جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 52249
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1398 15:17
لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با «راه امروز»:

تولید صادرات محور تقویت شوند

محمد لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید: کشورهای صنعتی با پایین آوردن قیمت از یکسو و افزایش تولید و گستردگی بازارها از سوی دیگر، توانسته اند در محور تولیدات صادرات محور، فعالیت كرده و در نتیجه سهم بزرگی از بازارهای جهانی را از آن خود کنند.
به گزارش راه امروز: محمد لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران  در گفت و گو با «راه امروز» گفت: مروري بر آنچه كه كشورهاي مختلف دنيا در اين عرصه سپري كرده اند، نشان ميدهد کشورهایی که در عرصه صنعت، در دنيا صاحب نام به شمار می روند، زمانی به مرحله صنعتی شدن رسیده اند که صادرات گسترده آنها توانسته بازارهای مختلف جهانی را فتح کند؛ به طوریکه  در هر جای دنیا، تولیدات آنها در دسترس است. به عبارتی دیگر، کشورهای صنعتی موفق، خود را محدود به بازارهای داخلی، محلی یا منطقه ای نکرده اند.


به گفته این فعال اقتصادی، امروز نیز شاهد این هستیم کشورهایی در حوزه صنعت دنيا، حرف برای گفتن دارند که بنگاه و هلدینگ های بزرگی هستند که در سرتاسر دنیا برندهای معروفی را خلق کرده و با مقتضیات هر منطقه، واحدهای تولیدی خود را بنا نموده اند و بعضا از شرایط مناسب سایر کشورها نیز براي صدور كالاهاي خود، بهره مند شدند. 

او ادامه داد: آنها با پایین آوردن قیمت از یکسو و افزایش تولید و گستردگی بازارها از سوی دیگر،  توانسته اند در محور  تولیدات صادرات محور، فعالیت كرده و در نتیجه سهم بزرگی از بازارهای جهانی را از آن خود کنند.
لاهوتی با اشاره به اینکه در دنيا صنایعی همچون «خودروسازی،  پوشاک، کفش، چرم، لوازم خانگی و وسایل ورزشی» را شاهد هستیم که در گوشه و كنار دنیا واحدهای تولیدی خود را بنا نهاده و از منابع ارزان قیمت کشورهای در حال توسعه نیز استفاده می کنند، گفت: اين صنايع، عملا با توسعه برندهایشان، بازارهای جهانی را قبضه کرده اند. با نگاه به این موضوع باید گفت، رقابت کردن با این برندها کار چندان ساده ای نیست؛ اما زمانی که به سیاست ها و رفتارها در حوزه صنایع داخلی نگاهی می اندازیم و سابقه صنعتی کشور را بررسی می کنیم، متوجه می شویم ايران کشوری است که در دهه ۴۰، مسير صنعتی شدن را آغاز کرد، اما با گذشت کمتر از ۵۰ سال یا نیم قرن، هنوز نتوانسته کشوری صنعتی بر پایه تولیدات صادرات محور باشد و کماکان صادرات کشور، متاثر از ضعف در توليد، ترکیبی از کالاهای نیمه ساخته و خام را شکل می دهد که میانگین نرخ ارز آوری آن کمتر از ۴۰۰ دلار است. این رقم، نشانگر آن است که با وجود سیاست گذاری هایی که بعضا درست صورت گرفته، اما در اجرا ضعف های جدی وجود دارد.
براساس اظهارات این فعال اقتصادی، یکی از دلایل مرگ برندهای صنعتی در ایران، به اعلام ملی شدن صنایع و تغییر کاربری ها بعد از خصوصی سازی و نيز، نبود نظارت کامل در ادامه تولید بر می گردد. این عوامل باعث شد که برندهای ملی در ادامه کار یا دچار مشکل وتوقف شده یا به شدت کوچک شوند. اما نکته ای که در اینجا قابل بیان است اینکه وقتی به روند سیاستگذاری ها در کشور نگاهی می اندازیم، می بینیم که این سیاست ها در راستای حمایت از تولید صادرات محور نبوده است. به نحوي كه از یکسو تا حدودی واردات کالاهای لوکس را محدود کردیم اما در مقابل با پایین نگه داشتن تصنعی نرخ ارز به افزایش قاچاق و واردات غیرقانونی دامن زدیم.
او در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد:  اگرچه با «سیاست ممنوعیت و افزایش تعرفه» جلوی واردات گرفته شده، اما فرصت رقابت برای تولید کنندگان داخلی ایجاد نشده است. به این معنا که نتوانستیم هزینه های تولیدات داخلی را کاهش داده و با توجه منابع انرژی ارزان و نیروی انسانی کارآمدی که در کشور وجود دارد، بنگاه های تولیدی خود را جهت تولیدات محور تقویت کنیم.
به گفته لاهوتی، در مجموع می توان گفت که سیاست گذارهای ما طی ۴۰ سال گذشته تولید برای تامین داخل بوده و در بزنگاه ها هم جلوی صادرات کالاهایی که در دنيا بازار داشته اند، گرفته شده است. همه اینها باعث شده عملا به جای «تولید درونزا و برونگر»، «تولید درونزا و درونگر» را دنبال کنیم؛ یعنی با هر کیفتی تولید کردیم و مصرف کننده هم ناچار به استفاده از کالای داخلی استفاده شده است؛ غافل از اینکه فاکتورهای دیگر اقتصادی این اجازه را به ما نمی دهد که با مسدود كردن تمامی ورودی ها، به راحتی جلوگيري از واردت بی رویه و غیرقانونی اتفاق بیافتد. 
این فعال اقتصادی افزود: پس این نشانگر این است که سیاست تعرفه ای نتوانسته جلوی قاچاق را بگیرد. پس سیاست هایی کاعمال شده، نه حمایتگر تولید داخل بوده و نه توانسته ما را به سمت تولیدات صادرات محور برای بدست آوردن بازارهای جهانی سوق دهد. 
لاهوتی همچنین بیان کرد: حال چنانچه به شعار اقتصاد مقاومتی توجه کنیم تاکید آن بر تولید درونزا و برونگرا است یعنی حمایت های دولت باید معطوف به تولیداتی باشد که امکان حضور در بازارهای جهانی با محوریت ارز آوری و سهم گیری از اقتصاد جهانی را داشته باشد.
همچنین براساس اظهارات او، سیاست گذاری ها هم باید متناسب با برنامه باشد و واحدهای تولیدی مورد حمایت قرار گیرند که صادرات محور باشند و بتوانند کالایی رقابت پذیر، باکیفیت و با ارزش افزوده برای صادرات تولید کنند. البته فراموش نشود این هدف با بالابردن دیوار تعرفه برای واردات و وضع  عوارض کالاهای نیمه ساخته برای صادرات محقق نخواهد شد . چراکه زیرساختهای کشور باید به درستی شکل بگیرد تا از این طریق به سمت تولدات درونزا و برونگرا حرکت کنیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر