جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 51071
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1398 19:15
عباس جعفری مدیرعامل شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه صنایع پایین دستی و همچنین فراهم سازی زمینه بروز توانایی صنایع پایین دستی به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس گفت: نمایشگاه فعلی از این حیث که صنایع پایین دستی را از بالا دستی جدا کرده، جای تقدیر دارد، اما با این حال با ضعف هایی روبرو است...
به گزارش راه امروز: عباس جعفری مدیرعامل شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه صنایع پایین دستی و همچنین فراهم سازی زمینه بروز توانایی صنایع پایین دستی به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس گفت: نمایشگاه فعلی از این حیث که صنایع پایین دستی را از بالا دستی جدا کرده، جای تقدیر دارد، اما با این حال با ضعف هایی روبرو است؛ به طور نمونه انتظار می رود وقتی نمایشگاهی به نام نمایشگاه بین المللی کلید می خورد از چندین کشور و شرکت خارجی هم برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آید تا روابط بین المللی شرکت های داخلی و خارجی هموارتر شود. این در حالی است که تنها یک شرکت خارجی در نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت حضور داشت.

جعفری نقدی هم بر نحوه بازدید مسئولان از نمایشگاه زد و گفت: شایسته است مسئولان محترم به جای بازدید سریع و سطحی از غرفه ها، از چند غرفه اصلی بازدید جامعی داشته باشند تا مشکلات صنایع پایین دستی بهتر شنیده شود و در صدد رفع این مشکلات برآیند؛ چرا که بازدید صرف از نمایشگاه برای رفع مشکلات آنها کافی نیست.
جعفری در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد ظرفیت بخش خصوصی برای سهم خواهی از کیک اقتصاد کشور نیز گفت: بخش خصوصی فعال در عرصه صنایع پایین دستی سالهاست، با خام فروشی مخالفت می کنند؛ چرا که به خوبی آگاه هستند منابع کشورهای اطراف خلیج فارس از جمله ایران در حال تمام شدن هستند.
او با تاکید بر اینکه باید به جای خام فروشی به فرآورده روی بیاوریم، افزود: به عبارتی باید محصولات پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را به محصولات نهایی در صنایع پایین دستی تبدیل کرده تا ارزش افزوده بیشتری حاصل شود. از طرفی، با این کار سود بیشتری هم عاید اقتصاد کشور می شود وهم از این طریق تحریم ها دور زده می شود.
جعفری در ادامه به مشکلات بنگاه های فعال در بخش صنایع پایین دستی نیز گریزی زد و گفت: شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر، در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و از آنجایی که این منطقه جزء سرزمین اصلی ایران محسوب نمی شود، به روال سابق، شرکت های حاضر در این منطقه نیاز به دریافت کمیسیون ارزش افزوده نداشتند، این در حالی است که ما اکنون حدود 4 ماه برای اخذ مجوزات کمیسیون ارزش افزوده پیگیری می کنیم. همچنین پس از اخذ مجوزهای لازم به خوان بعدی یعنی کارگروه استاندارد رسیدیم، که تاکنون موفق به عبور از آن نشده ایم.
مدیرعامل شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر ادامه داد: مشکل جدید دیگر اینکه چندی پیش مصوبه ای ابلاغ شد که شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی هم باید کارت بازرگانی داشته باشند؛ در حالیکه عدم نیاز به کارت بازرگانی یکی از مزایای حضور در این منطقه عنوان شده بود.
جعفری بیان کرد: قوانین و بخشنامه های خلق الساعه نیز به سهم خود در این مسیر ناهمواری های زیادی ایجاد می کنند.
مدیرعامل شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر همچنین با بیان اینکه همواره با مشکلات اداری و اخذ مجوز دست به گریبان بوده و هستیم، گفت: پروسه های هزینه بر و زمانبر اخذ مجوزها باعث ناهموار کردن شرایط تولید و صادارات شده، که باید فکری به حال آنها کرد.
او در همین حال بیان کرد که انتظار ما از دولت همکاری بیشتر برای تداوم فعالیت است؛ چراکه شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهربه عنوان یک شرکت خصوصی و با سرمایه شخصی برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است و برای مردم محروم منطقه نیز منفعت هایی به همراه دارد.
جعفری مشکل دیگر را « تامین خوراک » عنوان کرد و گفت: ضروری است که فرآیندهای زمانبرو هزینه بر اداری نیز کاهش یابند.
همچنین در ادامه از دولت درخواست کرد که تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار بنگاه های کوچک و فعال در صنایع پایین دستی قرار دهد تا آنها سرمایه در گردش بالایی داشته و توان رقابت در بازارهای جهانی را به دست آورند.
او به بازارهای صادارتی بنگاه خود نیز اشاره ای کرد و گفت: تقریبا 90 درصد از مجموعه تولیدات این شرکت به کشورهای «پاکستان، افغانستان، هند، آفریقای جنوبی و بازار جدید ترکیه و آسیای میانه» صادر می شود.
جعفری در ادامه با بیان اینکه شرکت پتروپالایشگاه کاوشگران ماهشهر از سال 1394 فعالیت خودش را آغاز کرد، گفت:‌ شروع عملیات پروژه به طور جدی و عملیاتی از ابتدای سال 97 کلید خورد و در بهمن همین سال فاز اول این پروژه که تصفیه و تولید انواع گلایکول بود، به بهره برداری رسید. در ادامه مسیر توسعه، فاز دوم که تولید انواع هیدروکربن سبک و سنگین بود در حدود یکماه پیش به بهره برداری رسید.
او افزود: شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر، مستقر در فاز یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی است که در حال حاضر به تولید محصولاتی همچون «هیدروکربن های سبک و سنگین، مونو اتیلن گلیکول، دی اتیلن گلایکول، روغن پایه گروه دو پلاس، ضدیخ، آروماتیک سنگین، پلی اتیلن وکس، بنزین پیرولیز و تولید قیر دمیده» می پردازد.
مدیرعامل شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر در پایان به ذکر این نکته نیز پرداخت و گفت: مسئولان در راستای رفع مشکل اخذ مجوز از کارگروه استاندارد تاکنون همکاری لازم و مورد انتظار را با ما نداشتند. این در حالی است که تا این مرحله از پروژه، حدود 90 میلیارد تومان سرمایه شخصی تنها با هدف جلوگیر ی از خام فروشی و ارزش افزوده بالاتر هزینه شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر