شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 51963
تاریخ انتشار: 27 آذر 1398 12:27
رئیس مرکز ملی فرش در گفت وگو با ر«اه امروز » عنوان کرد

فرش ایرانی راه خود را به بازارها پیدا می کند

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: حتی با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا، فرش ایرانی به دلیل تقاضای بالا، راه خود را به این بازار پیدا خواهد کرد.
به گزارش راه امروز- راغوان قاسمی: فرشته دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت وگو با راه امروز، عنوان کرد: اگرچه آمریکا به عنوان یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی فرش دستباف ایران، با تحریم اعمال شده، مردم کشور خود را از هنر-صنعت فرش دستباف ایرانی محروم می‌کنند؛ اما این کالا به دلیل تقاضای بالا، حتما راه خود را به این بازار پیدا خواهد کرد. 


***
همانطور که می دانید، تولید و تجارت فرش ایرانی هم اکنون با اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا دچار تغییراتی شده است؛ اگر ممکن است نمایه آماری از تولید و صادرات فرش داشته باشید؟
واقعیت آن است که هنر-صنعت فرش دستباف ایران که عمر آن به درازای تمدن کشور است، جایگاه خوبی در بازارهای جهانی و اذهان کشورهای مختلف دنیا دارد؛ چه آنکه هر کجا نام ایران و ایرانی مطرح می‌شود، نام فرش دستباف به ذهن متبادر شده و هر جا که نام فرش دستباف به میان می‌آید، برند ایران خودنمایی می‌کند. به هر حال اکنون دنیا ایران را با نام فرش دستباف می‌شناسد و با کیفیت ترین فرش‎‌های دستباف تولیدی در دنیا مختص ایران است و تلاش داریم همین جایگاه را به آیندگان نیز تحویل دهیم. از سوی دیگر، اگر بخواهیم به لحاظ تولید جایگاه فرش دستباف ایران را میان کالاهای تولیدی و صادراتی کشور بررسی کنیم، باید گفت که بزرگترین صنف کشور با جمعیت دو میلیون نفری فعالیت می‌کنند که به اندازه طول جغرافیایی کشور، اقدام به تولید می‌کنند و ما در هر منطقه و جایگاهی در کشور، حتما فرش دستباف مخصوص را داریم و در روستاها و شهرها، در غالب خانه‌ها، دار قالی برپا شده و مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
در حال حاضر وضعیت تامین مواد اولیه تولید در چه شرایطی است تا بتواند به تولید خود همچنان ادامه دهد؟
 برآوردها حکایت از آن دارد که بیش از 95 درصد از مواد اولیه مورد نیاز در بافت فرش، از داخل تامین می‌شود و بخش محدودی از این مواد اولیه مورد نیاز، از خارج کشور تامین می‌گردد.  در شرایط ارزی کنونی کشور، می‌توان بر روی ارزآوری این کالا حساب باز کرد؛ اما باید نگاه ویژه به بخش تامین مواد اولیه داشت. واقعیت آن است که تحریم کنونی منجر به این شده تا فرش که البته بعد از نفت مورد تحریم واقع شده است، همچنان به صادرات خود با حمایت‌های دولت و تلاش بخش‌خصوصی ادامه دهد. همانطور که می‌دانید بیش از 30 درصد صادرات فرش دستباف ایرانی به امریکا صورت می‌گیرد و به تبع آن نیز، سایر خریداران فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی نیز تحت‌الشعاع ممنوعیت صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا قرار می‌گیرند. 
برای جایگزین بازارهای داخلی به جای بازارهای خارجی فکری کردید؟
تلاش داریم در کنار اینکه بازارهای هدف صادراتی خود را تقویت کرده و تنوع می‌بخشیم در حوزه بازار داخلی نیز ورود کرده و کار را پیش بریم. تا به حال 20 درصد از تولید صرف بازار داخلی شده و 80 درصد آن به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود؛ این در حالی است که با مکانیزم‌هایی تلاش داریم تا مردم را تشویق کرده تا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای، فرش دستباف خریداری کنند.

با وجود چنین شرایطی آیا میزان تولید فرش کاهش یافته است؟ 
 اگر بخواهیم نگاهی به آمار تولید داشته باشیم، باید بگوییم که میزان تولید کم نشده، اما در حوزه صادرات، پیمان‌سپاری ارزی منجر به این شده تا صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه شوند که بر این اساس، وزیر صنعت، معدن و تجارت سه مکانیزم را ابلاغ کرده‌اند که بر اساس آن، آن دسته از صادرکنندگانی که کمتر از یک میلیون دلار صادرات فرش دارند، از ارایه پیمان ارزی معاف هستند و بنابراین اکنون نیاز به پیمان‌سپاری ارزی برای فرش وجود ندارد. از سوی دیگر، با تدبیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در شورای عالی فرش مصوب شد که صادرات پشم ممنوع شد شد که این امر باعث شد که تا تولید داخلی رونق گرفته و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید فرش دستباف نیز تامین شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه تعرفه وادات ابریشم، یکی از دغدغه‌های همیشگی بخش تولید فرش دستباف ایران بوده است، با همکاری فراکسیون فرش در مجلس شورای اسلامی و از طریق معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، قرار بر این شده تا ساماندهی واردات مواد اولیه داخلی و خارجی صورت گیرد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر