پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 51965
تاریخ انتشار: 27 آذر 1398 16:51
تحلیل/ سازمان تجارت جهانی‌ گزارش کرد

جایگاه ایران در تجارت جهانی

براساس گزارش سازمان تجارت جهانی‌ « WTO» در سال ۲۰۱۸ ایران با حجم صادرات ۱۰۸ میلیارد دلاری سی‌وهفتمین اقتصاد بزرگ صادرکننده جهان بود، حجمی که حکایت از افزایش سالانه ۱۶ درصدی و سهم ۶/ ۰ درصدی از کل صادرات جهان دارد. بر این اساس جایگاه ایران تا رده ۲۴ بالا می‌آید.
به گزارش راه امروز:  براساس یافته‌های گزارش سازمان تجارت جهانی‌ که آمار سال گذشته را مورد بررسی قرار داده است، به‌دنبال تشدید تنش‌های تجاری، جریان تجارت و تولید ناخالص ‌داخلی جهان در سال ۲۰۱۸ کند شد. در واقع افزایش تنش‌های تجاری و نااطمینانی‌های مربوط به سیاست‌های اقتصادی باعث شد تا جریان تجارت جهانی در سال گذشته با بادهای مخالف سنگین مواجه شود. در بخشی از این گزارش رتبه‌بندی بزرگ‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان جهان در ۲۰۱۸ ارائه شده است. براساس این رتبه‌بندی‌ها، در ۲۰۱۸ ایران با حجم صادرات ۱۰۸ میلیارد دلاری سی‌وهفتمین اقتصاد بزرگ صادرکننده جهان بود، حجمی که حکایت از افزایش سالانه ۱۶ درصدی و سهم ۶/ ۰ درصدی از کل صادرات جهان دارد. بر این اساس در صورت در نظر گرفتن ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به‌عنوان اقتصادی واحد، جایگاه ایران تا رده ۲۴ بالا آمده است. 

 در این حالت و برای بخش واردات، ایران با واردات ۴۹ میلیارد دلاری در جایگاه ۳۵ بزرگ‌ترین واردکنندگان جهان ۲۰۱۸ می‌ایستد، حجمی که معادل سهم ۳/ ۰ درصدی از کل واردات جهان در این سال است. در تجارت خدمات نیز با در نظر گرفتن ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به‌عنوان اقتصادی واحد، ایران با حجم صادرات ۱۰ میلیارد دلاری در جایگاه ۳۸ بزرگ‌ترین صادرکنندگان بزرگ جهان قرار می‌گیرد (سهم ۲/ ۰ درصدی از کل صادرات خدمات جهان). در بخش واردات در این حالت اقتصاد ایران با واردات ۱۹ میلیارد دلاری در ۲۰۱۸ نوزدهمین واردکننده بزرگ خدمات جهان بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر