پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 51025
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1398 11:22
اکنون دست کم ۵ لیست قطعی اصولگرا وجود دارد شامل شانا، پایداری، احمدی نژادی‌ها، مصباحی مقدم و لیست ائتلاف «جوانان انقلابی ایران». چند لیست بالقوه هم وجود دارد که جدی‌ترین آن‌ها لیست قالیباف، لیست عدالتخواهان، لیست مداحان و ... است که حتی می‌تواند تعداد لیست‌های اصولگرا را دو رقمی کند.
به گزارش راه امروز: در شرایطی که اصولگرایان پس از ردصلاحیت گسترده نامزد‌های غیراصولگرا، عملا خود را پیشاپیش برنده انتخابات مجلس یازدهم می‌پنداشتند، در ایجاد وحدت و ارائه لیست واحد هم ناموفق بوده اند تا جایی که اوضاع از آنچه پیش بینی می‌شد هم فراتر رفته و اینک نه فقط دو لیست اصولگرا بلکه دست کم ۵ لیست اصولگرا به صورت رسمی و شماری به صورت غیررسمی اعلام حضور کرده اند.

تا کنون لیست شورای ائتلاف یا همان شانا، لیست پایداری، لیست عدالت‌خواهان، لیست محصولی، لیست جبهه عدالت رفاه و پیشرفت، لیست بهاری‌ها، لیست رسایی، لیست جوانان انقلابی، لیست ائتلاف اصولگرایان روحانیون و خانم‌ها و ... هریک به نوعی ابراز وجود کرده اند.

با این حال، برخی از این لیست‌ها نیرو و قدرت چندانی ندارند، اما در مقابل شماری از این فهرست ها، بخش‌های مهمی از اصولگرایان را از لیست اصلی یا همان شورای ائتلاف جدا کرده اند.

مهمترین لیست‌های اصولگرایی در فاصله ۹ روز تا انتخابات به شرح زیر است:

لیست شورای ائتلاف

این لیست زیر نظر غلامعلی حداد عادل به عنوان رئیس و با محوریت افرادی، چون مهدی چمران بسته شده. اصولگرایان قرار بود زیر همین پرچم ائتلاف کنند که عملا ائتلاف آن‌ها منتفی شده. شورای ائتلاف ابتدا لیستی ۱۵۹ نفره و سپس ۹۰ نفره برای تهران ارائه کرد. همزمان جبهه پایداری هم لیستی ۶۰ نفره در تهران داد. این دو لیست ۲۴ عضو مشترک داشتند که گویا جبهه پایداری پیشنهاد داد این ۲۴ نفر در لیست نهایی باشند؛ پیشنهادی که شورای ائتلاف آن را رد کرد و با نامه نگاری تند حداد عادل و آقاتهرانی با یکدیگر منتفی شد. حداد عادل پیشنهاد مذکور را تلویحا مجبور کردن شانا به انتخاب اجباری ۲۴ عضو دانست و گفت که فقط ۶ انتخاب برای شورای ائتلاف باقی خواهد ماند. به این ترتیب شورای ائتلاف یا همان شانا هم در لیست نهایی خود روی نام ۱۶ نفر از ۲۴ عضو مشترک خط قرمز کشید؛ لیستی که قالیباف و میرسلیم در راس آن هستند.

لیست پایداری
جبهه پایداری اولین گروه اصولگرا بود که جدایی از روند وحدت اصولگرایان را کلید زد. این جبهه ازز ابتدا هم در شورای ائتلاف نماینده‌ای نداشت. اما در این اواخر با سران شورای ائتلاف مذاکراتی برگزار کرد که به شکست انجامید. گویا بسیاری از اصولگرایان و از جمله سران شورای ائتلاف از اینکه جبهه پایداری وزن خود را به اندازه‌ای بالا می‌داند که پس از ائتلاف سایر اصولگرایان، تازه به عنوان یک «طرف مقابل» و نه تشکلی اصولگرا مانند سایرین به سراغ مذاکره آمده دل خوشی ندارند. این اتفاق مانند این است که یک تشکل دیگر اصولگرا هم لیستی مثلا ۶۰ نفره بدهد و بعد با سایر اصولگرایان به دنبال اشتراکات دو لیست باشد. این گلایه را حداد عادل تلویحا در نامه خود مطرح کرد و گفت: انتخاب ۲۴ عضو مشترک لیست پایداری با شانا، عملا نوعی اجبار است.

خبرگزاری فارس هم نوشت که این رویه پایداری، سایر گروه‌های اصولگرا را هم متوقع کرده. «فارس نوشت: به دنبال خروج جبهه پایداری و پافشاری این حزب برای ارائه لیست جداگانه از سایر گروه‌ها و احزاب نیرو‌های جبهه انقلاب، برخی احزاب و چهره‌های دیگر نیز در اعتراض به این موضوع خواستار لیست جداگانه شدند. در همین رابطه خبرنگار فارس باخبر شده است که برخی افراد با فشار بر روی محمدباقر قالیباف، خواستار ارائه لیست جداگانه توسط وی شدند. این خبرگزاری در ادامه از قول قالیباف مدعی شده که «عدم وحدت نیرو‌های انقلاب منجر به شکست این جبهه در انتخابات مجلس خواهد شد.»»

لیست قالیباف
خبر فارس بلافاصله عینیت هم پیدا کرد. چنانکه یک فعال رسانه‌ای نزدیک به قالیباف با انتقاد از لیست شورای ائتلاف گفت: لیستی نو با محوریت قالیباف باید شکل بگیرد. اکنون احتمال ارائه لیست جداگانه او نیز وجود دارد. چراکه مدیرمسئول سایت فردا نیوز نزدیک به قالیباف با بیان اینکه لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب انتظارات را برآورده نمی‌کند، تاکید کرد: این لیست ممکن است با محوریت فرد دیگری شکل بگیرید و تنها کسی که می‌تواند برای لیست نو و انقلابی نقش محوری ایفا کند کسی جز محمدباقر قالیباف نیست.

احمدی نژادی‌ها با لیست «ائتلاف مردم» آمدند
جمعی از وزرا، معاونین رئیس جمهور و معاونین وزرای دولت‌های نهم و دهم و برخی شخصیت‌های سیاسی و نخبگان جوان در بیانیه‌ای از ارائه لیست انتخاباتی با نام "ائتلاف مردم" خبر دادند. در این بیانیه آمده: با توجه به اینکه گزینش افراد شایسته در دست اقدام و نهایی شدن است، انشاء‌الله بزودی نامزد‌های پیشنهادی مجلس شورای اسلامی جهت انتخاب مردم شریف ایران معرفی می‌گردند. ائتلاف احمدی نژادی‌ها در حالی است که در لیست جبهه پایداری هم شماری از اعضای دولت احمدی نژاد حذف شده بودند.

کنار ماندن جامعه روحانیت و لیست مصباحی مقدم
ائتلاف "اقتصاد و معیشت مردم" با محوریت حجت الاسلام مصباحی مقدم متشکل از «اقتصاد دادانان برجسته مردمی» بزودی لیست خود را معرفی خواهد کرد. کمال اکبری دبیر ائتلاف اقتصاد و مردم گفت: این ائتلاف متشکل از برجسته‌ترین کارشناسان اقتصادی دردآشنا با مردم است. وی افزود: راهکار‌های شناسایی شده برای رفع مشکلات معیشتی از جمله موارد اساسی است که در برون رفت از شرایط فعلی جامعه، بسیار موثر است. اساس برنامه ریزی این ائتلاف رفع دغدغه‌های معیشتی و تحول اقتصادی است.

نکته قابل تامل درمورد لیست مصباحی مقدم، کنار ماندن جامعه روحانیت از سازوکار انتخاباتی شاناست. جامعه روحانیت همواره نقش محوری در میان اصولگرایان در زمان انتخابات داشته. اما به نظر می رسد شانا بی سروصدا جامعه روحانیت را از تصمیم گیری ها کنار گذاشته. چه بسا همین موضوع سبب شده تا لیستی با محوریت مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت هم وارد رقابت های انتخاباتی شود تا بلکه جامعه روحانیت از طریق آن خود را بازیابی کند.

لیست ائتلاف «جوانان انقلابی ایران»
مجید صحاف، سخنگوی ائتلاف جوانان انقلابی ایران گفت: لیست ۶۰ نفره ائتلاف جوانان انقلابی ایران در تهران بر اساس تخصص، تعهد و شایستگی‌های لازم و مورد نظر اعلام شد. صحاف ادامه داد:از بین ۴۱۰ نفر از جوانان نخبه‌ای که مایل به حضور در لیست ائتلاف جوانان انقلابی ایران بودند،۶۰ نفر از آن‌ها طی مصاحبه‌های مختلف تایید شدند. وی افزود:ائتلاف جوانان انقلابی ایران از همان ابتدا به دنبال جذب جوانان مستعد، نخبه، انقلابی و توانمند در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی بود تا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس وارد و تصمیم گیر شوند که ۶۰ نفر از بهترین نخبگان کشور تایید شدند.

لیست عدالتخواهان
دیگر گروهی که می تواند لیست جدا ارائه دهد، جریان موسوم به عدالتخواهان است. این تشکل عنوان اقدامات انتخاباتی خود را «پویش مجلس عدالت‌خواه» گذاشته اند.
یکی از مهمترین افراد این تشکل، مجید حسینی است که نام او با انتقاداتش از کنکور بر سر زبان ها افتاده. حسینی که در حوزه انتخابیه مشهد ثبت نام کرده بود، حوزه خود را به تهران منتقل کرده است. دیگر فرد مشهور این تشکل سعید زیباکلام، است که به‌عنوان رئیس ستاد عدالتخواهان انتخاب شده؛ امیر تفرشی هم به‌عنوان سخنگوی ستاد انتخاب شده‌. گویا این دسته می‌خواهند لیست جداگانه خود را ارائه کنند و حتی اخیرا لیستی منتسب به این گروه نیز منتشر شد؛ هرچند هنوز موضع رسمی این تشکل اعلام نشده.

لیست مداحان
بنا بر اعلام رسانه ها، حاج منصور ارضی مداح معروف اعلام کرده است که برای انتخابات تهران لیست می‌دهد. او در بیانیه ای اعلام کرده: «با توجه به مراجعات مکرر در چندماه اخیر و از آنجا که لیست‌های ارائه شده آنچه مدنظر طیف وسیعی از دلسوزان انقلاب اسلامی نیست در فرصت باقی‌مانده لیستی از عناصرانقلابی و کارآمد با حمایت هیأت‌های مذهبی و عزیزان حزب‌اللهی و دردمند نظام ارائه خواهد شد و انشاءالله تا 48 ساعت آینده لیست مردمی و انقلابی مقبول معرفی می‌گردد.»

در فاصله ۹ روز مانده به انتخابات مجلس، اصولگرایانی که حالا نه تنها دو دسته بلکه چند دسته شده اند، در میدان بی رقیب تعارفات را کنار گذاشته و عریان‌تر از هر زمان دیگری به هم تاخته اند.

اکنون دست کم ۵ لیست قطعی اصولگرا وجود دارد شامل شانا، پایداری، احمدی نژادی‌ها، مصباحی مقدم و لیست ائتلاف «جوانان انقلابی ایران». چند لیست بالقوه هم وجود دارد که جدی‌ترین آن‌ها لیست قالیباف، لیست عدالتخواهان، لیست مداحان و ... است که حتی می‌تواند تعداد لیست‌های اصولگرا را دو رقمی کند.

منبع: انتخاب 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر