پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 52659
تاریخ انتشار: 29 ارديبهشت 1399 00:50
با اجرای طرح شهرداری مشهد علاوه بر سامان‌دهی کارگران ساختمانی سطح شهر بیش از 1000 کارگر روزمزد نیز درپروژه‌های شهری مشغول به کارشدند
به گزارش راه امروز به نقل از شهرآرا نیوز،  لیلی رحمانی - دور تا دور میدان می نشستند و چشم به راه توقف خودروهایی بودند که به عنوان کارفرما یکی از آن ها را انتخاب کند. گوش هایشان به صدای ترمز ماشین ها حساس می‌شد و بلافاصله بعد از ایستادن اولین ماشین، از جا بلند می شدند و به سمت آن می رفتند تا بتوانند گوی سبقت را از بقیه بربایند و کار را بگیرند. دیدن این صحنه ها تا همین چند وقت پیش از چشم کسی دور نمی ماند. اما حالا داستان تغییر پیدا کرده است. مدیریت شهری مشهد کاری کرده کارستان و مشکل چندین ساله کارگران فصلی و گذری این شهر را برای همیشه به پایان نزدیک کرده است. مراکز سامان دهی کارگران ساختمانی. این عنوان مجموعه هایی در چهارگوشه شهر است که حالا به همت مدیریت شهری مشهد تجهیز شده تا راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران بیکاری کارگران ساختمانی و فصلی مشهد باشد. سازه‌هایی نوپا که بعد از شیوع کرونا و با هدف کمک به سامان دهی کارگران سرگذر ساخته شده و قرار است پلی باشد بین کارگر و کارفرما. حدود صد صندلی با فواصل مشخص زیر سایه سقف موقت این سازه گذاشته شده است. 
آنطرف هم چند نفری مسئول ثبت اسامی و رتق و فتق امور هستند. وجهی پرداخت نمی شود و اجباری در کار نیست. کارگران در ملاقات حضوری با کارفرما تصمیم می گیرند کار را قبول کنند یا نه. کارفرما هم خیالش راحت است که کارگری که کار را قبول می کند، هم اهل کار است و هم مرکز مورد نظر به عنوان ضامن و ناظر حضور دارد. همه این ها بماند؛ شهرداری قول داده است که اگر کسی نتوانست کار مناسبی پیدا کند، او را برای کار در پروژه های شهری و به خصوص 2پروژه کشف رود و کمربند سبز جنوبی به کار بگیرد. همه چیز تا اینجای کار خوب به نظر می رسد اما هنوز هم برخی کارگران و حتی تعدادی از کارفرماها از ثبت نام در این مراکز سر باز می زنند؛ موضوعی که شهرداری امیدوار است در روزهای آینده حل شود. قصه کارگران روزمزد، از آن زخم های قدیمی است که در این روزها سر باز کرده و چرکی تر از همیشه شده است. عامل آن هم پرخبر ترین کلمه در این روزها یعنی «کرونا»ست! ویروسی که بیشترین آسیبش را به کسانی زد که مزدشان روزانه بود و معیشتشان ند یک تکان؛ جمعیتی که کارگران سرگذر پای ثابت آن بوده و هستند.

البته این بار تهدید کرونا توانسته سرعت بیشتری به طرح هایی بدهد که در گذشته به شکل های گوناگون و در ابعاد مختلف به آن پرداخته شده و به جایی نرسیده بود؛ مثال آن مرکز سامان دهی مشاغل میدان دلاوران است که در فضایی 300 متری و مجهز با همین هدف ساخته شد، روزهای بسیاری خالی ماند، اما حالا 5 ایستگاه جدید که ظاهرشان هم به ایستگاه دلاوران نمی رسد، روز به روز شلوغ تر و پر مراجعه تر می شود.
همه این ها نشان می دهد که طرح موجود در اصل مشکلی ندارد و هرچه هست، بی اعتمادی و نبود فرهنگ سازی دراین زمینه است. یکی از کارگران حاضر در ایستگاه میدان فردوسی با اعلام رضایت از طرح جدیدی که شهرداری در روزهای اخیر پایه آن را نهاده است، می گوید: این موضوع سبب شده تا هم خیال ما برای پیدا کردن کار و تامین هزینه زندگی راحت شود و هم کسانی که به دنبال کارگر هستند با مشکلات قبلی مواجه نشوند.
به گفته او وضعیت کاربعد از کرونا آنچنان برای کارگران ساختمانی و فصلی وخیم بوده که آسیب های زیادی را متوجه زندگی آن ها کرده است.
کارگری دیگر در ایستگاه بزرگراه امام علی(ع) نیز با ابرازخرسندی از وضعیت جدید کارگران مشهدی می گوید: امیدوارم این طرح با قوت و قدرت پیگیری شود و مانند طرح های نصفه و نیمه سال های قبل که با شکست مواجه شد نباشد. او بر این باور است که این سامان‌دهی اگر زودتر از این ها اتفاق می افتاد، کارگران ساختمانی هم در مشهد حال روز بهتری را نسبت به حالا داشتند.
یکی از کارکنان ایستگاه دلاوران در این باره می گوید: کسی که اهل کار باشد، مراجعه می کند و کار مناسبی هم برایش پیدا می شود. مشکل از کسانی است که با نام کارگران در اینجا تجمع می کنند و به دنبال سو ءاستفاده از کسانی هستند که به قصد خیر، نذری های خود را برای توزیع به خیابان های این حوالی می آورند.
او با شکایت از فضای ناامن ایجاد شده به دلیل چنین رفتارهایی می گوید: در مرکز ما همه شرایط لازم مهیاست اما بعضی افراد به دنبال کار نیستند.
این سازه ها که در 5 جایگاه میدان «امام حسین (ع)»، میدان «فردوسی»، بین بزرگراه «امام علی(ع)» و بولوار «سیدرضی»، بولوار «خلج» و بولوار «سلمان» شکل گرفته اند، در انتظار تصویب لایحه ای هستند تا این طرح با قدرت بیشتری پیش رود.
معاون خدمات شهری شهردار مشهد هم دیروز در بازدید از جایگاه میدان فردوسی در این باره بیان می کند: در روزهای نخستین برنامه ریزی برای این پروژه 2طرح کوتاه مدت و بلند مدت مدنظر بود؛ چرا که این مشکلات از آن دست مسائلی نیست که ظرف چند روز و چند هفته حل شود.
مهدی یعقوبی ادامه می دهد: بعد از شیوع کرونا و مشکلات ایجاد شده این سازه ها در یک طرح ضربتی و به دستور شهردار و البته با نظر کارشناسان شکل گرفت؛ براساس نظر این کارشناسان 25 نقطه در نظر گرفته شد که از آن بین 12 مورد برای احداث جایگاه انتخاب شد.
به گفته یعقوبی، لایحه مورد نظر برای بررسی و اعلام نظرات نهایی به شورای شهر ارائه شده و قرار بر تعیین حوزه اختیارات و دیگر جزئیات در روزهای نزدیک است.
او با تأکید بر اینکه احداث این سازه های موقت، اقدامی ضربتی و پایلوت(آزمایشی) بوده است، می افزاید: در روزهای ابتدای کار، بازخوردهای منفی وجود داشت و باعث ناامیدی بسیاری شده بود اما به تدریج و بعد از گذشت چند روز مراجعات افزایش پیدا کرد. اکنون انجمن صنفی کارگران هم پای کار آمده و در حال صدور کارت برای کارگران است. در کنار این اقدامات نیز شهروندان به تدریج این موضوع را درک کرده اند که حتی ارائه کمک ها اگر از سوی این مراکز و با مدیریت آن ها باشد، بهتر به نتیجه خواهد رسید و به همین دلیل استقبال بیشتر شده است و امیدواریم تا سال آینده نیز شرایط بهتر شود.
او همچنین درباره به کارگیری کارگران در پروژه های شهری بیان می کند: از روزهای نخست شروع به کار این جایگاه ها تاکنون علاوه بر کارگرانی که در پروژه های شهرداری به کار گرفته شده اند، بیش از هزار نفر از این جایگاه ها و بعد از ساعت 10 صبح، به پروژه هایی چون کشف رود و کمربند جنوبی منتقل شده اند و حقوق آن ها نیز به صورت روزانه پرداخت شده است. پس از تصویب لایحه در شورای اسلامی شهر، از همه نهادها و سازمان ها خواهیم خواست جدی تر از قبل پای کار بیایند و از این افراد در پروژه های خود استفاده کنند.
یعقوبی تأکید می کند: هیچ اجباری در به کارگیری این افراد نیست و خود آن ها بعد از بررسی شرایط به مراکز مراجعه و در پروژه ها شروع به کار می کنند. از طرفی کارفرماها نیز با مراجعه به مراکز سامان دهی، کارگرانی را به کار خواهند گرفت که شناخته شده هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر