پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 51102
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1398 12:09
در نشست بهمن ماه در اتاق بازرگانی تهران؛

چالش رسوب كالا در گمرکات

نمایندگان بخش خصوصی در نشست بهمن ماه در اتاق بازرگانی تهران، دستور اصلی جلسه خود را بر چالش‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی در گمرک متمرکز کردند و با حضور رئیس‌کل گمرک به بیان این چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی برای حل آن پرداختند.
به گزارش راه امروز: در این جلسه هم‌چنین بودجه سال آینده اتاق تهران ارائه و کلیات آن تصویب شد. اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در پایان این نشست مروری بر فعالیت‌های پارلمان بخش خصوصی پایتخت در حوزه مسئولیت اجتماعی به‌ویژه امدادرسانی به هموطنان آسیب‌دیده از سیل در استان سیستان و بلوچستان داشتند.

 یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، صبح سه‌شنبه 29 بهمن ماه با حضور حداکثری اعضا برگزار شد. در این نشست با حضور مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک، که خود عضو هیات نمایندگان اتاق تهران است، گزارشی از عملکرد این نهاد ارائه و مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی در حوزه گمرک مطرح و بررسی شد. با توجه به تنوع و حجم مسائل مطرح شده، مقرر شد در هفته آتی یک نشست صبحانه کاری، با حضور نمایندگان تشکل‌ها برای بررسی فنی‌تر و دقیق‌تر چالش‌های کسب و کار در حوزه گمرک در اتاق تهران برگزار شود.

هم‌چنین در این نشست بودجه سال آینده اتاق تهران توسط بهمن عشقی، دبیرکل، ارائه و توضیحاتی به پرسش‌های اعضا داده شد تا در نهایت کلیات این بودجه به تصویب برسد. نمایندگان بخش خصوصی در پایان این نشست نیز شنوای گزارشی از عملکرد اتاق تهران در حوزه مسئولیت اجتماعی بودند. در این گزارش به عمده فعالیت‌های اتاق در این حوزه مانند تجهیز و توسعه بیمارستان بازرگانان، همکاری با شهرداری منطقه 12 تهران، کمک‌رسانی به هموطنان آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده در استان گرگان و سیستان و بلوچستان و ... پرداخته و از نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی که در امدادرسانی به نماطق سیل‌زده سیستان کمک کردند، با حضور رئیس اتاق بازرگانی زاهدان، تقدیر شد.

هشدار در مورد کاهش نرخ سرمایه‌گذاری

در آغاز این نشست، رئیس اتاق تهران با تبریک تولد حضرت فاطمه (س) و روز زن و مادر به همه بانوان و مادران، به شاخص‌های اقتصادی 9 ماهه کشور بنا بر آنچه مرکز ملی آمار ایران منتشر کرده است، پرداخت و گفت: رشد اقتصادی 9 ماهه ابتدایی امسال با احتساب نفت منفی 7.6 و بدون آن صفر بوده است. در این ‌بین بخش کشاورزی 3.2 درصد، بخش ساختمان 9.6  درصد و خدمات 0.2 درصد رشد داشته‌اند و در مقابل بخش صنایع و معادن با رشد منفی 16.6 درصد و استخراج نفت و گاز با رشد منفی 37 درصد مواجه بوده‌اند که روی شاخص کلی رشد اثر گذاشته‌اند.

مسعود خوانساری ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری در بین سال‌های 1375 تا 1384 به‌طور متوسط بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده که این رقم در سال 1397 به 18 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کرده است. هم‌چنین مهم‌ترین اتفاقی که در سال 98 رخ‌ داده و در طول 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده، این است که میزان سرمایه‌گذاری از میزان استهلاک موجودی سرمایه کمتر شده است و این خطر بزرگی محسوب می‌شود به‌خصوص برای سال آینده؛ هشدار و چالشی است که هم اشتغال و هم بخش عرضه را تهدید خواهد کرد و یکی از مسائلی است که با جدیت باید به آن پرداخته شود.

او با اشاره به پایه‌هایی که می‌تواند رشد تولید ناخالص را در کشور به دنبال داشته باشد، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری داخلی و افزایش بهره‌وری می‌تواند به رشد تولید ناخالص داخلی منجر شود اما سرمایه‌گذاری خارجی هم‌اکنون با توجه به وضعیت تحریم‌ها شدنی نیست و در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی هم با کاهش شدید سرمایه‌گذاری و استهلاک بالای سرمایه مواجهیم. بنابراین تنها راه موجود، افزایش بهره‌وری است. مساله این که میانگین رشد بهره‌وری در40 سال گذشته در اقتصاد ایران صفر بوده است. اگرچه در بعضی سال‌ها این نرخ رشد مثبت را تجربه کرده اما میانگین آن به خاطر وجود سال‌هایی با نرخ منفی بالا، تقریبا صفر است. برای نمونه در سال 97 بهره‌وری در بخش صنعت نرخ رشد منفی 8.9 درصدی را ثبت کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به عواملی که در رشد بهره‌وری در کشور مؤثر هستند، اشاره کرد و گفت: علاوه بر توسعه فناوری و مدیریت که در رشد بهره‌وری مؤثر هستند، محیط کسب‌وکار نیز اثر مستقیمی روی افزایش بهره‌وری دارد. متاسفانه محیط کسب‌وکار ما با مساله  فساد دست به گریبان است. در سال 2017 رتبه کشور در شاخص فساد 130 بود در سال 2019 به 146 رسید و 16 پله تنزل جایگاه و رشد فساد را شاهد بودیم که حتماً یکی از عوامل مؤثر در کاهش یا عدم رشد نرخ بهره‌وری است. متاسفانه رتبه کشور در شاخص انجام کسب‌وکار هم در بین 190 کشور، 127 است. یقیناً در شرایط کنونی که کشور با بحران‌های مختلف از جمله تحریم روبه‌روست هر قدر بتوان روی بهبود محیط کسب‌وکار تلاش و آن را تسهیل کرد، شاید بتوان تا حدودی به بهبود بهره‌وری و کاهش اثرات تحریم کمک کرد.

او در ادامه به رشد هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به تورمی که سال گذشته و امسال تجربه کردیم و درباره سال آینده هم نرخ تورم بالا پیش‌بینی می‌شود؛ هزینه‌های تولید متأسفانه روزبه‌روز افزایش پیدا کرده و این روند ادامه خواهد داشت. در سال 1398 نرخ تورم تولیدکننده 59.9 درصد بوده در صورتی‌ که رشد تسهیلات 26 درصد بوده است. یعنی تولیدکنندگان با 24 درصد کاهش نقدینگی مواجه بوده‌اند. این مساله در درازمدت ایجاد مشکل کرده و باعث کاهش تولید می‌شود. با توجه به شرایط موجود تنها راه باقی‌مانده این است که اجازه ندهیم بیش از این شاخص‌های اقتصادی، منفی شود. پس باید محیط کسب‌وکار را بهبود داد و مشکلات عدیده و مهم حوزه تولید، واردات و صادرات را رفع کرد.

توقف کالاها در گمرک و مشکل عدم‌ تصمیم‌گیری

مسعود خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به چالش توقف و رسوب کالا در گمرکات اشاره کرد و گفت: نزدیک به 10 ماه است که با حجم زیادی از کالا در گمرکات متوقف مانده و با عدم تصمیم‌گیری به‌موقع دچار مشکل رسوب شده است. چندین هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی‌مانده و بعد از ماه‌ها زمان، دیروز تصمیم گرفتند این خودروها ترخیص شود. احتمالاً این چند هزار دستگاه خودرو که ماه‌ها زیر آفتاب بوده‌اند، کاملا برنزه ‌شده‌اند؛ در حالی ‌که مسئولان می‌توانستند بسیار زودتر برای این مساله تصمیم‌گیری کنند.

او افزود: محموله بزرگی از لوازم ‌آرایشی و بهداشتی هم در گمرکات باقی ‌مانده‌ است. در جلسات پیشین هیات نمایندگان اتاق تهران هم این موضوع از سوی اعضا مطرح شد که بیش از 10 ماه است که این اقلام در گمرکات باقی مانده و در معرض فاسد شدن است اما هنوز تصمیمی در قبال آنها گرفته نشده است.

او به افزایش فشارهای دولتی در بحث مالیات و تأمین اجتماعی بر بنگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: تنها عاملی که در حال حاضر می‌تواند به تغییر شرایط اقتصادی کشور کمک کند بهبود محیط کسب‌وکار است. تقاضای ما از دولت این است که اگر بحث سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به دلیل شرایط تحریم‌ها ممکن نیست حداقل شرایط را برای بهبود محیط کسب‌وکار که دست خود ماست، فراهم کند.


هزینه‌های تحمیلی سرسام‌آور آلودگی

رئیس اتاق تهران در ادامه سخنان خود به گزارشی اشاره کرد که موسسه تحقیقات انرژی و هوای پاک دنیا منتشر کرده و به هزینه‌های آلودگی هوا در سطح جهان می‌پردازد. خوانساری گفت: هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا به دلیل سوخت‌های فسیلی در سطح جهان برابر است با 8 میلیارد دلار در روز است که بیشترین زیان‌های اقتصادی آن را چین، آمریکا و هند متحمل می‌شوند. همچنین در کل جهان سالانه 4.2 میلیون نفر جان‌شان را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند که این آمار در چین سالانه 1.8 میلیون نفر و در هند یک ‌میلیون نفر است.

 

لزوم حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در رسانه‌ها

خوانساری همچنین در پایان صحبت‌های خود به اهمیت حضور پررنگ نمایندگان بخش خصوصی در رسانه‌ها و تبیین ماهیت و مطالبات بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اگر بخش خصوصی بخواهد جایگاه بهتری در جامعه داشته باشد باید در اقشار مختلف مردم نفوذ کند. به همین دلیل ما در اتاق تهران تلاش کردیم با فعال شدن در رسانه‌هایی جمعی، انتشار تحلیل‌ها، مصاحبه‌ها جزوات و کتاب‌های اقتصادی، حضور خودمان را قوی‌تر و تا اندازه‌ای بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم. اتاق تهران در سال‌های اخیر اقدامات مهمی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام داده مانند بازسازی، تجهیز و توسعه بیمارستان بازرگانان که امیدواریم سال آینده به پایان برسد و به‌عنوان یکی از بیمارستان‌های مجهز پایتخت بتواند به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کند. ما به‌عنوان فعالان بخش خصوصی باید بتوانیم حضورمان را در رسانه‌ها بیشتر، پررنگ‌تر و موثرتر کنیم؛ این روزها رسانه‌های مجازی نقشی جدی در نفوذ کلام بین مردم ‌دارند؛ در این حوزه روابط عمومی اتاق تهران کارهای خوبی را انجام داده است از جمله راه‌اندازی استودیو اتاق تهران برای تهیه و تنظیم گزارش‌ها و گفت‌وگوهای ویدیویی، کتاب‌های صوتی، پادکست‌ها و سایر محتواهایی که نقش بخش خصوصی در جامعه را بیان و تشریح کند و هم‌چنین مشکلاتی که در محیط کسب‌وکار وجود دارد را بازتاب دهد و در شبکه‌های مجازی منتشر کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر