جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 52562
تاریخ انتشار: 22 ارديبهشت 1399 00:58
مهدی دادفر/دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
به دنبال افزایش شدید قیمت خودرو در کشور این روزها شاهدیم که مسوولان از جایگاه‌های اجرایی، قضایی، شبه قضایی مکرراً به تقبیح، توبیخ و تهدید فعالان حوزه از تولیدکننده تا واسطه‌ها اقدام می‌کنند. یاد داستانی افتادم که چند رفیق در محلی متروک در تاریکی شب به اجبار سکنی گزیده بودند که ناگهان صدایی هر سه را هراسان کرد. یکی گفت از اجنه هستند و باید بسم ا... گفت. دیگری گفت از درندگانند و باید چوب‌دستی فراهم کرد و جانش به جان‌آفرین تسلیم کرد، دیگری گفت به گمانم هر دو خواب دیده‌اید چون صدایی نیامد و خود را به تغافل زد اما تا صبح هر سه لرزیدند و خواب در دیده‌شان نیامد. با طلوع آفتاب از بیقوله خارج شده و دیدند کبوتری پایش در طناب تنیده شده و از شب تاکنون در حال تقلا برای رهایی خود از بند است و هر بار که می‌جنبد صدایی برمی‌خیزد. حال شده است داستان خودروسازی ما که مالک بنگاه مدیران را فرا‌خوانده بسم‌الله می‌گوید و اتمام حجت می‌کند و بازخواست از عدم افزایش تولید و دیگری چوب‌دستی برداشته تا عوامل ایجاد آشوب در بازار را شناسایی و تادیب کند و دیگری کلاً خود را به تغافل زده و انگشت اتهام به سمت واردات چی‌ها گرفته است. آقایان صبح خواهد شد و همه جا روشن و آن‌وقت همه خواهند فهمید که نه جن بود و نه درنده و غفلت مشکلی را حل نخواهد کرد. اندیشمند فرهیخته؛ وارداتچی‌ها سه سال است که وارداتی نداشته‌اند سرمایه‌شان نیز به یمن تدبیر از بین رفته و در تمام اظهارنظرهای رسمی و غیر رسمی خود اعلام کرده‌اند که (با توجه به محدودیت‌های ارزی کشور و تحریم‌های خصمانه و ظالمانه با هدف همراستایی با اهداف ملی انتظار از سرگیری واردات را نداشته و ندارد) و اگر گلایه‌‌‌ای دارند از بی‌کفایتی در اتخاذ تصمیم به موقع جهت رهاسازی خودروهای مانده در گمرکشان بوده است که سه سال خاک می‌خورد. اما شما به عنوان مالک بزرگ‌ترین بنگاه خودروسازی کشور در مظان اتهام مهندسی بازار و ایجاد انحصار مطلق با هدف جبران زیان‌های انباشته و پنهان‌شده‌ای هستید که ناگهان به علت فشارهای خصمانه دشمنان و تحریم‌های ظالمانه عنان کار از دستتان به در شد و وضعیت خودرو را به اینجا کشانیدید.
 از این‌رو، به نیابت از همه مردم از شما تقاضا داریم تا برنامه استراتژیک تحریمی دو خودرو ساز را که مالکیت آنها با شماست جهت تنویر افکار عمومی منتشر بفرمایید. قبول زحمت فرمایید و انبارهای قطعات یدکی مورد نیاز تولید را که با توجه به شرایط تحریمی کشور حداقل برای 2 سال تولید و بر اساس متوسط آمار تولید 5 ساله گذشته پر بود رونمایی فرمایید تا همگان بدانیم که چه برنامه‌ریزی دقیق، قوی و همه‌جانبه‌‌گرانه‌ای برای حفظ آرامش بازار در سر داشته‌اید. آیا می‌توانید حکایت به کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و شجاع در این دو صنعت را نمایش دهید تا همه مردم و وارداتچی‌ها گوهرهای نایاب این صنعت و متخصصین تازه از گرد راه رسیده تان را بیشتر بشناسند؟ مالک محترم دوبنگاه خودروسازی کشور آیا امکان دارد برنامه اجرایی چابک‌سازی و کاهش هزینه دو بنگاه تحت مدیریت خود را برای همگان به نمایش بگذارید تا همگان قوه مانور و عملیات شما و مدیران خبره‌تان را نظاره‌گر باشند. 
این دو خودروسازی سرمایه همه مردم ایران و چشم و چراغ ورادتچی‌هاست که اسیر مدیریت دولتی- محفلی شده است. مدیریتی که سرخوش از برجام با تله‌گذاری برای وارداتچی‌ها ضمن هتک اعتبار و حیثیتشان همه را با اجبار و اکراه به وادی هدایت ساخت که انتهایش حبس بود. سامانه پرداخت‌های مالی دو خودروساز را در معرض دید همگان قرار دهید تا کارگران زحمت کش غیرموثر در تصمیم‌گیری انصاف در پرداخت‌های مالی را مشاهده نمایند.  

قراردادها و مبلغ‌شان را افشا فرمایید، مردم خودشان قیمت تمام شده را احساء خواهند کرد. بزرگوار راه را اشتباه رفته‌اید. دولت‌ها باید مراقبت و پشتیبانی کنند، ولی نه از خود مردم بلکه باید پاسدار اوضاع و احوالی باشند که در آن تولید‌کنندگان، بازرگانان (وارداتچی‌ها)، کارگران و کارآفرینان مبتکر، پس‌اندازکنندگان و مصرف‌کنندگان بتوانند هدف‌های خود را در سایه صلح دنبال کنند. اگر دولت‌ها فقط همین کار را بکنند و کار دیگری نکنند وضعی که مردم برای خودشان ایجاد می‌کنند از آنچه شاید دولت بتواند برایشان ایجاد کند بسیار بهتر است.  اندیشمند گرانقدر و چابک؛ بدان که اقتصاد دستورپذیر نیست. اقتصاد موجودی زنده است که تابعی از تربیت و رفتار ماست و بر اساس آن رفتار می‌کند و مسوولیت همه کاستی‌ها و سستی‌ها و بی‌برنامگی‌ها را متوجه وارداتچی‌ها و خبرسازی‌ها دانستن دردی را دوا نکرده و نخواهد کرد. این امتحان شماست؛ وارداتچی‌ها تا سال 1395 امتحان خود را پس داده‌اند و ضمن آشنا کردن مردم با مفهوم تکنولوژی در صنایع خودرو قیمت خودروهای وارداتی را علی‌رغم افزایش هر روزه تعرفه‌ها، عوارض، اسقاط، مالیات، ارزش افزوده و... در کمترین قیمت و بالاترین سطح رضایت‌مندی مشتری نگه داشتند حال یکه تاز این میدان شمایید، دنبال متهم نگردید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر