جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 51660
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1398 10:07
هنگامی كه كرونا تعداد زیادی نماینده و مقام كشور را دچار كرده و برخی نیز فوت كرده‌اند، چه جای توجهی به معتادان یا خیابان‌خواب‌ها یا كودكان كار و... باقی می‌ماند؟
عباس عبدی روزنامه‌نگار در روزنامه شهروند نوشت: اپیدمی كرونا این ویژگی مهم را دارد كه همه را درگیر می‌كند. نه سیل و زلزله است كه عده‌ای را در منطقه محدودی شامل شود، نه فقر و ناداری است كه در سراسر كشور باشد ولی در نهایت بخشی از مردم را شامل شود و نه حتی سرطان است كه برخی از همه اقشار را در مدت زمان طولانی شامل شود. كرونا همه را در زمان كم در خطر قرار می‌دهد. این ویژگی ممكن است موجب شود كه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه به كلی فراموش شوند.

هنگامی كه كرونا تعداد زیادی نماینده و مقام كشور را دچار كرده و برخی نیز فوت كرده‌اند، چه جای توجهی به معتادان یا خیابان‌خواب‌ها یا كودكان كار و... باقی می‌ماند؟ و عجیب اینكه به علت شیوع این بیماری حتی نهادهای مدنی و خیریه و افراد نیكوكار كه در مواقع بحرانی به این گروه‌ها سر می‌زنند و به آنان خدمت‌رسانی می‌كنند؛ در بحران كرونا مجبورند كه خود را قرنطینه كنند تا مبادا خودشان نیز مبتلا شوند، به‌ویژه اینكه این گروه‌ها به عللی در خطر ابتلای بیشتری به این بیماری هستند.

این وضعیت برای همه خطرناك خواهد بود. نه‌تنها باید به علل انسانی به این گروه‌های آسیب‌پذیر و دچار مشكل‌شده كمك كرد، بلكه در این مورد خاص اگر به آنان رسیدگی نشود، می‌توانند منشأ توزیع مجدد ویروس كرونا باشند و كل جامعه را از این نظر تهدید كنند. به‌ویژه آنكه شرایط آنان برای رعایت امور و ملاحظات بهداشتی اصلا مساعد نیست و هركدام از این افراد می‌توانند مثل یك مخزن انتشار عمل كنند.

كرونا با زبان رسای خود فریاد می‌زند كه بشریت قابل تمایز نیست. همه در یك كشتی هستند. نمی‌توان كودك كار یا معتاد را نادیده گرفت. روزی می‌رسد كه عوارض آنان از رگ گردن به ما نزدیك‌تر خواهد بود. همچنان كه امروز نیز ترامپ باید فهمیده باشد، نمی‌توان یك كشور را با بدترین تحریم‌ها مواجه كرد ولی از تبعات آن مصون بود. اگر یك كشور از امكانات عادی خود محروم شود، این احتمال را تقویت می‌كند كه نتواند به‌طور شایسته در برابر ویروس اقدامات پیشگیرانه به عمل آورد. سیاست ایالات متحده علیه ایران به بدترین شكلی توجیه‌كننده وضعیت خاصی است كه این كشور را درگیر كرونا كرده است. چه بسا ترامپ مجبور شود که كاخ سفید را به دلیل این رفتار غیرمنطقی خود از دست بدهد و جز بی‌آبرویی برای خودش و حامیانش نتیجه دیگری نداشته باشد. اگر كرونا همین درس را به مردم ما و جهان داده باشد كه نمی‌توانیم یكدیگر را نادیده بگیریم، باید گفت كه كرونا گرچه كُشنده است، ولی آموزنده نیز است.
برچسب ها: كرونا ، عبدی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر