جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 52592
تاریخ انتشار: 23 ارديبهشت 1399 12:04
19 تن از نیروهای ارتش به شهادت رسیدند

جزئیاتی از تراژدی شناور «کنارکِ»

نیروی دریایی ارتش با انتشار بیانیه‌ای چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد. در این بیانیه آمده است: «شناور کنارک» در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار دچار حادثه شد و ۱۹ تن از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.
به گزارش راه امروز: بامداد دوشنبه روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک خبر داد و پس از آن روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهادت ۱۹ نفر از نیروهای ارتش را طی این حادثه تایید کرد. 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تشریح چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار گفت:« ‌عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.» پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله‌ای کوتاه در محل حضور یافتند و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. نیروهای مستقر در شناور مذکور رشادت مثال‌زدنی در نجات جان همرزمان خود به‌خرج دادند. به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد شهدای این حادثه ۱۹تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵نفر است که در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برند. بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است. روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت‌طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تاکید و عنوان کرده است، انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

بستری ۱۲ مجروح
همزمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: «۱۲ نفر از حادثه دیدگان ناو کنارک در بیمارستان امام علی (ع) چابهار بستری هستند.» دکتر مهران امینی‌فرد روز دوشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد: «یکشنبه شب پس از اطلاع از حادثه و مجروح شدن تعدادی از خدمه و پرسنل ناوچه کنارک تعداد ۱۰ آمبولانس به اسکله هفت تیر اعزام شدند و مجروحان را به بیمارستان منتقل کردند.» وی افزود: «در مجموع ۱۶ نفر به بیمارستان امام علی (ع) انتقال یافتند که یک نفر فوتی، سه نفر سرپایی درمان، ۲ نفر در مراقبت‌های ویژه و یک نفر جراحی و ۱۲ نفر تاکنون بستری هستند.»

مراسم تشییع
همچنین به گزارش «ایسنا»، مراسم تشییع  پیکر مطهر  ۱۹ تن از شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سانحه دریایی شناور کنارک به شهادت رسیدند، قرار است صبح سه شنبه در منطقه سوم دریایی کنارک برگزار ‌شود. بنابراین گزارش، این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، مسوولان استان، همرزمان و خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور
به دنبال این حادثه حسن روحانی، رئیس‌جمهور شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی خطاب به امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت:« سانحه ناگوار و دلخراش برای یک فروند شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهادت و مجروح شدن جمعی از دریادلان ارتش که در حین انجام رزمایش دریایی در راستای افزایش امنیت ملی و حفظ و تقویت آمادگی دفاعی کشور به وقوع پیوست، موجب اندوه و تأثر عمیق گردید. اینجانب ضمن تجلیل از خدمات این مدافعان وطن، ضایعه وارده را به جنابعالی، ارتشیان غیور و خانواده‌های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و در این ماه عزیز برای شهدای حادثه، علو درجات و برای مجروحان سلامتی و شفای عاجل مسألت دارم.»

پیام‌های تسلیت مقام‌های نظامی
همچنین در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه ناوکنارک،  سرلشکر سید‌عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در پیام تسلیتی به این مناسبت نوشت:«شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.» همچنین در پی بروز این حادثه سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد. به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم به نقل از سپاه نیوز، در متن پیام فرمانده کل سپاه به این شرح است: «شهادت جمعی از دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران و همرزمان شجاع جنابعالی در حین تمرین نیروی دریایی آن سازمان، در آب‌های دریای عمان را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، جنابعالی و آحاد فرماندهان و کارکنان آجا و خانواده معظم شهیدان این حادثه، تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.» همچنین سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به فرمانده کل ارتش پیام تبریک و تسلیتی صادر کرد.

تجلیل شمخانی
دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با صدور پیامی از مقام شهدای والا مقام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجلیل کرد. به گزارش «ایسنا» در متن این پیام آمده است: «آب و خاک و آسمان این سرزمین پرافتخار به پشتوانه مردانگی و ایثار سربازان جان برکفی که پاداشی جز شهادت زیبنده مجاهدت بی مثالشان نیست همواره امن و آرام است؛ در برابر عظمتشان سر تعظیم فرود می‌آوریم و بر روح بلند و آسمانی‌شان درود می‌فرستیم.» دریابان شمخانی در ادامه افزود:« شهادت جمعی از همرزمانم در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به فرماندهی معظم کل قوا، ارتشیان سرافراز و خانواده‌های ارجمند این عزیزان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.»

دلنوشته ظریف برای شهدای ناوچه کنارک
همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار، برای شهدای ناوچه کنارک دلنوشته‌ای نوشت. به گزارش «ایسنا» در دلنوشته محمد جواد ظریف آمده است: «از خون جوانان وطن لاله دمیده، از ماتم سرو قدشان، سرو خمیده، در سایه گل، بلبل از این غصه خزیده، گل نیز چو من در غمشان جامه دریده.» پیش از سحر، از وقوع حادثه دردناک برای ناوچه کنارک و شهادت و جراحت جمعی از دریادلان ارتشی مدافع امنیت دریایی ایران عزیزمان مطلع شدم که عمیقا قلبم را به درد آورد. نمی‌دانم چه بگویم که حق مطلب را ادا کنم. ما همه مدیون این عزیزان که از جان خود برای امنیت و آسایش ما می‌گذرند، هستیم. این رخداد تلخ و متاثر‌کننده را خاضعانه خدمت فرماندهی معظم کل قوا، خانواده‌های داغدار، مردم بزرگ ایران و برادران و خواهران ارتشی‌ام تسلیت عرض می‌کنم. ان‌‌شاء‌الله خداوند به رحمت ماه مبارک رمضان، این شهدا را مهمان سفره‌ حضرت علی (ع) نماید.»

ویژگی‌های شناور کنارک
«کنارک» ناوچه موشک‌انداز کلاس هندیجان با کد ۱۴۰۳ از سال ۱۹۸۸ در خدمت است.خبرگزاری تسنیم در گزارشی به تشریح ویژگی‌های شناور کنارک که دچار حادثه شد، پرداخت و نوشت:« شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک ملحق شده بود.» شناور کُنارک با شماره بدنه ۱۴۰۳، یکی از چند شناور کلاس «هندیجان» در نیروی دریایی است که وظیفه اصلی لجستیک و پشتیبانی را به‌عهده دارند. شناورهای این کلاس، ساخت کارخانه کشتی‌سازی damen هلند هستند که با شناسه MIG-S-۴۷۰۰-SC شناخته می‌شوند.
برچسب ها: شناور کنارک
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر