جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 52263
تاریخ انتشار: 31 فروردين 1399 18:36
رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران مطرح کرد

نقشه راه آینده حرکت کسب و کارها باید ترسیم شود

رئیس فدراسیون فناوی اطلاعات و ارتباطات ایران با بیان اینکه برای دوران پس از افول کرونا، نقشه راه آینده حرکت کسب و کارها باید ترسیم شود، گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوران جدید باید موتور محرک اقتصاد ایران شود.
به گزارش راه امروز: محمدرضا طلایی در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا با تشریح تصویر چشم‌انداز اقتصاد ایران در دوران شیوع کرونا گفت: به نظر می‌رسد که باید تجربه کشورهایی که معضلات اقتصادی را در زمان شیوع ویروس کرونا مدیریت کرده‌اند را بررسی کرده و روش‌های بومی را برای مدیریت دوران پساکرونا کنار بگذاریم؛ به خصوص اینکه معمولا این عادت وجود دارد که از روش‌های بومی برای حل مشکلات خود استفاده کنیم که گاهی جواب مناسبی نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: نکته حائز اهمیت آن است که باید این نکته را پذیرفت که فرهنگ تغییر یک سری از مشاغل را هم باید در سایه شیوع کرونا به لحاظ ارایه آموزش‌های رایگان فراهم آورد.

طلایی در توضیح این مطلب تصریح کرد: آموزش‌های رایگان باید در دو بخش «ارایه آموزش به مردم» و «ارایه آموزش به کسب و کارها» دنبال شود؛ چراکه به طور قطع، بحران کرونا باعث می‌شود که یکسری از مشاغل تحت تاثیر زیان قرار گرفته و حتی به سمت تعطیلی حرکت کنند، اما در مقابل یک سری دیگر از مشاغل، تقویت شوند.

وی نمونه کسب و کارهای موفق در دوران شیوع کرونا را سایت آمازون دانست که توانسته در شرایطی که دنیا رکود عمیقی را در بسیاری از کسب و کارها تجربه می‌کند، یکصد هزار شغل جدید به وجود آورده و نیروهای انسانی متعددی استخدام کند؛ ضمن اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده، ثروت مدیرعامل سایت آمازون، ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافته است و این درست در شرایطی است که یکسری از مشاغل نیز تعطیل شده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: بر همین اساس باید مشکلات را در دوره بحران کرونا بررسی نمود و نقشه راه حرکت کسب و کارها در آینده را ترسیم کرد. اما در عین حال باید توجه داشت که اولا کرونا در کشور، نشان داده که سرعت اینترنت در کشور پایین است و محتوای دیجیتال قابل عرضه وجود نداشته است؛ ضمن اینکه دانشگاهها و مدارس کشور رسما به دلیل نبود زیرساخت آموزش از راه دور، تعطیل شدند؛ ضمن اینکه بسیاری از کسب و کارها هم به این شکل دچار مشکل گردیدند.

وی اظهار داشت: راهکار اصلی این است که با بررسی وضعیت موجود و با تحلیل اعداد و ارقام واقعی و به کار بستن راهکارهایی که سایر کشورهای دنیا از آن استفاده کرده‌اند، نسبت به تهیه یک نقشه راه برای دوران پس از کرونا اقدام کنیم.

طلایی خواستار تسهیل قوانین و مقررات شد و آن را از جمله مواردی دانست که در این راستا می‌تواند یاری‌رسان اقتصاد ایران باشد؛ ضمن اینکه حمایت دولت نیز باید به صورت واقعی از کسب و کارها و مشاغل صورت گیرد.

رئیس فدراسیون فاوا گفت: دولت ترکیه اعلام کرده به افراد و کسب و کارهایی که توانسته‌اند در دوران شیوع کرونا، به صورت غیرحضوری فعالیت کرده و کارمندان خود را به سمت دورکاری تشویق کنند، دو سوم حقوق و مزایای کارمندان را می‌دهد و کارفرما مکلف است که تنها یک سوم حقوق را بپردازد.

وی ادامه داد: البته مواردی هم همچون بخشودگی و معوق کردن تسهیلات بانکی نیز باید از سوی دولت در دستور کار قرار گیرد. نکته حائز اهمیت آن است که باید نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را پررنگ‌تر از گذشته در کسب و کارها در نظر گرفت؛ به این معنا که اگر دولت می‌خواهد کمک واقعی به اقتصاد در دوران پساکرونا صورت دهد، باید فناوری اطلاعات و ارتباطات را موتور محرک اقتصاد کشور بداند و کاری کند که آی سی تی در تمام صنایع وزارتخانه و بخش های مختلف کشور کاملا جا بیفتد.

به گفته طلایی، در حوزه بانکداری نیز باید با روش‌های نوین تلاش کرد خدمات مناسبی را ارایه داد؛ این در حالی است که بانک مرکزی اکنون روش‌های سنتی را تبدیل به مکانیزه کرده و نوآوری در صنعت بانکداری ارایه نداده است که مثال‌های مختلفی را می‌توان در این حوزه مطرح کرد.

وی اظهار داشت: امروز دغدغه بسیاری از خریداران به صورت اینترنتی برای خرید اقدام می‌کنند، این است که نمی‌توان به این فروشگاهها اعتماد کافی را داشت؛ به نحوی که کالای نمایش داده شده ممکن است که به دست مصرف‌کننده نرسد و کالایی متفاوت باشد؛ ضمن اینکه شماره و اطلاعات کارت بانکی را باید مشتری در پلت فرم وارد کند و البته ترس این را دارد که مورد سوءاستفاده واقع شود.

طلایی ادامه داد: این مشکلات در شرایطی است که می توان از طریق تراس اکانت یا حسابهای واسط بانکی، اگر فروشنده کالای غیرواقعی را برای مشتری فرستاده باشد، خیلی راحت نسبت به عودت وجه اقدام کند و در نهایت اینکه فین‌تک ها می‌توانند کمک کنند و اطلاعات کارت بانکی مشتری را در اختیار بگیرند و وقتی که فروشگاه می‌خواهد محصولی را بفروشد، از طریق درگاه فین تک وارد عمل شده و شماره و اطلاعات کارت بانکی را بر روی سایت فروشگاهی وارد شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به گسترش خدمات دولت الکترونیک اظهار داشت: برداشت دولت الکترونیک در جامعه ما این است که تنها یکسری از خدمات دولتی، به صورت الکترونیکی ارایه شود؛ در صورتی که خدمات دولت الکترونیک شامل خدمات دولت به دولت، دولت به مردم و دولت به کسب و کارها است؛ در حالیکه به این موارد به خوبی پرداخته نمی‌شود.

طلایی معتقد است که ارایه خدمات آنلاین و الکترونیک، کاملا شفافیت را برقرار کرده و باید خدمات آنلاین و واقعی را در اختیار همه اقشار بگذارد. به این معنا که وقتی گمرک آنلاین داریم، پروسه ترخیص کالا حتی به ۲۴ ساعت هم برسد و اگر واقعا اطلاعات واردکننده دقیق وارد شده باشد، به هیچ عنوان نیازی به این وجود ندارد که کالا بیش از ۲۴ ساعت در گمرک نگه داشته شود.

وی افزود: اگر به شعار سال دقت شود که تحت عنوان جهش تولید، نامگذاری شده، باید فازغ از مشکلات اقتصادی و تحریم ها، زمینه را به نحوی فراهم کرد که آی سی تی گسترش یابد و باعث افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت تولید شود؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه کسب و کارها دچار مشکل اقتصادی هستند، بهتر است که از فناوری اطلاعات بابت تبلیغات محصولات خود استفاده کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر