شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 52244
تاریخ انتشار: 30 فروردين 1399 13:33
شیوه جدید ترخیص و ثبت سفارش موقت خودروهای مانده در گمرک اعلام شد

قفل ترخیص دپویی‌ها شکسته شد

سامانه جامع تجارت طی اطلاعیه‌ای در 22 بند، شیوه جدید ترخیص خودروهای مانده در گمرک را اعلام کرد.
به گزارش راه امروز: طبق مصوبه 16 بهمن‌ماه 98 هیات دولت مبنی‌بر موافقت با تعیین تکلیف وترخیص خودروهای دپویی، پرونده خودروهای وارداتی مانده در گمرک در روزهای پایانی سال٩٨ بسته شد. این در حالی است که اما تا دو روز گذشته و با وجود تمدید 3 ماهه مصوبه ترخیص خودروها در 27 بهمن سال گذشته همچنان حدود 3 هزار خودرو موجود در گمرک بلاتکلیف بودند. در این میان، صاحبان خودروهای مانده در گمرک، بارها خواستار بازشدن سایت برای تمدید ثبت سفارش‌ها شده بودند تا بتوانند بر اساس مصوبه بهمن‌ماه 98 هیات وزیران ثبت سفارش‌های خود را تمدید و خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند. حال به نظر می‌رسد، با اطلاعیه اخیر سامانه تجارت این موضوع اجرایی شده و چندین هزار خودروی موجود در گمرکات مجوز ترخیص دریافت کردند. سامانه جامع تجارت طی اطلاعیه‌ای در 22 بند، شیوه جدید ترخیص خودروهای مانده در گمرک را اعلام کرد. براساس این دستورالعمل جدید، ثبت سفارش خودرو برای اجرایی شدن تصویب‌نامه مربوط به خودروهای موجود در گمرک موقتا باز شد تا امکان تمدید ثبت سفارش‌ خودروهای دپو شده در گمرکات فراهم شود. البته بازگشایی سایت ثبت سفارش تنها مختص به خودروهای مانده در گمرک است. یعنی ثبت سفارش خودرو همچنان ممنوع است و سایت موردنظر به‌طور موقت (برای خودروهای دپویی که فاقد ثبت سفارش هستند) باز خواهد شد. 

   دپویی‌ها در خوان آخر ترخیص 

به گزارش «تعادل»، 16 بهمن‌ماه 98 بود که هیات دولت با بررسی پیشنهاداتی در رابطه با تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک موافقت کرد. تعداد این خودروها، ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه است که به دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات، ترخیص آنها متوقف و در گمرک‌ها، بنادر و مناطق دپو شد، اما در نیمه دوم سال گذشته و با مصوبه هیات دولت در مهلتی 6 ماهه‌ ۷۱۵۳ دستگاه از آنها ترخیص و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر به دلیل پایان مهلت تعیین شده، در گمرک‌ها باقی ماند. در فاصله تیرماه سال 98 تا ماه‌های پایانی سال 98 رایزنی‌ها و پیشنهاداتی از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت اقتصاد و گمرک برای تعیین تکلیف این خودروها انجام شد. همچنین براساس اعلام مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، پیشنهادهای ارایه شده از سوی کمیته متشکل از دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت اقتصاد، وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با آن موافقت شده است. برهمین اساس و با توجه به انجام بررسی‌های کارشناسی، دولت به پیشنهادهایی مطرح شده، رای مثبت داد. 
حال پیرو موافقت دولت، ثبت سفارش خودرو برای اجرا شدن تصویب‌نامه مربوط به خودروهای موجود در گمرک موقتا باز شد تا امکان تمدید ثبت سفارش‌ خودروهای دپو شده (انباشته) در گمرکات فراهم شود.  البته پیش از این صاحبان خودروهای موجود در گمرکات خواستار باز شدن سایت جهت تمدید ثبت سفارش‌ها شده بودند تا بتوانند بر اساس مصوبه بهمن‌ماه هیات وزیران ثبت سفارش‌های خود را تمدید و خودروهای خود را از گمرک ترخیص نمایند که به نظر می‌رسد، این موضوع اجرایی شده تا چندین هزار خودروی موجود در گمرکات هم مجوز ترخیص بگیرند. در اطلاعیه سامانه جامع تجارت در این باره با اشاره به اجرایی شدن تصویب‌نامه مورخ 29 بهمن 
1398 مربوط به ثبت‌سفارش‌های خودرویی 22 بند به شرح زیر مورد اشاره قرار گرفته است: 

1- امکان تمدید ثبت‌سفارش‌های خودرویی موضوع بند 3 تصویب‌نامه شماره 137161/ت56023ه مورخ شانزدهم دی‌ماه 1397؛ 
2- این ثبت‌سفارش‌ها تا تاریخ 29 اردیبهشت سال 99 تمدید خواهند شد.
 3- در هنگام ویرایش ثبت‌سفارش فیلدهای شرح تجاری فارسی کالا، شرح تجاری لاتین کالا، تعداد کالا، واحد اندازه‌گیری کالا، وزن خالص و وزن ناخالص بایستی بدون تغییر باقی بمانند.
4- متقاضیان بایستی ضوابط مربوط به اخذ شناسه کالا و نمایندگی را رعایت نمایند.
5- متقاضیان بایستی نسبت به اخذ مجوزهای مورد نیاز اقدام نمایند. 
6- ثبت‌سفارش بایستی تنها شامل خودرو سواری با حجم موتور زیر 2500 سی‌سی باشد. 
7- پرونده بایستی قبل از تاریخ سی‌ام خرداد‌ماه 97 ثبت‌سفارش شده‌ باشد. 
8- ثبت‌سفارش‌های بانکی بایستی دارای قبض انبار تا قبل از تاریخ شانزدهم دی‌ماه 97 باشند.
9- ثبت‌سفارش‌های بدون انتقال ارز بایستی دارای قبض انبار تا قبل از تاریخ شانزدهم مردادماه 97 باشند. 

10- محل تامین ارز پرونده‌های «بدون انتقال ارز» بایستی از مقدار «بند 9 ماده 38- قبض انبارهای «خودرویی» قبل از تاریخ 16/05/1397 به استناد تصویب نامه شماره 137161/ت56023ه مورخ شانزدهم مردادماه 97 به مقدار «بند 9 ماده 38 آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، موضوع بند 1 مصوبه 152676/ت57394ه مورخ بیست ونهم بهمن‌ماه 98» ویرایش گردد. 

11- ویرایش و تمدید ثبت‌سفارش‌های خودرویی جانبازان و معلولین؛ 12- جانبازان و معلولین امکان ثبت‌سفارش یک دستگاه خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را به سرزمین اصلی خواهند داشت. 
13- ثبت‌سفارش‌های خودرویی جانبازان و معلولین شامل خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی بایستی نسبت به تغییر محل تامین ارز پرونده خود به محل «بند 9 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، موضوع تبصره 1 بند 2 مصوبه 152676/ت57394هـ مورخ 29/11/1398» اقدام نمایند.
 14- جانبازان و معلولین در صورت لزوم می‌بایست نسبت به انتقال ثبت‌سفارش خود از سامانه ثبتارش به سامانه جامع تجارت اقدام نمایند.
 15- در هنگام ویرایش ثبت‌سفارش فیلدهای شرح تجاری فارسی کالا، شرح تجاری لاتین کالا، تعداد کالا، واحد اندازه‌گیری کالا، وزن خالص و وزن ناخالص بایستی بدون تغییر باقی بمانند. 
16- این ثبت سفارش‌ها بایستی دارای قبض انبار یا بارنامه قبل از تاریخ بیست وسوم شهریور‌ماه 93 باشند. 
17- افتتاح، ویرایش و تمدید ثبت‌سفارش‌های خودرویی که قصد انجام واردات به منطقه آزاد را دارند؛ 18- بازرگانان «مناطق آزاد تجاری» که قصد واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی به مناطق آزاد را دارند، می‌توانند از محل تامین ارز «بند 9 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، موضوع تبصره 2 بند 2 مصوبه 152676/ت57394ه مورخ بیست و نهم بهمن‌ماه 98» نسبت به افتتاح و ویرایش یا تمدید ثبت سفارش‌های خود اقدام نمایند.
 19- بازرگانان «مناطق آزاد تجاری جهت استفاده از محل فوق بایستی طرف قرار داد با نمایندگی‌های رسمی باشند.
 20- در هنگام ویرایش ثبت‌سفارش فیلدهای شرح تجاری فارسی کالا، شرح تجاری لاتین کالا، تعداد کالا، واحد اندازه‌گیری کالا، وزن خالص و وزن ناخالص بایستی بدون تغییر باقی بمانند.
 21- متقاضیان بایستی حتما دارای قبض انبار مربوط به مناطق آزاد قبل از تاریخ سی و یکم مردادماه 97 باشند. 
22- محدودیتی برای تعداد تمدید این ثبت سفارش‌ها وجود نخواهد داشت.



مصوبه خودرویی امیدبخش

مهدی دادفر|دبیر انجمن واردکنندگان خودرو|

پس از تصمیم ناگهانی دولت در ممنوعیت واردات واردکنندگان خودرو با مشکلاتی زیاد روبرو شدند. همچنین با بسته شدن سایت ثبت سفارش از تیر 97 با مشکل ترخیص هزاران خودرو دپوشده در گمرکات نیز مواجه شدند. هرچندپس از رایزنی‌های طولانی، سرانجام هیات دولت در جلسه 16 دی‌ماه سال 97 با ترخیص 5108 خودروی دپو شده در گمرک موافقت کرد، اما تا دو روز گذشته و با وجود تمدید 3 ماهه مصوبه ترخیص خودروها در 27 بهمن سال گذشته همچنان حدود 3 هزار خودرو موجود در گمرک بلاتکلیف بودند. این در شرایطی است که صاحبان خودروهای مانده در گمرک، بارها خواستار بازشدن سایت برای تمدید ثبت سفارش‌ها شده بودند تا بتوانند بر اساس مصوبه بهمن‌ماه هیات وزیران ثبت سفارش‌های خود را تمدید و خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند که به نظر می‌رسد، با اطلاعیه اخیر سامانه تجارت این موضوع اجرایی شده تا چندین هزار خودروی موجود در گمرکات هم مجوز ترخیص دریافت کنند. 
البته لازم به توضیح است که پس از تمدید مصوبه ترخیص خودروها در بهمن‌ماه سال گذشته، ویرایش ضوابط فنی به عنوان شرط اصلی انجام ثبت سفارش باید به سرعت اعلام می‌شد، اما عدم همکاری واحد انفورماتیک وزارت صمت این مصوبه دولت را فاقد اثر بخشی کرده بود چنانکه این موضوع موجب ارایه نامه انجمن واردکنندگان به وزیر صمت در آخرین‌ماه سال 98 شد. 
بنابراین با نامه‌نگاری‌هایی که با معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر صمت و شخص رییس‌جمهوری درباره تمدید مصوبه ترخیص خودروها صورت گرفت، واردکنندگان خواستار ویرایش ضوابط فنی و تمدید ثبت سفارش به دلیل همزمانی این مصوبه با تعطیلات نوروز و همچنین تاثیر شیوع کرونا بر ایجاد قرنطینه شدند که تصمیم‌گیری در این زمینه به اواخر فروردین‌ماه موکول شد و اکنون که امکان تمدید ثبت سفارش در سامانه تجارت فراهم شده، این مساله موجب امیدواری و خوشحالی صاحبان خودروهای موجود در گمرکات شده است. بنابراین با توجه به اینکه 29 اردیبهشت 99 به عنوان آخرین مهلت تمدید ثبت سفارش در نظرگرفته شده، در صورتیکه در همین فرصت اجازه ویرایش و تمدید داده شده و استاندارد هم به سرعت مشکل را حل و تایید و انطباق‌های استانداردی را ارایه کند؛ این خودروها به سرعت ترخیص خواهند شد و با تمدید شرایط ثبت سفارش می‌توان  امید داشت که مصوبه 27 بهمن 98 موثر واقع شود. 
بنابراین، طبق آخرین مصوبه هیات دولت، از بین 5108 دستگاه خودروی دپویی حدود 1100 دستگاه از این خودروها در توقیف مرجع قضایی قرار دارد و 1700 دستگاه نیز دارای گواهینامه و برگ سبز گمرکی بود که ترخیص شدند و حدود 2300 دستگاه خودروی باقی مانده نیز باید ثبت سفارش آنها تمدید شود. ذکر این نکته نیز ضروری است که ترخیص حدود 2 هزار دستگاه خودرو با احتساب 30 هزار دلار رقمی در حدود 600 میلیون دلار درآمد نصیب دولت می‌کند. حال در مورد اینکه آیا این خروج این خودروها از گمرک می‌تواند بر بازار خودرو اثر گذار باشد یا خیر، باید گفت که بیشتر این خودروها تعهد شرکت‌های واردکننده است یعنی مردم، صاحب این خودروها هستند به همین خاطر آزادسازی آنها تاثیر چندانی بر بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها نخواهد گذاشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر