جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 52461
تاریخ انتشار: 14 ارديبهشت 1399 15:29
تقسيم صندلي ‌‌پشت درهاي بسته

دام جبهه پايداري براي قاليباف به ثمر نشست

باشگاه خبرنگاران متعلق به جناح اصولگرايان ديروز صبح از برگزاري يک نشست در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با حضور چهره‌هاي اصولگرايي که اين روزها نامشان براي رقابت بر سر صندلي رياست پارلمان بر سر زبان‌ها افتاده، يعني « قاليباف، حاجي‌بابايي، آقاتهراني، تقوي، نيکزاد، ميرتاج‌الديني، زاکاني و ميرسليم» خبر داده است و دست آخر هم اين‌طور نتيجه گرفته که «به نظر مي‌رسد رقابت اصلي براي رياست مجلس ميان قاليباف و حاجي‌بابايي و براي نواب رياست هم میان زاکاني، آقاتهراني، ميرتاج‌الديني، نيکزاد و ميرسليم باشد».
شرق نوشت: نشستي که باشگاه خبرنگاران درباره‌اش نوشته گويا بدون حضور رسانه‌ها برگزار شده و خبرش هم از سوي برگزارکنندگان با تأخيري دوروزه به دست اين رسانه رسيده است. اين اتفاق ماه پيش هم رخ داده و مشابه چنين نشستي پشت درهاي بسته برگزار شده بود و خبرش با تأخير در رسانه‌ها منتشر شد. 
به نظر مي‌رسد اصولگرايان براي جلوگيري از کشاندن دعواي رقابت بر سر صندلي رياست به صحن مجلس دو روز نشست بي‌سروصدا برگزار کردند تا سهم‌هاي اصلي را پيش از ورود به مجلس ميان خودشان تقسيم کنند اين در حالي است که طبق قاعده، رأي‌گيري براي رياست مجلس و نايب‌رئيسان همچنين رؤساي کميسيون‌ها بايد در صحن علني با حضور همه نمايندگان صورت گيرد. پيش‌تر هم قرار بود که يک نشست مشابه با رياست حدادعادل برگزار شود؛ خبرها حاکي از اين بود که حتي دعوت‌نامه‌ها هم براي نماينده‌هاي مجلس آتي ارسال شده بود اما به علت بيماري کرونا و به درخواست وزارت بهداشت جلسه لغو شد. حالا به جاي آن نشست، يک گعده کوچک‌تر بدون دعوت و حضور بقيه با حضو چهره‌هايي که اين روزها اسمشان براي رياست مجلس آتي شنيده مي‌شود برگزار شده و آن‌طور که از محتواي خبر ارسالي باشگاه خبرنگاران بر مي‌آيد، در اين نشست دو روزه پشت درهاي بسته همه‌چيز بريده و دوخته شده است.
 فريدون عباسي يکي از نمايندگان راه‌يافته به مجلس آتي که خودش را نامزد رياست مجلس هم کرده است بارها هشدار داده بود جرياني به دنبال مديريت مجلس از بيرون است. در خبر منتشرشده از سوي باشگاه خبرنگاران جوان نامي از عباسي در ميان حاضران نشست ديده نمي‌شود.
 جالب است که اين جمع محدود در ميان خودشان چيزهايي را تصويب کردند که در تضاد با ذات برگزاري اين نشست و خروجي خبر باشگاه خبرنگاران است که گزينه‌هاي رياست و نواب را هم مشخص کرده و همين که عده‌اي جمع شده‌اند و تصميمي براي يک جمع بزرگ‌تر گرفته‌اند نوعي نقض غرض است. 
مثلا گفته‌اند کسي از بيرون حق ندارد براي مجلس تعيين تکليف کند يا اينکه نامزد رياست مجلس نبايد خودش را براي 1400 نامزد رياست‌جمهوري کند. مشخص نيست که اين تصميم چطور قابل تسري به ديگراني است که در اين جمع حضور نداشته‌اند. البته مشخص است که هدف اين ايده صرفا يک نفر است. 
قبلا هم گفته شده بود که جريان جبهه پايداري براي محدودکردن قاليباف که شائبه حضورش براي 1400 خيلي قوي است دنبال طرح چنين ميثاق‌نامه‌اي است. شبيه کاري که شوراي شهر فعلي تهران در آغاز به کار خود براي گزينه رياست شهرداري تهران انجام داد تا مانع اين شود که يکي از اعضای منتخب راه‌يافته به شورا به رأي مردم پشت کند و بر صندلي شهردار بنشيند. آنجا هم هدف به ويژه محسن هاشمي بود که حزب کارگزاران به‌شدت دنبال شهردارشدنش بود.
 حالا هم جبهه پايداري که از ابتدا مخالف حضور قاليباف در فهرست ائتلاف تهران بود چنين ايده‌اي را طرح کرده تا شهردار سابق تهران بين رياست مجلس و رياست پاستور در 1400 فقط به يکي چشم بدوزد و قدرت مانور و بازي‌اش محدود شود. هنوز مشخص نيست که آيا قاليباف که گفته شده در اين جمع حضور دارد هم همه اين تعهدات را امضا کرده است يا خير.
اصولگرايان نام اين گعده‌هاي پيشامجلسي خود را «هماهنگي‌هاي لازم براي سازماندهي يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي» گذاشته‌اند. باشگاه خبرنگاران نوشته که اين جناح سياسي در نشست خود هشت تصميم زير را براي تشکيل هيئت رئيسه و کميسيون‌هاي تخصصي پارلمان بعدي اتخاذ کرد: «١- هيچ‌کدام از نامزدهاي هيئت رئيسه و کميسيون‌هاي تخصصي، خود را مورد حمايت دستگاه‌هاي خاص معرفي نکنند. ٢- شوراي ائتلاف از هيچ کانديدايي حمايت نکند. ٣- هيچ يک از نامزدهاي خود را از ديگر نمايندگان، نماينده‌تر نداند و حق خاصي براي خود قائل نشود.٤- شرط کانديداتوري براي رياست مجلس آن باشد که فرد مورد نظر، خود را کانديداي رياست‌جمهوري سال ١٤٠٠ نکند. ٥- نامزدهاي هيئت رئيسه و رؤساي کميسيون‌هاي تخصصي در يک رقابت عادلانه و با رأي نمايندگان انتخاب شده و اجازه نخواهند داد کساني از بيرون مجلس براي آنها تعيين تکليف کنند. ٦- براي نامزدهاي رياست، نواب، هيئت رئيسه و رؤساي کميسيون‌هاي تخصصي شاخص‌هاي علمي و کاربردي تهيه و تدوين شود. ٧ - هيچ نامزدي از قبل خود را رئيس، نواب، هيئت رئيسه و رئيس کميسيون‌هاي تخصصي معرفي نکند. ٨- براي رياست، نواب، هيئت رئيسه و رؤساي کميسیون‌هاي تخصصي ابتدا رأي‌گيري و رقابت در فراکسيون انجام شود». وقتي آن نشست فروردين‌ماه که قرار بود از سوي شوراي ائتلاف اصولگرايان با رياست حدادعادل برگزار شود، لغو  و پيامکش براي همه نمايندگان ارسال شد، شوراي ائتلاف خبر داد به احتمال فراوان در نيمه دوم ارديبهشت، شاهد برگزاري اين نشست خواهيم بود و به احتمال فراوان تصميمات مهمي درخصوص مهم‌ترين اتفاقات و رويداد‌هاي مجلس پيش‌ِرو گرفته خواهد شد که يکي از کارويژه‌ها را مي‌توان تصميم‌گيري درخصوص رياست مجلس، هيئت رئيسه و کميسيون‌هاي تخصصي پارلمان دانست. حالا آن نشستي که قرار بوده با حضور همه نمايندگان اصولگرا برگزار شود به تعدادي نورچشمي و صحنه‌گردان محدود شده است.
فروردين‌ماه هم «اردوگاه شهيد ميرحسيني» واقع در جنوب پارک درياچه چيتگر محل برگزاري نشستي بود به دعوت جبهه پايداري با حضور جوانان اصولگراي منتخب راه‌يافته به مجلس از سراسر کشور. يکي از مواردي که درباره نشست منتخبان جوان مجلس يازدهم هم وجود داشت تأكيد برگزارکنندگان آن به «محرمانه‌ماندن» اظهارات مسئولان و افراد حاضر در اين نشست بود به‌ طوري ‌که مقرر مي‌شود «کميته اجرائي» خود خبر برگزاري اين نشست را براي رسانه‌ها ارسال کند. خبري که دو روز بعد از برگزاري - يعني صبح بيست‌وچهارم فروردين‌ - براي رسانه‌ها ارسال شد. يکي از سخنرانان آن نشست محمد دهقان عضو حقوق‌دان شوراي نگهبان و رئيس ستاد انتخاباتي قاليباف در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بود. 
همه گمانه‌زني‌ها حاکي از اين بود که آن نشست و نشست‌هاي مشابهي که خبر مي‌رسيد در گوشه و کنار برگزار شده براي استفاده از ظرفيت منتخبان به سود يک فرد يا جريان خاص در درون پارلمان بوده است و نقشي اساسي در تعيين جانشين علي لاريجاني، رئيس مجلس دهم خواهد داشت. شنيده‌هاي ديگر هم حاکي از آن بود که تصميماتي براي تشکيل دو فراکسيون با نام‌هاي «جبهه خدمت» که عمده اعضاي آن را نيروهاي نزديک به محمود احمدي‌نژاد تشکيل مي‌دهند و «حاميان انقلاب»، حدود ۱۰۰ نفر براي حضور در آن اعلام آمادگي کرده‌اند. 

کريمي‌اصفهاني: 
کسي رئيس مجلس شود که به مقام ولايت نزديک‌تر باشد

خبرآنلاين: احمد کريمي‌اصفهاني با اشاره به اختلاف‌های ميان گروه‌ها و افراد اصولگرا بر سر جايگاه رياست و کرسي‌هاي هيئت‌رئيسه گفت: 
با توجه به اختلاف‌های موجود، من دورنماي خوبي براي اين انتخابات نمي‌بينم؛ اما دوستان هم نبايد غفلت کنند. رئيس مهم نيست، بايد از توجه به اين کرسي‌ها دوري کنند. به فکر مصلحت مردم و کشور باشند و اگر به اجماعي برسند که يک رئيس مجلس با آراي بالا انتخاب شود، بهتر است تا اقتدار لازم را هم داشته باشد. در غير اين صورت، زياني براي اين مجلس خواهد بود. در‌عين‌حال منتخبان مجلس يازدهم مي‌توانند قبل از تشکيل رسمي جلسات مجلس، توافق‌هایي داشته باشند تا انتخابات رياست مجلس نهايتا با دو يا سه داوطلب برگزار شود و از تعدد آرا جلوگيري شود تا اقتدار رئيس مجلس به وجود بيايد. عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري همچنين تصريح کرد: در اين مجموعه، بايد کسي بر کرسي رياست تکيه زند که به مقام معظم رهبري و ولايت نزديک‌تر باشد، از نظر مديريتي سوابق قابل قبولي داشته باشد و به مسائل اقتصادي و مشکلات موجود آگاه‌تر باشد. 
منتخبان مجلس يازدهم بايد همه ويژگي‌ها را بررسي و هرکس را به ملاک‌هاي اصلي نزديک‌تر بود، انتخاب کنند. کريمي‌اصفهاني افزود: بهتر است همه اين موارد هم در جلساتي خصوصي بحث و بررسي شود تا اين‌طور نباشد که خداي‌نکرده شأن مجلس در انظار عمومي حفظ نشود. الان هم شاهد اين هستيم که تعداد زيادي داوطلب رياست مجلس وجود دارد و به نظر مي‌رسد مجلس يازدهم خيلي رئيس‌پرور شده است که من علت آن را نمي‌دانم. اين چهره اصولگرا گفت: اين مجلس تکثر نامزدهاي رياست مجلس دارد، در‌حالي‌که يک رئيس لازم دارد نه ۱۰ رئيس! پس بايد بنشينند و هيئت‌رئيسه‌اي را انتخاب کنند که بيشترين آرا را دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر