شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 51678
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1398 17:10
حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی

همکاری کشورهای نفتی به نفع همه است

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی وسخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی گفت: همکاری کشورهای نفتی در بحث کاهش میزان تولید نفت با وجود شیوع ویروس کرونا به نفع همه است.
به گزارش راه امروز: «سید حمید حسینی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی از سال ۲۰۱۶ کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر اوپک با همکاری یکدیگر موفق شدند بازار نفت را مدیریت کنند.

وی همچنین اظهارداشت: متوسط قیمت نفت در سطح بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۶ به ازای هر بشکه نفت ۴۰ دلار بود. عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی گفت: همکاری اوپکی ها و غیر اوپکی ها باعث شد قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به بالای ۵۲ دلار افزایش پیدا کند. وی در ادامه افزود: قیمت های نفت در سال ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و طی سال جاری میلادی به ترتیب ۶۹، ۶۴ و ۶۵ دلار بوده است. حسینی اظهارداشت: تولید نفت از ۹۵,۵ به ۹۹ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد که به نوعی عرضه و تقاضای جهانی نفت با یکدیگر هماهنگ بود.

وی ادامه داد: انتظار همه این بود که همکاری کشورهای نفتی با هم ادامه پیدا کند و این روند می توانست به نفع همه باشد. عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی گفت: فقط در چین در اثر شیوع ویروس کرونا بیش از سه میلیون تن ظرفیت پالایشی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: مجموع ظرفیت پالایشی کشور چین در حال حاضر ۱۳ میلیون تن است که به ۹ تا ۹,۵ میلیون تن کاهش یافته است. وی گفت: تقاضای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته بود انتظار بر این بود تولید نفت حداقل ۱,۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی افزود: این کاهش باعث می شود ویروس کرونا خیلی در بازار نفت اثر نگذارد.

وی اظهارداشت: متاسفانه در اجلاس اخیر اوپک توافق کاهش سقف تولید نفت بین کشورها حاصل نشد بلکه شاخ و شانه می کشند که افزایش تولید خواهیم داد.

حسینی ادامه داد: برای مثال عربستان گفته تولید خود را از زیر ۹ میلیون به بالای ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. وی اضافه کرد: امارات گفته می خواهد بالای سه میلیون بشکه در روز نفت تولید کند و عراق هم بدون شک سقف تولید خود را بالا خواهد برد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی گفت: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تمامی کشورهای نفتی متضرر می شوند.

وی افزود: کاهش نفت به نفع کشورهای بزرگ مصرف کننده انرژی از قبیل ژاپن، کره جنوبی، چین، هند، ترکیه، اروپا و غیره خواهد بود.

حسینی اظهارداشت: بطورکلی کاهش قیمت نفت می تواند به عنوان سوبسید برای کشورها ی مزبور در این شرایط به اقتصادشان کمک کند اما برای کشورهای نفتی حتی عربستان، روسیه، امارات و غیره به نحوی نیست که بتوانند با این قیمت ها خیلی دوام بیاورند. وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت وضعیت نابسامانی برای کشورهای نفت خیز ایجاد کرده و خواهد کرد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی گفت: جدا از این کرونا بر تمامی بازارها از قبیل طلا، ارزهای دیجیتال و غیره را تحت شعاع خود قرار داده است. وی افزود: ضمن اثر کرونا رقابت غیر منطقی کشورهای نفتی به شدت کاهش قیمت نفت را در بازارهای جهانی دامن زده است.

«حمیدرضا شکوهی» کارشناس اقتصاد انرژی نیز در برنامه امشب رهیافت رادیو اقتصاد گفت: پیش از این همه شاهد تلاش کشورهای عضو اوپک بویژه عربستان برای حفظ قیمت بالای نفت در مقاطع مختلف زمانی بوده اند به غیر از موقعی که تحریم های دور قبل ایران شروع شد و عربستان تولید نفت خود را افزایش داد تا خروج نفت ایران در بازار مشکلی ایجاد نکند.

وی افزود: پس از آن مقطع زمانی همواره در سال های اخیر همه شاهد کاهش تولید نفت عربستان یا حفظ سقف تولید این کشور بودند با وجود ظرفیت بالای که داشت.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: کمتر اتفاق می افتاد میزان تولید نفت عربستان به طور میانگین به ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد یا اضافه تر از این حد باشد چون قیمت بالای نفت را مدنظر داشت البته معادلات مختلفی در بازار جهانی نفت تاثیرگذار است.

وی افزود: ناگفته نماند روابط آمریکا و عربستان نیز در تصمیمات عربستان تاثیر گذار بوده است. شکوهی بیان داشت: اکنون عربستان با روسیه به اختلاف برخورده و در حال افزایش میزان تولید نفت است.

وی ادامه داد: ضرری که عربستان در سال های اخیر متحمل شد این بود که به بهای بالا نگهداشتن قیمت نفت سهم خود را در بازار از دست داد و کم کم به سومین تولید کننده نفت جهان پس ازآمریکا و روسیه تبدیل شد.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: پیش از این سودی که برای عربستان داشت این بود که قیمت نفت افزایش پیدا می کرد اکنون آن مزیت را هم از دست داده است.

وی در ادامه افزود: اکنون عربستان برای افزایش سهم خود در بازار تلاش می کند در حقیقت می خواهد یک قدم دیگری بردارد البته مشخص نیست نتیجه این قدم برای عربستان و حتی روسیه چه باشد. شکوهی یادآورشد: تولید نفت شل برای آمریکا بطور میانگین حتی در مقاطعی با ۳۰ دلار قابل توجیه است به همین دلیل مشکلی که آمریکا داشت اکنون کمتر با آن مواجه است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر