جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 51062
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1398 18:16
یک فعال صنعتی در گفت و گو با «اینپیا» با اشاره به اینکه سامانه بهین یاب از سال ها پیش تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است، بیان کرد: یکی از چالش های اصلی این سامانه این است که مبنای آن پروانه های صادره از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت است که در بسیاری از موارد، این پروانه ها صوری و غیرواقعی بوده است.
«سامانه بهین یاب» وزارت صمت که در بحبوحه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها راه اندازی شد، این امکان را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم کرد تا با در اختیار داشتن اطلاعاتی همچون پروانه تولید واحدهای صنعتی نسبت به اختصاص سهمیه پیش بینی شده، درآمد حاصل از اجرای این قانون اقدام کرده و شرایط را برای واحدهای تولیدی تسهیل کند. پس از گذشت مدتی از راه اندازی این سامانه، این اطلاعات تبدیل به مرجعی برای اختصاص سهمیه مواد اولیه تولیدکنندگان شد اما رفته رفته با به روز نشدن اطلاعات این سامانه مشکلات برای خرید مواد اولیه آغاز شد.

در همین رابطه یک فعال صنعتی در گفت و گو با «اینپیا» با اشاره به اینکه سامانه بهین یاب از سال ها پیش تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است، بیان کرد:  یکی از چالش های اصلی این سامانه این است که مبنای آن پروانه های صادره از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت است که در بسیاری از موارد، این پروانه ها صوری و غیرواقعی بوده است.

براساس توضیحات این فعال صنعتی، هر فردی که کار تولیدی انجام می دهد، باید اطلاعات خود را در سامانه بهین یاب براساس پروانه بهره برداری که وزارت صنایع صادر می کند، ثبت کند.

یکی از کاربردهای سامانه بهین یاب خرید مواد اولیه از بورس کالا است؛ یعنی چنانچه تولیدکنندگان قصد خرید مواد اولیه از بورس کالا را داشته باشند، باید درخواست خود را در این سامانه ثبت کرده و کد بهین یاب دریافت ن یا براساس پروانه ای که وزارت صمت صادر کرده، اقدام به خرید کنند.

حال به گفته این تولید کننده، یک چالش اصلی که در مواجهه با این سامانه وجود دارد این است واحدهای تولیدی براساس سهمیه سامانه بهین یاب وزارت صمت که بر مبنای ظرفیت تولیدی آنهاست، امکان خرید مواد اولیه را دارند، که این مساله زمینه بروز مشکلاتی را فراهم می کند.

براساس اظهارات این تولیدکننده، مشکل اینجاست که ثبت ظرفیت تولیدی براساس یکسری مدارک صوری و غیرواقعی بعضا از سوی برخی تولیدکنندگان غیرواقعی صورت می گیرد؛  به طوریکه، حتی برخی افراد سودجو ودلال به اسم تولیدکننده، مکان هایی را برای مدتی محدود اجاره می کنند وبه ثبت ظرفیت بالای تولیدی برای خرید مواد از بورس کالا می کنند. از آنسو، وزارت صمت هم که مجری این سامانه است به دلیل عدم بازرسی های مناسب، ظرفیت های تولیدی ثبت شده را بازنگری نمی کند. همین فرایند معلول موجب می شود، فردی که تولیدکننده واقعی نیست،  ظرفیت تولیدی خود را نزدیک به 2 تا 3 هزار تن ثبت کند و همین ملاک ورودش به بورس کالا برای خرید مواد اولیه می شود.

توضیحات این فعال صنعتی نشان می دهد، کارکرد سامانه بهین براساس یکسری شاخص های غلط، باعث پیدایش دلالان و افراد سودجو در عرصه رقابت در بورس کالا برای خرید مواد اولیه شده و فضا به گونه ای رقم خورده که حتی برخی از تولیدکنندگان نیز بدشان نمی آید، اقدام به فروش مواد اولیه خریداری شده در بازار آزاد کنند. این در شرایطی است که تولید کننده واقعی از دریافت مواد موردنیازش محروم می ماند.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان واقعی، زمانی که وارد بورس کالا می شوند با تقاضای بالا و عرضه پایین روبرو می شوند، که این موضوع در نهایت موجب می شود تا مواد مورد نیازشان را به قیمت هایی بالاتر از نرم جهانی خریداری کنند. این امر در واقع باعث شکل گرفتن فضای رقابتی ناسالمی می شود.

بر همین اساس پیشنهادی که در این زمینه بارها از سوی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران  مطرح شده این است که مبنای ورود به بورس کالا برای خرید مواد اولیه، ظرفیت تولیدی شرکت ها نباشد و سه شاخص «مصرف برق، مالیات برارزش افزوده و تعداد نیروی انسانی براساس لیست بیمه» ملاک عمل قرار گیرد.  البته وزارت صمت به دلیل التهاباتی که در بازار وجود داشت، موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کرده و در حال حاضر نیز طرحی به نام افق در حال اجراست و چنانچه فردی بخواهد موادی را خریداری کند باید در طرح افق درخواستش را ثبت کند.  البته به گفته برخی از فعالان صنعتی، اجرای طرح افق زمینه را برای فعالیت شفاف و سخت شدن فضا برای دلالان فراهم می کند. هرچند این طرح در حین اجرا یکسری مشکلات تکنیکی و فنی دارد، اما چنانچه وزارت صمت همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشد، این چالش ها نیز قابل رفع است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر