سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 52553
تاریخ انتشار: 21 ارديبهشت 1399 10:27
بررسی آمار‌های ۲۰ اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد

دو روند متفاوت در آمار کرونا

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که روند هفتگی بیماران کرونایی صعودی بوده، اما میزان فوتی‌ها طی هفته روند نزولی را ثبت کرده است. بر اساس آمار رشد هفتگی مبتلایان معادل ۹۱ درصد بوده است. اما میزان فوتی‌ها نسبت به هفته قبل کاهش ۲۶ درصدی را ثبت کرده است.
 اگرچه روند افزایشی مبتلایان طی یک هفته صعودی بوده است، میزان فوتی‌های روز گذشته با ثبت رقم ۴۸ نفر نسبت به هفته قبل کاهش ۲۶ درصدی را ثبت کرده است. در مجموع به نظر می‌رسد که دو روند در آمار‌ها وجود دارد؛ میزان مبتلایان با توجه به افزایش قدرت آزمایش‌ها روند صعودی به خود گرفته است، اما میزان مرگ و میر کاهشی ثبت شده است. با این آمار میزان کل فوتی‌ها به رقم ۶ هزار و ۵۸۹ نفر رسیده است.

روز گذشته میزان مبتلایان به رقم ۱۵۲۹ نفر در روز رسیده است، همچنین میزان فوتی نیز به رقم ۴۸ نفر رسیده است. این میزان فوتی‌ها در سال جاری، کمترین میزان به استثنای آمار روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه (۴۷ نفر در آن روز) بوده است. افزایش مبتلایان در روز‌های اخیر بیشتر به علت افزایش قدرت تست‌گیری بوده است.

روز گذشته نیز بیشترین میزان آزمایش روزانه کرونا با رقم ۱۴ هزار و ۳۲۱ نفر در روز ثبت شد. این رقم، بیشترین سطح آزمایش‌گیری در یک ماه اخیر بوده است. مجموع آزمایش‌های صورت‌گرفته در ایران تا روز گذشته به رقم ۵۷۳ هزار و ۲۲۰ نفر رسیده است.

دو روز قبل نیز میزان تست روزانه رقمی بیش از ۱۴ هزار تست در روز ثبت شده است. مسوولان در روز‌های اخیر تاکید کردند که قدرت تست کرونا افزایش یافته و موارد مشکوک یا افراد در ارتباط بیماران کرونا نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این موضوع باعث شده است که روند مبتلایان در روز‌های اخیر صعودی باشد.

البته روند صعودی شیوع بیماری در برخی استان‌ها نیز ثبت شده است. در حالی که برخی گمان می‌کردند گرمای هوا باعث کاهش شدید بیماران می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پیش‌بینی درست نبوده است. زیرا در برخی استان‌ها که اتفاقا دمای بالایی نیز دارند، میزان شیوع به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

اما در استان‌های سردسیر ایران وضعیت به نسبت بهتر است. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها در انتظار تولید واکسن هستند، اما به نظر می‌رسد که مدت زمان تولید واکسن به حدود یک سال خواهد رسید. در حال حاضر میزان مبتلایان در دنیا همچنان صعودی است، اما بسیاری از کشور‌ها محدودیت‌های خود را کاهش داده‌اند. در برخی از کشور‌ها میزان مبتلایان نسبت به روز‌های ابتدایی کاهش یافته است و کشور‌ها امیدوارند که با فاصله‌گیری اجتماعی، روند بیماری را کنترل کنند.

میزان مبتلایان کل دنیا به رقم ۴ میلیون نفر رسیده است که از این رقم ۱۰۶ هزار و ۲۰۰ مورد سهم ایران بوده است. روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ۱۵۲۹ نفر به میزان مبتلایان افزوده شده است. این رقم نسبت به آمار روز قبل کاهش ۲ درصدی را ثبت کرده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت به هفته قبل آمار تقریبا دو برابر بوده و رشد ۹۱ درصدی را ثبت کرده است. این بیشترین رشد هفتگی از یازده فروردین‌ماه است. البته بخشی از افزایش در روز‌های اخیر به این دلیل بوده که قدرت تست‌گیری افزایش یافته است.

مقایسه آزمایش‌های گرفته شده

روز گذشته تعداد آزمایش‌های صورت‌گرفته به رقم ۱۴ هزار و ۳۲۱ نفر رسیده است. این رقم بیشترین سطح آزمایش از ابتدا بوده است. طی یک ماه اخیر متوسط آزمایش‌های روزانه حدود ۱۳ هزار و ۱۵۰ عدد بوده که آمار روز گذشته بیشترین رقم بوده است. به‌نظر می‌رسد که با توجه به افزایش قدرت آزمایش‌گیری روزانه در روز‌های آینده نیز این مسیر صعودی تداوم داشته باشد.

البته حتی با وجود افزایش قدرت تست در ایران، این رقم نسبت به بسیاری از کشور‌ها در سطح کمتری قرار دارد. بر اساس آمار‌ها میزان آزمایش‌های انجام شده در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، ۶ هزار و ۶۵۴ نفر است. این رقم در کشور‌هایی نظیر اسپانیا و ایتالیا معادل ۴۰ هزار نفر است که نسبت به ایران رقم بسیار بالاتری است. در ترکیه این رقم معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت شده است. در بین ۱۰ کشور اول تنها آمار برزیل کمتر از ایران بوده است. برزیل به ازای هر یک میلیون نفر، هزار و ۶۰۰ نفر را تست کرده است.

روند نزولی فوتی‌ها

اگرچه روند افزایشی مبتلایان طی یک هفته صعودی بوده است، میزان فوتی‌های روز گذشته با ثبت رقم ۴۸ نفر نسبت به هفته قبل کاهش ۲۶ درصدی را ثبت کرده است. در مجموع به نظر می‌رسد که دو روند در آمار‌ها وجود دارد؛ میزان مبتلایان با توجه به افزایش قدرت آزمایش‌ها روند صعودی به خود گرفته است، اما میزان مرگ و میر کاهشی ثبت شده است. با این آمار میزان کل فوتی‌ها به رقم ۶ هزار و ۵۸۹ نفر رسیده است.

در سال جاری کمترین میزان فوتی روزانه در ۱۴ اردیبهشت‌ماه با ثبت رقم ۴۷ نفر بوده است. در دنیا میزان کل فوتی‌ها به رقم ۲۷۶ هزار نفر رسیده است. بیشترین آمار فوتی‌ها در دنیا در آمریکا بوده و تا روز گذشته این آمار به ۷۸ هزار و ۶۱۷ نفر رسیده است. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این روند در روز‌های آینده به بیش از ۱۰۰ هزار نفر برسد.

در رده دوم، انگلیس قرار دارد که میزان فوتی‌ها در این کشور ۳۱ هزار و ۲۴۱ نفر ثبت شده است. ایتالیا نیز با ثبت ۳۰ هزار فوتی در رده بعدی قرار دارد. یکی از نکات قابل‌توجه در آمار‌های جهانی این است که میزان افراد مبتلا در روسیه حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده، اما میزان فوتی‌های این کشور‌ها تنها هزار و ۸۲۷ نفر بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد که قدرت تست در این کشور بسیار بالا بوده است. در این کشور ۵ میلیون و ۲۲۱ هزار تست صورت گرفته است. عکس این کشور در برزیل است، جایی‌که میزان فوتی‌ها به رقم ۱۰ هزار نفر رسیده، اما تنها ۱۴۶ هزار بیمار شناسایی شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که روند افزایشی فوتی‌ها در برزیل تداوم یابد. رئیس‌جمهوری این کشور در ابتدای شیوع این بیماری، اعتقادی به ایجاد محدودیت‌های اجتماعی نداشت، حال آمار‌ها نشان می‌دهد که وضعیت برزیل در آمریکای جنوبی در مقایسه با دیگر کشور‌ها بسیار نامطلوب است. نکته جالب اینکه در بین ۱۰ کشور اول از نظر میزان مبتلایان، اکثر کشور‌ها از نظر اقتصادی در سطح توسعه یافته‌ای قرار دارند.

این موضوع می‌تواند به دو دلیل باشد، نخست اینکه این کشور‌ها با توجه به قدرت بالای آزمایش میزان بیشتری از مبتلایان به کرونا را شناسایی کرده‌اند و نکته دیگر اینکه این کشور‌ها تبادلات اقتصادی و اجتماعی بالاتری داشته‌اند، در نتیجه بیشتر درگیر این بیماری شده‌اند.

اما برخی از کشور‌ها محدودیت‌های بیشتری را وضع کرده و توانسته‌اند آمار مبتلایان را در همان ابتدا کاهش دهند. از سوی دیگر، کشور‌های آسیای‌شرقی با توجه به تجربه‌ای که از دیگر بیماری‌های واگیردار کسب کرده بودند، نسبت به کشور‌های غربی عملکرد مناسب‌تری را چه به لحاظ ابتلا و چه به لحاظ فوتی ثبت کرده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد
برچسب ها: تست کرونا
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر