جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 51425
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1398 22:33
/ کدام دستگاه مسئول شناسایی انبار محتکران است؟

دعوای گمرک و وزارت صمت بر سامانه تجاری

بعد از انتقاد یک مدیر وزارت صمت از گمرک در خصوص عدم همکاری با سامانه جامع تجارت، گمرک اعلام کرد، سامانه جامع انبارها کالای اساسی را ثبت می کند که شامل اقلام بهداشتی نیست.
به گزارش راه امروز:‌ در روزهای اخیر و بعد از شیوع کرونا، اقدام محترکان در به هم ریختن بازار کالاهای ضروری و اقلام بهداشتی  اعتراض مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس را در پی داشته است. بر اساس رویه های داخلی وزارت صمت(سامانه جامع تجارت) مسئول تنظیم بازار کشور و نظارت بر عرضه کالاهای مصرفی مردم است. همین امروز یک مدیر وزارت صمت مانند گذشته از عملکرد گمرک در همکاری با سامانه امع تجارت انتقاد کرده است. در این بین سخنگوی گمرک ایران در واکنش به ادعای سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت که   مدعی شده وزارت بهداشت و گمرک با سامانه جامع انبارها همکاری نکردند، گفت: اطلاعات همه کالاها  بعد ازثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و ورود به کشور ، از مرحله اظهار تا ترخیص از درب های خروج  گمرک به صورت برخط در اختیار وزارت صمت در سامانه جامع تجارت توسط گمرک قرار می گیرد. در سامانه جامع انبارها اصلا لیستی از اقلام بهداشتی پیش بینی نشده است.

لطیفی درادامه افزود: این  اطلاعات  شامل موارد بسیاری از قبیل نوع کالا، وارد کننده کالا، ارزش و وزن آن و حتی  مجوزهای لازم ونحوه خروج کالا است  که به صورت لحظه به لحظه و بر خط از سوی گمرک در سامانه جامع تجارت تبادل اطلاعات می شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص سیستم دیگر کنترل  کالا   گفت: تمامی اطلاعات کالاهای ورودی به کشور و انواع مقصد تخلیه آنها در داخل کشور در سامانه حسابرسی پس از ترخیص گمرک ثبت و در اختیار تمامی دستگاههای نظارتی و انتظامی  قرار داده می شود و در حال حاضر از این اطلاعات برای بررسی و ردیابی کالاها استفاده میشود.بنابراین ادعای مورد اشاره همچنان در این شرایط باری از وظایف دستگاهها کم نمی کند وبه جای پذیرش مشکل نباید مشکلات را به دیگران مرتبط کرد.

سخنگوی گمرک در خصوص ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز کشور گفت: بیشتر ماسکها و دستکشها تولید داخل هستند پس اساسا طرح این موضوع ارتباطی به گمرک و اطلاعات گمرکی پیدا نمی کند  و این ایراد به  سامانه جامع انبار ها برمی گردد زیرا  مدیریت کالاهای تولید داخل  بر عهده وزارت صمت و سامانه جامع انبارها است و در حال حاضر  وزارت صمت به جای عبور از  مشکل، می بایست بررسی کند چرا تا کنون نتوانسته است بر اساس وظایف خود کالاهای تولید داخل را سامان دهی کند.

 وی در خصوص مشکل سامانه جانع انبارها  افزود: بر اساس فرآیند فعلی سامانه جامع انبارهای وزارت صمت،  برخی از کالاها به صورت محدود ثبت می شوند و سامانه جامع انبار ها فقط چند نوع کالای اساسی را ثبت میکند که شامل برنج ، جو خوراکی ،جو دامی ، چای ، ذرت دامی ، روغن روان کننده ، شکر ، کاغذ ، کنجاله سویا ،گندم ، گوشت سفید و قرمز و لاستیک است که شامل ماسک و کالاهای بهداشتی نمی شود، بنابراین بیان موضوعاتی از این دست در حل مشکل این روزها هیچ کمکی نمی کند و باید همه مردم و مسئولین دست به دست هم برای حل مشکلات مردم به ویژه فائق آمدن بر ویروس کرونا تلاش کنیم.

لطیفی در پایان گفت: گمرک نیز ضمن تسریع در ترخیص کالاهای مورد نیاز مردم در این شرایط، به ویژه اقلام و کالاهای بهداشتی و ممنوعیت صادرات آن از ابتدای مطرح شدن ویروس کرونا ، به عنوان مرزبان اقتصادی کشور،بر اساس قانون اطلاعات لازم را دراختیار سازمان ها و نهادهای مرتبط برای مدیریت هر چه بهتر قرار می دهد و در موضوعات مطرح شده نیز اطلاعات کالا از زمان اظهار تا صدور پروانه و در نهایت پته گمرکی در درب خروج به سامانه جامع تجارت ارسال شده و می شود. 
از طرفی مطابق آیین نامه مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1395 قانون گذار به درستی و به منظور عدم ایجاد اخلال و وقفه در فرآیند ترخیص کالا بجای احاله مراتب به گمرک، انجام این مهم را بر عهده وزارت راه و شهرسازی با اتصال صدور بارنامه به سامانه جامع انبارها قرار داده است.

منبع: گمرک 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر