پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 52660
تاریخ انتشار: 28 ارديبهشت 1399 22:57
مدیر پروژه کمربند جنوبی می‌گوید شهرداری در ساخت این تفرجگاه به‌دنبال درآمدزایی نیست.
به گزارش راه امروز: امیررضا وثوقی نوشت: پس از گذشت 2سال از توقف عملیات اجرایی پروژه احداث کمربند جنوبی مشهد و پیشرفت 82 درصدی آن، حالا اجرای پروژه جایگزین در کمربند جنوبی به شکلی کاملا متفاوت و در راستای افزایش پهنه های سبز در شهر با هدف ایجاد بزرگ ترین تفرجگاه شهروندان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. شهرداری مشهد در پنجمین دوره کاری خود درصدد است یک پروژه آسیب زا را به طرحی دوستدار طبیعت تبدیل کند. این مجموعه با کاشت بیش از 3 هزار هکتار درخت در این منطقه تاکنون ، مسیر حرکت به سمت اصلاح آسیب های واردشده در تخریب های 12 سال گذشته و حفظ تعادل اکوسیستم ارتفاعات جنوبی شهر مشهد را با عزمی جدی می پیماید. با اینکه با تغییر رویکرد شهرداری و شورای پنجم و با نگاه ویژه این نهاد به حفظ سرمایه های طبیعی شهر، احداث بزرگ ترین تفرجگاه مشهد با سرعت در حال اجراست تا در حداقل زمان ممکن، شهروندان بتوانند از طبیعت بکر این منطقه استفاده کنند، هنوز ابهاماتی درباره برخی اقدامات شهرداری در این منطقه وجود دارد. هفته گذشته، خبر احداث و تکمیل پارکینگ 5 کیلومتری در حاشیه این تفرجگاه با ظرفیت 2 هزار جای پارک، حواشی متفاوتی به همراه داشت. عده ای توجه شهرداری برای احداث پارکینگ با ظرفیت زیاد در این منطقه و پیش بینی مشکلات ترافیکی آینده را ارج نهادند و درمقابل، برخی گروه ها این اقدام را آسیب زننده به
محیط زیست دانستند و هدف از اجرای آن را کسب درآمد برای شهرداری اعلام کردند.
مدیر پروژه کمربند جنوبی در گفت‌وگو با شهرآرا در واکنش به حرف و حدیث ها درباره تغییر کاربری این منطقه به پارکینگ عمومی گفت: 30 تا 40 درصد عملیات آسفالت در طول این 5 کیلومتر از گذشته اجرایی و عملیات زیرساختی آن نیز با پیشرفت 80 درصدی نیمه کاره رها شده است. مدیریت یا باید پس از 2سال از رهایی این پروژه با تغییر در کاربری آن به پارکینگ عملیات اجرایی، آن را به پایان می بُرد یا عملیات پارکینگ در این منطقه را بدون کف سازی مناسب به بهره برداری می رساند. امیر رمضانی افزود: در این صورت گرد و خاک و ریزگردهای ناشی از رهاسازی عملیات کف سازی در این پروژه، آسیب ها و تخریب های زیست محیطی دیگری به وجود می آورد. وی با بیان اینکه مدیریت شهری تصمیم گرفت با آسفالت پارکینگ از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری کند، افزود: اگر از ابتدا قرار بود این منطقه را برای اجرای پارکینگ آماده کنیم، بی شک بهترین گزینه آسفالت ریزی نبود؛ این قسمت محل تردد پروژه کمربند جنوبی بوده است که شهرداری می خواهد با تغییر کاربری آن، بهترین بهره را از عملیات های عمرانی این منطقه ببرد. به گفته رمضانی، شهرداری قصد دارد یک پروژه نیمه تمام کمربندی را به پارکینگ تبدیل کند و به همین دلیل ناچار است عملیات های صورت گرفته را ترمیم و تکمیل کند. اگر بازه زمانی بیشتری برای بهره برداری از این پروژه در اختیار بود، شاید می شد تغییراتی در کف سازی این منطقه ایجاد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که پروژه در تابستان امسال به بهره برداری برسد و شهروندان از امکانات این تفرجگاه بهره ببرند.
هدف ما ارائه خدمت است؛ نه کسب درآمد
با اینکه برخی افراد، احداث و تغییرکاربری پروژه کمربند جنوبی را ایجاد منطقه ای همانند طرقبه و شاندیز با هدف کسب درآمد برای شهرداری مطرح می کنند، مدیر پروژه کمربند جنوبی، هدف شهرداری در تکمیل این پروژه را صرفا ارائه خدمات به شهروندان بیان و هرگونه اقدام در راستای کسب درآمد مازاد برای شهرداری را تکذیب می کند. رمضانی با اشاره به این صحبت شهردار مشهد که «در اجرای این پارکینگ ها بنا به درآمدزایی نبوده و قرار نیست مبلغی برای عوارض از شهروندان دریافت شود» گفت: اگر در آینده، شرکتی مسئولیت نگهداری و ارائه خدمات در این حوزه را داشته باشد و تصمیم به دریافت مبالغی برای حفاظت از خودروها گرفته شود، این مبالغ دریافتی رقم چندانی نخواهد شد که برخی شائبه درآمدزایی از احداث پارکینگ را مطرح می کنند! به گفته او ضلع جنوبی این منطقه به ارتفاعات ختم می شود و فاصله بین پارکینگ و ارتفاعات در بعضی قسمت ها کمتر از 2متر است؛ به معنای دیگر بلافاصله شیب کوهستان شروع می شود و خطر ریزش تراشه ها و سنگ ریزه اجازه ایجاد مکان اضافه را نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر قسمت ها در ضلع شمالی این تفرجگاه، مشابه ارتفاعات ضلع جنوبی است، گفت: این موضوع امکان تعبیه و ایجاد فضای جدید در این منطقه را با محدودیت مواجه می کند؛ البته تعدادی پهنه 2هزار متری در این ضلع وجود دارد که قرار است برای ارائه خدمات رفاهی از جمله ایجاد دستشویی، نمازخانه و خدمات ورزشی و فرهنگی و نیز مکان ارائه بروشورها و اجرای رویدادهای مختلف از آن ها استفاده شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر