جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 52206
تاریخ انتشار: 16 دی 1398 11:27
صبح روز جمعه ۱۳ دی ماه سال ۹۸ در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند تن از همراهان وی از جمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی، به شهادت رسیدند.
به گزارش راه امروز: صبح روز جمعه ۱۳ دی ماه سال ۹۸ در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند تن از همراهان وی از جمله  فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی، به شهادت رسیدند.

پادکست صوتی ترور سردار «سلیمانی»

قاسم سلیمانی (متولد ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر استان کرمان) در دوران دفاع مقدس و بعد از آن فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله استان کرمان را بر عهده داشت و از فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بود و به پاس رشادت‌هایی که در این دوران انجام داد، مفتخر به دریافت ۳ نشان «فتح» شد. او پس از دوران دفاع مقدس، اقدامات موثری در زمینه مقابله با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان انجام داد. سلیمانی در سال از سوی فرماندهی کل قوا به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. وی در دوران حضور در نیروی قدس سپاه، نقش تاثیرگذاری در تقویت حزب‌الله لبنان و گروه‌های مبارز فلسطینی داشت که نمود عینی آن در نبردهای متعددی ازجمله جنگ ۳۳روزه حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ ۲۲ روزه غزه علیه ارتش رژیم صهیونیستی مشاهده شد. سپهبد سلیمانی در عراق «حشد الشعبی» و در سوریه «بسیج مردمی» (قوات دفاع وطنی) را شکل داد. رسانه‌های خارجی و داخلی به دلیل نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، از القابی نظیر«فرمانده سایه»، «ژنرال بین‌المللی»، «شبح فرمانده»، «فرمانده مرموز»، «کابوس دشمن»، «مالک اشتر زمان»، «ژنرال حاج قاسم» برای توصیف شخصیت این فرمانده عالیرتبه استفاده می‌کردند.

اعلام پایان سیطره حکومت داعش
سردار سپهبد سلیمانی که فرماندهی جبهه مقاومت اسلامی علیه  داعش را بر عهده داشت، ۲۰ آبان ۱۳۹۶ در پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را اعلام کرد. 
فرماند نیروی قدس سپاه در این پیام تشکیل داعش را به فتنه‌ای خطرناک شبیه فتنه‌های زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام)  تشبیه کرد و گفت: این فتنه خطرناک و مسموم با هدف آتش‌افروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید، حرکت خبیثانه‌ای که تحت نام «حکومت اسلامی عراق و شام» در همان ماه‌های اولیه موفق شد با اغفال ده ها هزار جوان مسلمان دو کشور بسیار اثرگذار و سرنوشت‌ساز عالم اسلامی «عراق» و «سوریه» را دچار بحران بسیار خطرناکی کند و صد ها هزار کیلومترمربع از اراضی این کشورها را همراه با هزاران روستا، شهر و مراکز مهم استانی به تصرف درآورد و هزاران کارگاه و کارخانه و زیرساخت‌های مهم این کشورها از جمله راه‌ها، پل‌ها، پالایشگاه‌ها، چاه‌ها و خطوط نفت و گاز و نیروگاه‌های برق و موارد دیگری از این نوع را تخریب نمودند و شهرهای مهمی همراه با آثار گران‌بهای تاریخی و تمدن ملی آنها را  با بمب‌گذاری از بین برده و یا سوزاندند.
سرلشکر سلیمانی در پیام خود به جنایات داعش در طول ۶ سال سیطره بر اراضی سوریه و عراقی اشاره و تصریح کرد: تمامی این جنایت‌ها بنا به اعتراف عالی‌ترین مقام رسمی آمریکا که هم‌اکنون ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد، توسط رهبران و سازمان‌های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است؛ کما اینکه همچنان این روش توسط رهبران کنونی آمریکا در حال طراحی و اجرا است.
آرزوی شهادت
سرلشکر سلیمانی به پاس رشادت‌هایش در دفاع از حریم ملت و حرم اهل بیت (ع) اسفند ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان نخستین فرمانده نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفتخر به دریافت نشان عالی «ذوالفقار» از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شد.  فرمانده کل قوا در مراسم اعطای  اعطای نشان ذوالفقار به سرلشکر سلیمانی برای او آرزوی شهادت کردند و فرمودند: ایشان بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار داده‌اند، در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه؛ و مجاهدت کرده‌اند. ان‌شاءالله خدای متعال به ایشان اجر بدهد و تفضّل کند و زندگی ایشان را با سعادت، و عاقبت ایشان را با شهادت قرار بدهد، البتّه نه حالا. هنوز سالها جمهوری اسلامی با ایشان کار دارد. امّا بالاخره آخرش ان‌شاءالله شهادت باشد. ان‌شاءالله مبارک‌تان باشد.»
دپی شهادت سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای فرمانده کل قوا در پیام تسلیتی که به این مناسبت صادر کردند، درجه‌ «سپهبد» را به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا کردند.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر