جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 52013
تاریخ انتشار: 13 فروردين 1399 12:15
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران:

حضور مردم در طبیعت می‌تواند شروع یک سناریوی تلخ کرونایی باشد

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با اشاره به اینکه اکنون منحنی این بیماری شتابان بوده و هرگونه اقدام سهل انگارانه می‌تواند منجر به یک فاجعه شود، افزود: بسیاری از افراد همانطور که در روزهای پایانی سال به تذکرات توجهی نکردند، ممکن است امروز (روز طبیعت) هم بی‌توجه باشند، حضور هموطنان در طبیعت به مناسبت روز طبیعت، می‌تواند شروع یک سناریوی تلخ، تا ۲ هفته آینده باشد.
به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی بر لزوم توجه مردم به اهمیت موکول کردن اجرای سنت روز طبیعت به فرصتی مناسب‌تر و عدم حضور در تجمعات با هدف مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: این ویروس، ویروسی فریبنده با پیچیدگی‌های خاص و منحصر به‌ فرد است که راه حل به‌ حداقل رساندن میزان ابتلا، کاهش ترددهای غیرضرور و تقلیل تجمعات غیرفردی است. حضور در جمع حداقل ۲ الی ۵ نفره و به‌مدت بیش از ۱۵ دقیقه و با فاصله کمتر از ۱.۵ متر، شانس ابتلا را به‌ طور تصاعدی افزایش می دهد.

وی ادامه داد: این ویروس از تجمعات افراد به‌عنوان بسترهای بیولوژیک نوین استفاده می‌کند. یک فرد می‌تواند بین ۲ الی ۳ نفر را به‌ صورت تکان‌های مبتلا کند و در طول یک ماه ممکن است این تعداد به ۴۸۶ نفر افزایش یابد؛ این در شرایطی است که محیط پرتراکم نبوده و چگالی حضور افراد کم باشد.

زالی در خصوص علت تاکید بر عدم حضور افراد در طبیعت، عنوان کرد: این پافشاری ها به علت نبود امکانات حفاظت بهداشتی، تسهیلات کافی، تراکم افراد و امکان استفاده از ظروف مشترک است و کم توجهی به این موارد ممکن است، امروز ما را با یک بزنگاه مهم و مراکز درمانی را با باری غیر مترقبه روبه رو کند.

وی با اشاره به رشادت‌های کادر درمانی در این روزهای سخت، بیان کرد: باوجود حماسه آفرینی کادر درمانی، بسیاری از این عزیزان خسته شده‌اند و برخی حتی اگر شیفت هم نباشند، برای حفظ سلامتی اعضای خانواده خود، به منزل نمی‌روند و در بیمارستان می‌مانند. اعمال بار اضافی بر دوش رنجور آنها غیر منصفانه و غیر اصولی است. از طرفی عده ای از مردم هم به توصیه‌ها عمل کرده و این مدت را در خانه مانده‌اند، با حضور درصد کمی از خاطیان در طبیعت، تمامی زحمات آنها نقش بر آب خواهد شد.

زالی ضمن بیان عقیده و سنت حضور در طبیعت با هدف مصون ماندن از نحسی روز ۱۳ فروردین، امسال را متفاوت از سال‌های دیگر دانست و گفت: حضور افراد در طبیعت بار نحوست بشری به همراه خواهد داشت. همچنین منظور از منزل ماندن، ماندن با حداقل تعداد افراد در خانه است. امروز ایرانیان باید با حداقل تعداد سکنه روزشان را به پایان برسانند.

وی با اشاره به برخی باورهای غلط در خصوص این ویروس، تصریح کرد: این ویروس اکثر کشورهای دنیا را چه جهان سومی و چه ابرقدرت ها درگیر کرده است. هیچ تضمینی نیست که اگر فردی مبتلا شد، با نوع خفیف آن مواجه باشد. درست است که این ویروس از طریق هوا منتقل نمی‌شود، اما سرایت‌پذیری بالایی دارد و اگر شخصی مبتلا و بدون علامت باشد، می‌تواند کل جمع را مبتلا کند. از طرفی نحوه تنظیف، تهیه و شستشوی مواد غذایی در فضای باز ایمن نیست. همچنین برخی از رفتارها همچون استعمال قلیان در پیک‌نیک‌ها پرخطر تلقی می‌شود.

به گفته وی سطح شهر را باید آلوده تلقی کنیم مگر خلاف آن ثابت شود، چراکه ممکن است تردد یک فرد آلوده در روزهای گذشته در محلی که برای استقرار انتخاب می‌کنید نیز برای مبتلا کردن اعضای خانواده کافی باشد.

زالی از وجود بالغ بر ۲ هزار و ۲۶۰ بوستان و پارک در تهران خبر داد و تصریح کرد: این پارک‌ها تعطیل شدند و یگان حفاظت شهرداری از ورود افراد ممانعت می‌کنند. در همین راستا از عزیزان در شهرداری و مجموعه نیروی انتظامی تشکر ویژه دارم چراکه برنامه ریزی‌های قاطعانه‌ای را برای امروز انجام داده و مانع از استقرار افراد در هرگونه مناطقی که آراسته به چمن و فضای سبز است، می‌شوند. حتی توقف خودرو در مجاورت فضای سبط نیز مشمول جریمه نقدی خواهد شد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: در اپیدمی تعارف را باید کنار گذاشت و با مردم باید برخورد قهری صورت گیرد. تاکنون با نصیحت و توصیه پیش رفتیم اما از این به بعد باید قاطعانه برخورد شود. افرادی که به این توصیه‌ها بی‌توجه هستند، هم جان خود را به خطر می‌اندازند و هم حقوق شهروندان دیگر را پایمال می‌کنند. در این روزها شاهد بودیم برخی عزادار شدند و حتی از برگزاری یک مراسم کوچک هم محروم بودند. تمامی مساجد و نمازهای جمعه تعطیل شده‌اند، پس دلیلی ندارد با افرادی که امروز بی‌توجه به تاکید مسئولان، به طبیعت می روند، قاطعانه برخورد نشود.

وی ادامه داد: دیابتی‌ها و بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی، اولین و دومین گروه پرخطر در این اپیدمی معرفی می‌شوند، با توجه به آمار بالای این دو مورد، برای توقف این چرخه نباید اجازه دهیم ویروس، میزبان جدید پیدا و آن را تسخیر کند.

زالی به نقش نفر ۳۱ ام مبتلا به این ویروس در گسترش آن در کره شمالی اشاره کرد و افزود: نفر ۳۱ ام با وجود علائم، علاوه بر اینکه نه خود را قرنطینه کرد و نه به نکات بهداشتی توجهی داشت، در یک مراسم مذهبی شرکت کرد و آمار مبتلایان را تصاعدی بالا برد. شانس ابتلا با کاهش فاصله بین افراد، افزایش زمان حضور در کنار فرد مبتلا و تجمع بیش از ۵ نفر در تناسب است. راه غلبه بر این بحران، شکستن چرخه استمرار بقای ویروس در طبیعت است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، تصریح کرد: تا قبل از ۲۰ اسفندماه برخی از مناطق در تهران میزان آلودگی بیشتری نسبت به سایر مناطق داشتند اما امروز براساس یافته های اپیدمیولوژیک مناطق کاملا همگن شده اند.

وی اظهار کرد: در روزهای آغازین، همکاران در مراکز درمانی حتی از حداقل‌های حفاظت بهداشتی نیز محروم بودند، تعداد زیادی شهدای سلامت را در این مسیر تقدیم میهن کردیم و بسیاری از تلاشگران اکنون در منزل در حال سپری کردن دوران نقاهت‌شان هستند، این قبیل جانفشانی در سال‌های اخیر کمتر دیده شده بود. این افراد فرزندان، خواهران و برادران ما هستند و در خانه ماندن شما درخواست جدی تیم درمانی است.

زالی در پایان تشخیص زودرس و ایزولاسیون را بزرگترین راهبرد مقابله با ویروس کرونا خواند و گفت: از هموطنان درخواست دارم با پر کردن فرم های خود اظهاری در سامانه سیب و همکاری با نیروهای بهداشتی ما که در غالب سامانه تلفنی ۴۰۳۰ وضعیت افراد را پیگیری می کنند، ما را در مسر غربالگری همراهی کنند.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در انتظار خودروهایی
 که در حاشیه فضای سبز توقف می‌کنند

سردار نوریان سخنگوی ناجا، ضمن تشکر ویژه از مسوولان به علت اعمال طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار کرد: به عنوان عضوی از ستاد مقابله با بیماری کرونا از هموطنان درخواست می کنم علاوه بر صرف نظر از سایر آداب و رسوم عید نوروز تا کنون، از ادای مراسم روز طبیعت مطابق با سنت نیز خودداری و کمک کنند تا در این مسیر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اطمینان داریم اکثر مردم همراهی خواهند کرد و قطعا همکاران در پلیس راه، پلیس راهور و پلیس پیشگیری با بخشی دیگر که بی توجهند طبق قانون برخورد می‌کنند.

وی از اعمال جریمه نقدی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان به ازادی توقف خودرو در حاشیه پارک‌ها و بوستانها خبر داد و افزود: هر ایرانی خود باید رسانه و پایبند به پویش در خانه می‌مانیم باشد، به ویژه در روز طبیعت.

وی ضمن تاکید بر اهمیت عدم خروج از منزل در این شرایط، عنوان کرد: در زمان آغاز شیوع این بیماری، تمام دنیا شاهد بودند که همکاران در ستاد مبارزه با کرونا ۲۴ ساعته در خدمت مردم انجام وظیفه کردند تا چاره جویی، پیشگیری، کنترل و مهار این ویروس صورت گیرد.

وی افزود: برنامه ریزی‌های دقیقی میان همکاران در بخش مدیریت شهری و نیروی انتظامی برای امروز انجام شده است و پلیش پیشگیری، پلیس راهور و یگان نیروی انتظامی همگی در این مسیر مسوولیت دارند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر