جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 51458
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1398 13:06
شرایط جسمانی نا مساعد ملک سلمانِ ۸۰ ساله و امکان مرگ نزدیک او، یکی از دلایل منطقی است که بن سلمان را بر ان داشته است تا از شرّ رقبای خود خلاص شود، که مهمترین و تاثیرگذارترین انها، که تهدیدی برای رسیدن او به تخت پادشاهی هستند، احمد بن عبدالعزیز است.
به گزارش راه امروز:  خالد الجيوسي در رای الیوم نوشت: مسئولان حکومت عربستان هنوز به صورت رسمی اخبار مربوط به بازداشت شاهزاده های سعودی را اعلام نکرده اند؛ اما اخبار منتشر شده در این باره، حکایت از آن دارد که بن نایف، ولی عهد سابق و برادر پادشاه فعلی عربستان، بازداشت شده اند؛ این در حالی است که هنوز دلایل این بازداشت مشخص نیست.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در صورت صحت این اخبار، عربستان سعودی در معرض تغییراتی قرار دارد که احتمالا موجب به تخت نشستن بن سلمان می شود. پیش از این، تحلیل ها مبتنی بر آن بود که ممکن است بن سلمان پدر خود را پیش از آنکه از دنیا برود، از قدرت کنار زده و خود به جای او رسما حکومت را عهده دار شود، اما با گذشت زمان، مشخص شد که این تحلیل ها با واقعیت مطابقت ندارد و بن سلمان در دام کودتایی که آن را نقشه قطر می داند، گرفتار نمی شود.

شرایط جسمانی نا مساعد ملک سلمانِ 80 ساله و امکان مرگ نزدیک او، یکی از دلایل منطقی است که بن سلمان را بر ان داشته است تا از شرّ رقبای خود خلاص شود، که مهمترین و تاثیرگذارترین انها، که تهدیدی برای رسیدن او به تخت پادشاهی هستند، احمد بن عبدالعزیز است. به نظر می رسد علت بازداشت بن نایف، دور کردن انظار از بازداشت برادر پادشاه و عموی بن سلمان باشد، که از احترام خاصی در خاندن سعودی برخوردار است.

جایگاه شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، در خاندان حاکم آل سعود، وارث شرعی و قانونی تخت پادشاهی است و طبق سنت های گذشته در این خاندان، پس از ملک سلمان، پادشاهی حق برادر زنده اوست؛ بویژه آنکه احمد بن عبدالعزیز 78 سال سن دارد و بن سلمان، یک جوان 30 ساله است.

بازداشت شاهزاده احمد بدین معناست که بن سلمان همچنان عموی خود را خطر بزرگی می داند؛ بویژه انکه احمد حدود یک سال و نیم پیش با ضمانتهای عدم تعرّض و بویژه پس از ترور جمال خاشقچی، از لندن برگشت و طبق گزارش رسانه ها، ضمانتهای آمریکایی و بریتانیایی به شاهزاده احمد داده شده است؛ کسی که مخالف سیاستهای برادرزاده خود بوده و علنا از جنگ یمن انتقاد کرده است؛ بنابراین، این بازداشت، به معنای وارد شدن خلل در ضمانتهای امنیتی است که برای بازگشت شاهزاده احمد داده شده بود.

سوالی که در این میان مطرح می شود، مربوط به زمان بندی این بازداشت و دلایل آن است؛ و اینکه چرا ضمانتهای امنیتی به شاهزاده احمد بن عبدالعزیز داده شد و کدام اقدام او باعث دستگیری اش شده است؟ چرا از زمان بازگشت او از لندن تا کنون به او مهلت داده شد؟ آیا تصمیم بازداشت برادر پادشاه سعودی پیش از بازگشت او از لندن گرفته شده بود یا اینکه اقدامات و تحرکات اخیرش باعث بازداشت او و حتی بازرسی منزلش، بدون توجه با رابطه خویشاوندی نزدیکش با پادشاه شده است؟

براساس گزارش وال استریت ژورنال، اتهامی که متوجه این دو شاهزاده شده، خیانت است و مجازات آن، حبس ابد یا اعدام است؛ در صورت درستی این گزارش، سوالاتی در مورد شکل این خیانت و تعریف آن از نظر مسئولان سعودی، مطرح می شود، به این دلیل که خیانت به وطن، انواعی دارد؛ که زمینه سازی برای کودتا علیه قدرت حاکم، جاسوسی، تعامل با دولتهای خارجی و ترتیب دادن عملیات ترور، از آن میان است.

سوال آخر آنکه آیا عربستان سعودی اسامی این شاهزاده ها را به صورت علنی بعنوان بازداشتی اعلام کرده و انها را به اتهام خیانت محاکمه می کند یا اینکه بازداشت آنها همچنان کتمان می شود؟

با توجه به اینکه محمد بن سلمان قواعد بازی در مملکت نفت خیز عربستان را در دست داشته و مناصب دولتی را بین برادران و نزدیکانش توزیع می کند، بازداشت عبدالعزیز بن سعود بن نایف که از سوی رهبری کنونی عربستان در منصب فعلی اش قرار دارد، حیرت انگیز بوده و دلیل آن مشخص نیست.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر