پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 51846
تاریخ انتشار: 05 فروردين 1399 12:25
سخنگوی گمرک ایران گفت: درسال 98 نزدیک به 54 هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در گمرکات کشور کشف و یا تعیین ارزش و رسیدگی شده است و 992 نفر که در حال خروج غیرقانونی از کشور بودند نیز شناسایی و تحویل مقامات قضایی شدند.
به گزارش راه امروز: سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: بیش از 24 هزار و 188 پرونده در خصوص قاچاق کالا در سال 98  در گمرکات اجرایی کشور، تشکیل شده به ارزش 53 هزار و 938 میلیارد و 168 میلیون و 472 هزار و 228 ریال که از این میزان 30 هزار و 735 میلیارد و 378 میلیون و 790 هزار و 421 ریال کاشف گمرک بوده و در خصوص مابقی پرونده ها، سایر سازمان های کاشف بویژه نیروی انتظامی دخالت داشته اند و گمرک در راستای ماده ۴۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حسب دستور مراجع رسیدگی کننده، وظیفه تعیین ارزش و انطباق با اسناد مثبته گمرکی را بر عهده داشته است. در بررسی بعمل آمده شاهد رشد ۲۷۶ درصدی میزان کشفیات گمرک نسبت به سال 97 بودیم که علاوه بر هوشیاری پرسنل، تجهیز گمرکات به ایکس ری نیز سهم به سزایی در این میزان رشد کشفیات را ایفا می کند.


لطیفی در ادامه افزود: بیشتر کشفیات ورودی، «موتورهای پیستونی، برنج، لوازم یدکی، میوه و .. » بوده است و در کشفیات خروجی نیز عمدتا فراورده های نفتی و سوخت  را در بر می گیرد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک تصریح کرد: نزدیک به 60 درصد کل کشفیات کالای قاچاق در گمرکات توسط تیم های کنترلی گمرک صورت گرفته و مابقی با همکاری دستگاههای نظارتی دیگر و پرسنل گمرک کشف شده است.
لطیفی در خصوص کشف قاچاق انسان در گمرک گفت: با دقت و کنترل دقیق محموله ها توسط ابزارهای در اختیار گمرک، از جمله ایکس ری، کنترل پلمب ها و تغییرات در کالا، 992 نفر که قصد خروج غیرقانونی از کشور را داشتند در سال گذشته شناسایی و در اختیار مقامات قضایی قرار گرفتند.
 وی در پایان افزود: بیشترین اتباع کشف شده در قاچاق انسان در سال ۹۸ مربوط به اتباع افغانستان، پاکستان، ایران، سوریه، جمهوری آذربایجان، مصر، عراق، بنگلادش، ازبکستان، تاجیکستان، گینه، سریلانکا، سودان، سومالی، هند و گرجستان هستند که از این میان اتباع افغان بیش از ۵۱ درصد کشفیات را به خود اختصاص داده اند.
در سال 97  میزان کشفیات قاچاق انسان 485 مورد بوده که با کشف 992 مورد در سال 98 شاهد رشد 105 درصدی کشف قاچاق انسان توسط گمرک بوده ایم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر