات که تحت سیطره ابرقدرت‌ها بودند، نیز به این شکل باقی نمی‌مانند. به‌طورکلی هیچ حکومت توتالیتری از این تغییر، در امان نخواهد بود. شرایط فعلی، مثل اوایل جنگ جهانی در آلمان است. مردم آلمان خوب و خوش بودند و گمان می‌کردند با آمدن هیتلر همه‌چیز تمام شده است اما نمی‌دانستند که قرار است چه بلاهایی سرشان بیاید. ما هم باید منتظر تغییرات بزرگ‌تر باشیم. با از بین رفتن حکومت‌ها، تحولات چشمگیری روی خواهد داد.
یعنی ملت‌دولت‌ها از بین می‌روند؟
دقیقا. دیگر nation-state نداریم و می‌توان گفت به‌جای آن people-state داریم. این‌گونه مشکلات خود مردم هم بهتر حل خواهد شد. بعد از کرونا در آمریکا نزدیک 50میلیون خانواده زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و اگر هر خانواده را به‌طور میانگین 4نفر درنظر بگیریم، می‌شود 200میلیون نفر. بخشی از درآمد طبقه متوسط هم وابسته به این‌هاست؛ یعنی می‌شود حدود 270میلیون. کل آمریکا 300میلیون نفر است. می‌دانید یعنی چه؟ خب آنچه مشخص است، این است که حکومت‌های متمرکز نتوانسته‌اند بحران‌ها و فقر را از بین ببرند، پس شاید بتوان امیدوار بود که people-state بتواند کاری بکند. جنگ هم نخواهد شد؛ چون کرونا آن‌قدر درگیری داخلی به‌وجود آورده است که حتی آمریکا هم نمی‌تواند به فکر جنگ دیگری باشد. کرونا همه نهادهای جهان را با سکته مواجه کرده است؛ سکته‌ای در دین، ورزش، فرهنگ و هنر که معلوم نیست کدامشان بتوانند بعد این سکته، زنده و سالم بمانند.

منبع؛ شهرآرا نیوز 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر